EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 701/Inverterade lumen prints
Samma princip som professor Johan Heinrich Schultze (den förste fotografen som jag ser det) vid Universitetet i Nürnberg började praktisera redan 1727, då han målade/skrev med silvernitratlösning på ett papper och sedan utsatte det för UV-belysning från solen. Han fick då fram bilder/skrift som ganska snart förstördes. Att göra fotografiska bilder beständiga genom fixering, hittade man lösningen på först något hundratal år senare. Men principen med att få fram bilder med hjälp av ljus på ljuskänsligt silvermaterial, var känd redan då, för nästan 300 år sedan.
Denna lumen print från 2019 är här på samma sätt helt ofixerad, och som den blir direkt på det svartvita fotopapperet av UV-ljuset från himlen. Fast här är den inverterad till positiv. Den negativa och ofixerade bilden har jag scannat och gjort till positiv i datorn. Men jag skull givetvis även kunna fotografera av den med negativ färgfilm eller diafilm, och på så sätt få frm en maskinframkallad pappersbild. Nu blev den en bläckstråleutskrift istället.
När man fixerar bilden ändras den en del i färger, här valde jag att ta den ofixerade bilden istället. Men en ofixerad bild förstörs ju så fort det kommer UV-ljus på den. De som pysslar med sånt här brukar därför ibland scanna av den, innan den fixerats, och utan att något UV-ljus utifrån kommit på den mellan exponeringen ute i solen och scanningen. En lumen print direkt skapad på papperet av UV-ljus går inte att bevara i ursprungligt utseende på annat sätt än att scanna/digitalisera/fotografera av den. Och här tycker jag det blev bäst att göra den negativa bilden till positiv.
//
EMAKS BETRAKTELSER 700/Tredimensionellt i tvådimensionellt.
Ni har säkert sett dom på sociala medier. Bilder där nån målat på en gata så det ser ut som en stor grop, och liknande effekter. Men tyvärr upplever man inte detta alls på samma sätt i verkligheten. Det är bara i tvådimensionell bild som detta kommer fram. En som utnyttjar sånt här en hel del är Gerry Johansson, i bilder där linjer och former sammanfaller på ett sånt sätt att man upplever det som både surrealistiskt och konstigt. I den tvådimensionella bilden luras ögat att tolka det annorlunda än vad ögat gör när man står på plats i verkligheten. Men det gäller att ha ett öga för att se sånt också. Ja ETT öga rent bokstavligt underlättar faktiskt. Testa så får ni se!
När jag såg en vägg i ett trapphus på ett hotell i Göteborg förra hösten förstod jag att man försökt utnyttja detta. Men irl kom effekten mycket riktigt, inte alls fram som på en tvådimensionell bild. När jag tittade på bilderna jag tagit av väggen så var den tredimensionella känslan avsevärt mycket högre och mera påtaglig. Väggen var målad i kubistisk stil där skuggor och ljus samspelade och därmed gav en bild som upplevdes på djupet. I alla fall när man såg fotot av väggen. På plats fick man inte samma känsla. Att försöka göra något sådant här i mörkrummet med ett fotogram på silvergelatinpapper, blev gårdagens arbete. Och jag tror jag lyckades till en del att få fram det jag ville, en tredimensionell upplevelse i en tvådimensionell bild. Utan att det egentligen föreställer nånting speciellt, bara en ren fantasiskapelse.
Det krävdes några försök och mycket tålamod för att få allt att passa ihop, men det gick. Inget för darrhänta kan jag upplysa om. Men när man väl fått det på plats och genomfört de belysningar av det ljuskänsliga fiberpapperet som krävdes, så flöt det på med framkallning och övrig kemisk process precis som vanligt. Papperet som används har testats in vad gäller belysningstider för att få fram de toner man vill, höjd på apparaten och inställd bländare etc. Då slösas inte mycket papper som går till skroten. Men det hänger givetvis på att allt passas in rätt för att det ska fungera smärtfritt. Det här är Fotogram nr 14 för 2022, och några till kommer det nog att bli innan året är slut. 700-stecket passerat i bloggen också. Man undrar om man verkligen har haft så mycket viktigt att skriva, och så mycket intressanta bilder att visa, att det krävts hela 700 blogg-poster att täcka in allt?
//
EMAKS BETRAKTELSER 699/Mera konkretistiska fotogram från dunkelkammaren.
Det rullar på med bildmakeriet i mörkrummet. Analogt och fotografisk teknik hela vägen, fast lite fuskande med att colorera för hand har det också blivit. Man kan få färgtoner rent fotografiskt genom att lithkopiera, men också genom att i efterhand tona bilden. Här har jag praktiserat colorering för hand, i detta fall med en kökssvamp och en enda färgnyans (monokromt), men det går även att applicera med pensel och olika färger i samma bild.
Några nya vanliga svartvita fotogram har det också blivit, i samma stil som jag skrev om i förra blogposten, konkretismen eller konkret konst. Att det jag gjort kan inordnas under denna benämning visste jag inte förrän den som köpte bilden jag skrev om tidigare, berättade om denna konstriktning. Bilder som i sig kan sägas vara tydliga/konkreta men som är autonoma och inte föreställer någonting som de kan härledas till eller ur. Det var förklaringen jag fick. Inte att förväxlas med abstrakta bilder som inte är riktigt samma sak. Så nu kan man med ett finare ord kalla sig för konkretist.
I det sista fotogrammet här har jag belyst bilden i framkallaren en bråkdels sekund genom att tända lampan i taket. Det blir en typ av solarisation (eller Sabatier-teknik om man vill att det ska låta lite märkvärdigare). Jag gjorde det enkelt genom att bara tända lyset när jag placerat skålen rakt under lampan i taket och framkallade sedan färdigt bilden i den vanliga mörkrumsbelysningen. Då kan det blir så här.
//
EMAKS BETRAKTELSER 698/Fotogram
Vernissagen på min utställning på Fotogalleriet blev en fin tillställning. Vi räknade till 35 kända ansikten och några okända utöver det. Tre fotografier blev sålda, vilket var trevligt. Jag har nu sålt elva bilder detta år, alla mörkrumsalster. Normalt säljer jag högst nån enstaka varje år och detta är nog redan rekord för min del under ett år. Vi får se om det går ihop sig när jag räknar samman kvittona i december.
Men bildförsäljning är inte det jag har som mål, det blir som en bonus för det man pysslar med istället. Jag vet vad för bilder som säljer, men jag tänker inte prostituera mig och anpassa mig till någon slags main stream, utan fortsätta göra det jag alltid gjort. Dvs mina EGNA bilder. Jag drivs inte av pengar utan av en passion för både bild och hantverk. Och bilder är så mycket mera än vackra vyer, solnedgångar, estetiskt lättsmält eller medhårsstrykande. Jag har heller aldrig livnärt mig som fotograf, då blir premisserna annorlunda. Och jag vet efter samtal med flera, att ytterligt få inte ens de stora, kan livnära sig på det de själva vill fotografera. Deras EGNA bilder. Det är uppdragsfotografering, reklam och annat som gjort att de kunnat hålla på med det andra de gör. Så man ska nog inte misströsta och istället vara glad för de få bilder man kan avyttra till någon annan som finner något i dom.
Här kommer en av de tre bilderna jag sålde på vernissagen. Ett av åtta fotogram jag visar. Det var en person som sade sig gilla konkretismen och hade några sådana konstverk som han skulle placera den intill. Själv visste jag knappt att det fanns en sån konstinriktning, men nu vet jag. Från wikipedia: "Termen konkret konst syftar på konstverk, som har utvecklats ur sina egna, naturliga resurser och lagar och därmed är autonoma, det vill säga ej avhängiga en abstraktionsprocess. Konstverket blir sin egen konkreta verklighet och inte en abstraktion. Den konkreta konsten är befriad från alla föreställande och symboliska inslag."
//
EMAKS BETRAKTELSER 697/Finbesök på Fotogalleriet
Som en del säkert sett är det vernissage på min utställning AVTRYCK, nu på lördag 10 sept på Fotogalleriet i Skruv (vid JGA Emballage Parkvägen 2 i Skruv). Ikväll hade jag förhandsvisning av utställningen för Gerry Johansson, som var på hemväg till Höganäs efter fotograferande uppe i Småland. En trevlig pratstund över en kopp kaffe blev det också. Utställningen har öppet även på söndag 11 sept 13-16 och därefter vardagar under fabrikens ordinarie arbetstider. Jag har satt må-to 8-21 (alltså även kvällar) samt fre 8-14. Följande lördag den 17 sept är det marknad i Skruv och då är galleriet också öppet. Den hänger hela hösten och vintern fram till våren 2022. Är du i faggorna av glasriket så titta gärna in!
//