EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 631/Det blev ingen Orwo-film.
Jag skrev tidigare att jag fått tag på både Orwo N75 och UN54 i 30-m rullar. Den första i England och den andra i Frankrike. Men nu ser jag på mitt bankkonto att båda betalat tillbaka pengarna. Det fanns en i lager hos båda och dom snöt jag och betalade direkt. Jag mejlade sedan och frågade varför de betalat tillbaka pengarna, för den fanns i lager enligt säljsidan hos båda? Nick och Trick i England trixade till det med att det berodde på Orwo Filmotec som inte gjorde den för tillfället. Varför de saluförde en i lager på hemsidan undvek de dock att svara på. Firman i Frankrike bad om ursäkt att de hade uppdaterat dåligt. Ja då står man där och väntar. Nu får vi se vad som kommer ut från det "nya" rekonstruerade Orwo istället, som ju ska vara sammanslaget med Invisocoat? Troligt är nog att bara en produktionsenhet kommer användas och då blir det väl Invisocoat. Men det är vad jag tror. Det lär dröja ett tag innan Orwos nya webshopp kommer igång också, den nya 100ASA-filmen skulle inte komma förrän i april, och den lär väl ersätta hittillsvarande 100ASA film UN54 då? Bara att vänta och skjuta med det man har under tiden.
Eastman 5222 ska få en chans imorgon i alla fall. Den gamla Agfa Colorflex från tidigt 1950-tal som användes till Bornholmsboken 2014 är laddad med en sån rulle. Den kameran har ljusschakt och mattskivan har jag maskat till kvadratiskt format 24x24mm. Nu fick jag även tag i ett prisma till den som man också får prova. Men jag gillar att se bilden uppifrån ner i kameran, även om bilden då blir spegelvänd.
Som synes finns en snittbilld i mattskivan som är mycket användbar. Den har lupp också som kan fällas fram. Optiken är en mycket fin Color-Apotar som gav bra negativ när jag fotade med den på Bornholm 2014. Sen har den finessen med EV-värdesinställning. Exponeringsmätaren (som faktisk fungerar och verkar visa rätt) har även skala för EV och det värdet ställs in på optiken. Sen när man vrider antingen tid eller bländare så följer hela kittet med så att användbara kombinationer tid/bländare alltid står rätt. Samma fanns på Hasselbladoptik med inbyggd centralslutare förr också. En ganska smart funktion. Tiderna slutar annars vi 1/300 som snabbaste, men jag har ett gulfilter som förlänger exponeringen ett steg om det behövs snabbare tider utan det. Närgränsen på 1 meter är väl heller inget att skryta med, men här använder jag en närbildslins som gör att man kan komma ner till 45cm om det skulle behövas. Nedan ett par bilder som jag tagit med den här kameran, och som finns i Bornholmsboken. Jag har förresten böcker kvar från den tryckningen jag gjorde då, om någon är intresserad? När man studerar det tekniska i dom bilderna så undrar man ibland varför man egentligen använder större filmformat än småbild 24x36? Här är det Fomapan 100 el 200 (kommer inte ihåg vilket). Ilford FP4+ skulle t,ex kunna göra det ännu finkornigare, vilket ju passar bättre för landskapsbilder typ dessa. För skärpan i den enkla optiken från början av 50-talet är det inga fel på.
//
EMAKS BETRAKTELSER 630/Dagens bildskörd på tork.
De 40 år gamla negativen är nu kopierade på graderat 30x40-papper från Foma i Tjeckien. Bara ett av negativen gjordes på papper då 1982 (bilden som jag visade i förra bloggposten). Nu har tre till kommit på papper, varav två gjordes idag och hänger på tork i badrummet, BW16 och 17 - 2022. Sen får de planas i värmepressen med 70 gr. Någon retuschering behövs inte på de här, helt rena från dammprickar. Sen jag skaffade en antistatborste för flera år sen behöver mina bilder sällan retusch.
Två exakt likadana av vardera. Lätt som en plätt att få till det i mörkrummet också. Här behövdes ingen justering alls. Negativen är kopierade rakt av och på en grad grad hårdare kontrast än normal. Det som är svårt i mörkrummet är att ha tid med att få till större upplagor, inte att få lika exemplar. I alla fall inte om man pysslat med det här, mer eller mindre regelbundet under 50 år. Senaste åren är det varje vecka och senaste två åren flera gånger i veckan. Men behövs mycket justeringar i form av flera skuggningar och efterbelysningar, då kan det ändå vara svårt att få till lika exemplar. Men för det mesta är det, i alla fall för min del, oftast bara fråga om mindre justeringar. För man lär sig av erfarenhet med åren, hur filmen ska exponeras och framkallas, för att man ska slippa joxa för mycket med bilderna när man kopierar dom i mörkrummet. Det är vad jag mest lärt av Ansel Adams, och en av ledtrådarna till att hans kopior blev så bra. Att göra rätt från början så slipper man besvär i mörkrummet.
//
EMAKS BETRAKTELSER 629/De 40 år gamla bilderna på Orwo NP27, blir kopior på nytt.
Bilderna jag visade från Kosta Folkets Hus och som var tagna 1982 med Orwo NP27, håller på att kopieras i mörkrummet igen. Då gjorde jag bara en av dom och även den på material från Orwo, jag tror det var Orwo Universal 1 och matt. Det papperet tyckte jag gav fin svärta trots att matta papper annars i regel inte får samma djupsvärta. Det var även lätt att skrapretuschera med skalpell. Det funkar inte på blanka papper. Den bilden jag gjorde då, är nu klar i nykopierad version på 30x40-papper från Tjeckiska Foma och deras Fomabrom 111 graderat med blank yta. Det är ett fantastiskt fint papper som fortfarande tillverkas. Faktiskt det enda graderade papper som finns idag vad jag känner till. Ilford Galerie finns visserligen men görs bara i grad 3 normal, och det är dubbelt så dyrt som Fomas, men inte ett dugg bättre. Fomabrom graderat finns i Special, Normal och Contrast. Här blev det Contrast då negativen låg mera åt det mjuka hållet. Finjustera kontrasten kan man göra med tvåbadsframkallning om det behövs. Jag har en del av Kodaks Selectol Soft i pulver kvar. Tyvärr har Tetenals Centrabrom S i flytande försvunnit, annars använde jag den mycket. När mina Selectol Soft tar slut blir det till att köpa råkemi och blanda till mjukframkallare själv. Doctor Beers finns ju också recept för, som alternativ.
Jag beställde en 30-meters Orwo N75 häromdan från Nick and Trick i England, efterföljaren till den gamla NP27 som bilden här är tagen med. De hade en rulle kvar, räcker till ca 20 filmer med 34-36 bilder inrullade i kasett. Nu hittade jag även en UN54, efterföljaren till NP22 på 100 ASA, hos en firma i Frankrike. Den var faktiskt billigare, bara 51 EURO och där slipper man ju svensk moms också. Sen tillkommer alltid frakt och de skulle ha 20 EURO. Så 71 EURO totalt för 20 rullar, det blir 3.55 EURO per rulle. Motsvarar 36.95 SEK. Skapligt pris mot att köpa färdigrullade kasetter hos företag som säljer dom för både två och tre gånger den summan.
//
EMAKS BETRAKTELSER 628/Med ORWO NP22 bland grisarna...
Bilderna är från Gamleby och tagna 1979. Jag gick på Folkhögskolan och där fanns fotolabb som man utyttjade titt som tätt. En av lärarna var också fotointresserad och hade kurser för eleverna. Det fanns även andra elever som hade foto som hobby. En bit lite längre norrut från Folkhögskolan låg Lantbruksskolan, och där var vi på studiebesök. Kameran hängde givetvis med. Om det var Konica T4 eller Minolta SRT 101 vet jag inte, jag bytte till Minolta därikring någonstans. Grisarna brydde sig i varje fall inte om vilket.
I kameran satt en Orwo NP22 på 100 ASA. Jag ville ta slut på den innan jag bytte, annars hade väl NP27 på 400 ASA passat bättre bland grisarna. Men det gick fint ändå som synes, det var bara att köra på full glugg eller i alla fall ganska stor bländaröppning. NP22 hade inte alls något störande korn utan ganska moderat. Karaktären i bilderna blev ändå lite "rå", men det kan ju ha att göra med var bilderna är tagna.
Vad ska man göra i en sån trång bur? Sova är ju ett bra sätt att klara av det tråkiga livet som gris, det kan man förstå. I jämförelse med julbordet är det nog ett bra alternativ, eller kanske inte? Jag tror inte grisarna har det jättemycket bättre idag, såvida man inte bor på en ekologisk KRAV-certifierad gård. Detta är ju bilder tagna för 43 år sen, men jag tror inte det har hänt något revolutionernde, fast man kan ju hoppas.
Suggan med kultingar hade inte speciellt mycket större utrymme att röra sig på. Även dom sov gott. Men kultingarna kunde ju springa över till grannen. De var inte större än att de kom emellan eller under gallerrören. Fast bäst att hålla sig till sin mamma ändå.
Andra såg ut att längta nån annanstans, och det förstår man verkligen. Men nu ska det inte bli något inlägg i djurhållnimngsdebatten. Den som vill veta mera om måtten på grisarnas bås och utrymmen idag, får läsa på Jordbruksverkets hemsida istället.
NP 22 var verkligen fin tycker jag. Jag letade för ett tag sen efter en 100ASA-film som komplement till Eastman 5222 och trodde jag skulle få det i Ferrania P30 på 80ASA. Den filmen var visserligen extremt finkornig, men tyvärr visade den sig vara mera orthokromatisk än pankromatisk, samt att känsligheten låg mera kring 25-40 ASA istället för den uppgivna 80. Så jag gav upp efter några misslyckade filmer med P30 och sålde de jag hade kvar (ett 15-tal) till någon som ville använda den. Jag ville inte det i alla fall. Nu kanske istället efterföljaren till NP22, Orwo Filmotecs UN54 på 100 ASA, kan bli ett alternativ? N75 är redan beställd en provrulle på 30,5 meter av (räcker till ca 20 filmer 34-36 rutor), och nu kanske det även blir en UN54? Mina 43 år gamla bilder från NP22 bådar gott i alla fall. Efterföljaren från Orwo Filmotec ska väl inte vara sämre? Sista bilden är från Gamlebyviken, och alltså även den från hösten 1979 och med NP22.
//