Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 630/Dagens bildskörd på tork.

De 40 år gamla negativen är nu kopierade på graderat 30x40-papper från Foma i Tjeckien. Bara ett av negativen gjordes på papper då 1982 (bilden som jag visade i förra bloggposten). Nu har tre till kommit på papper, varav två gjordes idag och hänger på tork i badrummet, BW16 och 17 - 2022. Sen får de  planas i värmepressen med 70 gr. Någon retuschering behövs inte på de här, helt rena från dammprickar. Sen jag skaffade en antistatborste för flera år sen behöver mina bilder sällan retusch.



Två exakt likadana av vardera. Lätt som en plätt att få till det i mörkrummet också. Här behövdes ingen justering alls. Negativen är kopierade rakt av och på en grad grad hårdare kontrast än normal. Det som är svårt i mörkrummet är att ha tid med att få till större upplagor, inte att få lika exemplar. I alla fall inte om man pysslat med det här, mer eller mindre regelbundet under 50 år. Senaste åren är det varje vecka och senaste två åren flera gånger i veckan. Men behövs mycket justeringar i form av flera skuggningar och efterbelysningar, då kan det ändå vara svårt att få till lika exemplar. Men för det mesta är det, i alla fall för min del, oftast bara fråga om mindre justeringar. För man lär sig av erfarenhet med åren, hur filmen ska exponeras och framkallas, för att man ska slippa joxa för mycket med bilderna när man kopierar dom i mörkrummet. Det är vad jag mest lärt av Ansel Adams, och en av ledtrådarna till att hans kopior blev så bra. Att göra rätt från början så slipper man besvär i mörkrummet.
//

Inlagt 2022-02-04 21:35 | Läst 695 ggr. | Permalink
Härligt med fina papperskopior som hänger på tork, det är alltid en upplevelse att se! Tycker att du har fått till en fin valörteckning i bildern,a utan att de för den skull, blivit för kontrastlösa. Sen gillar jag mest tonen i den främsta bilden, som är lite mer kall, eller neutral i tonen, än de varmtoniga. Men det är, såklart, en smaksak.
Tack, tonen är exakt samma i alla 4 bilderna. Det är ljuset som ljuger pga vinklar och reflektioner i väggar, badrumsspegel mm, samt den digitala översättningen i mobilkamerans programautomatik.