EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 610/ Ett grådisigt Djurhult..
Med T-Max 3200 i Prakticas PLC3 och en M42 Carl Zeiss Tessar 2,8/50mm från Zeiss Ikons Voigtländerfabrik i Braunschweig (samt en Skoparex 35mm och en Dynarex 90mm i varsin ficka), gav jag mig ut på årets sista runda idag strax före skidåkningen i Tour De Ski började. Återigen det där grådisiga vädret som blir så fint i svartvitt och med kornig film. Idag extra kornigt eftersom jag använde TMax3200 och framkallade den i Fomas Rodinal-variant Fomadon R09. Det är vackert med grådis tycker jag, väldigt vackert. Och hur man fångar det bäst på bild är väl personligt. Och hur man känner för dagen. Idag blev det så här. Man bor i en fin del av Småland, och i en fin del av Lessebo. Nära sjön och naturen. Bara att gå ut och låta känslorna fröjdas. Önskar därmed alla Ett Mycket Bättre År 2022! Hoppas vi :-)
Djurhult, Lessebo i grådis på årets sista dag.
PLC3 + Tessar 2,8/50mm och T-Max 3200 exponerad efter 1600 ASA. Digitaliserat negativ.
//
EMAKS BETRAKTELSER 609/Covid-året 2021
Så här på årets sista vers, en bild som får symbolisera det som varit.
//
EMAKS BETRAKTELSER 608/Mera om bild...
Det kallades fram bilder från både Stockholm och Göteborg på senaste filmen som framkallades. Vad som sen framkallas i bilden när man ser den är givetvis lite olika, olika punctum har jag lärt mig att det heter nu. Det andra, studium, lär vara rent neutralt och baserat på det andra kompositionsmässiga och tekniska. Men jag kan ha fattat det fel? Om man vill säga något med bilden, men inte tycker själva bilden är det viktiga utan istället det man vill säga med den, så kallas det koncept. Det har jag också lärt mig. Och då är det något specifikt som man vill ska framkallas hos betraktaren. Inte något som betraktaren framkallar själv, utan just det där speciella som man själv vill att betraktaren ska ledas till.
Det verkar vara mycket akademiskt begrundande med bilder, och det tror jag inte alltid är så bra kanske? Kan de akademiskt analytiska inte få in det de ser i något de redan vet eller känner till genom sin utbildning, är det då obegripligt eller svårt för dom att ta till sig? Skiter det sig då för dom, som det heter på vanligt språk? Ibland undrar man i alla fall? Bildspråk förresten, vad är det? Inte lätt att förklara kanske? Men det tror jag är något man inte kan förklara akademiskt med ord, det sitter där ändå precis som berget en sten består av. En sten gjord av bergmaterial, formad av tiden och naturens växlingar till en sten med ett visst utseende. På samma sätt består bilden av komponenter som format den till dess utseende. Kompositioner formade av en fotograf i en process, skapad utifrån olika erfarenheter och kunskaper. Bildspråket finns där per automatik, utan bildspråk ingen bild. Utan berg format av tiden ingen sten. Det är bilden som blir till språket, inte orden. Och bildernas språk är oändligt mycket varierande, från det som man lätt kan ta till sig och känna inför, det vackra och behagliga. Till det som inte är så vackert och behagligt, och kanske inte så lätt att ta till sig eller känna något inför. Men ändå intressant. Åtminstone för en del, får man hoppas.
Göteborg - november 2021.
Beträffande akademikerna och bildkonsten så skulle jag vilja citera en kommentar som Örjan Kristenson (under många år kopist åt Christer Strömholm) skrev under ett fb-inlägg jag gjorde tidigare i år: "Den traditionella fotografin är usurperad (det ordet får ni nog slå upp, min anm.). Inte främst av fotografer – men av kuratorer som följer "Mainstream" Tyvärr är det inte bara i Sverige det händer. Det är globalt. Fotograferna har förlorat initiativet till sin egen självklara position som bildskapare. Idag tar akademikerna över, de är de som styr – med möjligtvis teoretiska kunskaper om vad det innebär att vara fotograf."
Oavsett om man håller med eller ej, så tycker jag det är tänkvärt, speciellt när det skrivs av en person som verkligen borde veta vad det här med fotografisk bild går ut på.
Jag skulle även vilja citera Marianne Lindberg De Geer i en kulturartikel i Expressen BRA KONST BEHÖVER INGEN VETENSKAPLIG FRÖRKLARING: "Den mystik, det som skaver och lämnas i fred, som bra konst har, ni vet det där som inte går att sätta ord på, försvinner lätt genom akademiseringen, till förmån för det förklarande." Hela artikeln i länken för den intresserade: https://www.expressen.se/kultur/bra-konst-behover-ingen-vetenskaplig-forklaring/
//
EMAKS BETRAKTELSER 607/Göteborg en helg i början av november...
Det fanns fem rutor från Göteborg på filmen jag framkallade igår. Fyra av dom blev skapliga. Det ligger annars en film och väntar på framkallning med ytterligare några exponeringar från helgen vi var där. Den glömde jag bort igår så den får jag ta mig an idag istället. När jag fyllt på ny luktfri kemi i mina Nova-tankar lite längre fram, så ska det väl kunna bli några mörkrumsprintar också. Sen får dom ligga till sig ett tag (det brukar vara bra att låta dom göra det) och kanske att någon eller några av dom håller med tiden? Det är så flödet fungerar. Man digitaliserar med kamera på ljusbordet, och några av dom lägger man tid på att grundredigera enkelt i datorn. Sen blir det mörkrumskopior som hamnar i syrafria boxar där dom får "ligga till sig" ett tag. Och kanske några av dom i sin tur kan hålla för lite större sammanhang också? Det är en process som framåtskrider så sakteliga, och där det lite mera intressanta med tiden framträder allt tydligare . Bilder måste få ta tid, speciellt ens egna bilder tror jag.
//
EMAKS BETRAKTELSER 606/En fin julklapp
Ja inte skridskorna, utan manicken som jag digitaliserat negativen med. En konstruktion av sonen som är så pass genial att jag inte vågar visa den. Fästes med en skruvfattning (en pålimmad stepup-ring över öppningshålet) på lämplig macro-optik och ställs sedan direkt på ljusbordet. Det är en utveckling av förra årets julklapp, nu med reglerbar höjd för att kunna variera den med olika negativformat. En riktigt smart men ändå enkel anordning som han skrivit ut prototypen för på sin 3D-skrivare. Vi får se om det kan bli något mera av denna, kanske någon producent kan nappa på idén? Tycker personligen att ett patent vore lämpligt, men tyvärr är sånt alldeles för dyrt för en privatperson med normal ekonomi.
Bilderna är nytagna för dagen med Eastman 5222 i Contax T2 och alltså digitaliserade med julklappen, den i höjdled ställbara anordningen för digitalkamera med macro-optik. Jag framkallade filmen i eftermiddag med DK-50 1+1. Nu har det gått att åka skridskor lite grand på sjön några dagar, och vi har varit ute med både barn och barnbarn och kört i fyra dagar. Dels på en bana jag skottade upp dagen före julafton och som vi fått skrapa av en gång till, och där många barn och ungdomar kunnat både spela hockey och skrinna under julhelgen. Dels på sjön med det tunna snötäcket som kommit. Synd att den sista snön kom, annars hade det varit perfekt för långfärdsskridskorna på en helt snöfri is. Nu gick det hjälpligt att ta sig fram ändå. Men fantastiskt att man fått åka lite i alla fall. Förra året fotograferade jag en dam som simmade, bara ett par dagar före julafton på samma plast där skridskobanan nu finns. Det varierar mycket nuförtiden. Det är tre år sedan jag kunde åka sist, och då bara två dagar.
//