EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 134/Bornholmsbilder berättar.

Vad göra när det är 12 grader ute och ösregn? Jo tänka på den härliga sommar vi hade 2014. Förra året var BORNHOLM mitt sommarprojekt. Ett fotoprojekt som resulterade i en blurb-bok som trycktes upp i 60 exemplar (det finns fortfarande böcker kvar för den som är intresserad). En av bilderna kopierar jag dessutom i mörkrummet i en serie på max 50 st gelatinsilverprintar, som den som vill kan få med boken för endast 90 kr extra. Det är den här bilden på 20x25 cm fiberpapper, en cykel som stod mot en mur vid gästhamnen i Rönne och som det börjat växa både alger och lavar på. Ingen verkade vilja ha den utan den hade blivit ståendes där med några rep och en plastdunk, lika orörda dom.

 

Jag har ju varit på Bornholm förut några gånger och haft två utställningar med färgbilder från ön. Dels en med Cibachromebilder 1983, gjorda från 6x6-dia tagna med en Pentacon Six TL, och dels en med digitalt fotograferade bilder 2003. Landskapet och miljöerna på ön fascinerade mig mycket och detta måste ju bara förevigas, det var min tanke redan första gången vi var där 1982. Mina medhavda diarullar med 120-film tog slut första dan, så det blev till att köpa mera. Som tur var hittade jag en välsorterad fotoaffär som sålde diafilm i 120-format och sen var det bara att knäppa på. Motiven dök upp överallt och jag hade svårt att hinna med att fota alla bilder jag såg. Min fru (då sambo) var rätt trött på att vänta medans jag mätte ljuset och ställde in. Det gick lite bättre vid senare resor, då digitalkompakt (2002) resp den  lättarbetade och ganska snabba Agfa Colorflex (2014) användes. Den senare har en schaktsökare som man ser bilden uppifrån i, och som jag maskat av från 24x36 till 24x24mm, då jag ville göra kvadratiska bilder. Så när jag tog bilden av min fru nedan, märkte hon det inte ens. Hon hade ställt upp sig så fint och tittade ut över havet när vi gick ner mot stranden och hamnen i Sandvig. Muren och lyktstolpen blev fina kompositionselement i bilden. Bara att lyfta kameran och snabbt ställa in exponeringsvärdet kameran visade, och sen trycka av. Bländare/tid följer sedan med på denna skapelse lanserad 1958, om man vill ändra någon av dom, nästan som automatik.



I Sandvigs hamn hittade vi dessutom ett fint ställe att ta en fika på. Hotel Sandvig Hamn med välbevarad ursprungsmiljö. När vi var inne och beställde kunde jag inte låta bli att ta en bild av den fina miljön i matsalen. Blev lång slutartid på frihand, men jag lyckades få en av exponeringarna skarp.



Det blev ytterligare några bilder i Sandvig, där vi bl.a letade förgäves efter den inomhusbassäng med vågmaskin, som vi badat i 1982. Vi hittade inte ett spår efter den nu, där den stått tidigare ovanför den fina badstranden och alldeles intill campingen där vi låg. Vad som hänt med den vet jag inte? Men vi hittade annat i byn, utsnitt till bilder som jag försökte föreviga så gott jag kunde.

         

Fortsätter kanske blogga med mina Bornholmsbilder, som ju är inscannade negativ. Endast cykelbilden har blivit till färdig papperskopia hittills. Men jag funderar även på att visa alla 86 foton som finns i boken, i ett album på min nystartade portfolio här på fotosidan: www.nilsbergqvist.fotosidan.se Någon eller några av bilderna ska nog också bli till gelatinsilverkopior vad det lider.

Jo, jag hade ju tänkt gradera ner till gratismedlemskap här på fotosidan. Men då jag samtidigt letade efter ett bra sätt att visa alla min bilder samlat på webben, blev det här med guldmedlemskap och portfolio ett alternativ. Bloggen får man ju på köpet, men jag kommer nog inte blogga särskilt regelbundet ändå fotsättningsvis. Det får bli vad det blir av det.
//


Postat 2015-07-27 17:55 | Läst 2598 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Emaks betraktelser 133/En fin mörkrumssommar!

Idag regnar det och tidigare i veckan har det varit grått eller halvklart (synd för Gnesta-planket, men kanske har inte skiten som passerar här just nu nått dit ännu). Temperaturer kring 17-20 ungefär. I mörkrummet står termometern på 21 grader och det är riktigt behagligt. Normalt brukar det var 25-26 på sommaren, och när man ska framkalla film får man därför kompensera tiden för att framkallaren värms upp under tiden filmen framkallas. Nu behövs inget sånt. Det brukar normalt inte heller vara direkt behagligt att kopiera, när temperaturen efter ett tag kan ligga på 28-30 grader därinne. Nu kommer den inte över 23-24 ens. Så det här är en riktigt fin mörkrumssommar!
 
Mina projekt flyter på. Svenska Landsbygdskort och Danska Kort är det som nu ska harvas igenom. De danska ska framkallas och kopieras till färdiga bilder. De svenska också, men där är det inte avslutat utan nya bilder kommer till hela tiden. Och så lär det flyta på tills man inte orkar längre. Ett livstidsprojekt förmodligen. Här lite bilder som nyss färdigställts...

Danskt kort:




Svenska Landsbygdskort:

             

Postat 2015-07-25 12:16 | Läst 9614 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Emaks betraktelser 132/Om pålagt korn och "snabba" filmer...

Det funderas en del om filmkorn, om man ska lägga på en kornstruktur i sina digitalt fotade bilder, för att efterlikna Tri-X och andra filmer etc? För min del tycker jag att det sällan blir riktig bra. Ofta blir det för grovt och liknar inte äkta varan. Snabba filmer som Foma 200, Tri-X400, T-Max400, Delta400 m.fl, är egentligen ganska finkorniga (såvida man inte klantar sig med framkallningen). Och nya Tri-X står sig faktiskt ganska bra mot T-kornsfilmen T-Max400 (kanske för att även den har inblandade T-korn). Sen måste man vara medveten om att scanningen av filmen påverkar kornet ganska mycket. Samma film kan ge olika kornstruktur beroende på hur den scannas. Även datorredigeringen påverkar. Ska man vara riktigt säker på hur filmkorn ter sig, då ska man kopiera bilden i mörkrummet med en förstklassig förstoringsoptik. Min erfarenhet är att kornet tenderar att framträda lite tydligare när filmen digitaliseras, än vad det gör på en mörkrumskopia från samma negativ, speciellt om man använder förstoringsapparat med diffuserande ljus (vilket är ganska vanligt att många gör).

Fomapan 200 Creative är en film som jag använder en hel del, framför allt i småbildsformat. Jag har jämfört den mot T-Max 400 och kommit fram till att kornstrukturen i de båda filmerna är närmast identisk när de framkallas i Fomadon R09 (en Rodinal-typ). Bara känsligheten skiljer dom åt. Här kommer en bild fotograferad med Fomapan 200:


Växjö - februari 2012.

Mycket mera kornstruktur än så brukar man inte få när 200-400 ASA-filmer används, inte ens om dom framkallas i Rodinal. Annars har man nog bara klantat sig och fått olämpliga negativ, skulle jag tro. Eller så har man använt scannrar som lägger på automatisk oskarp mask eller andra filter, för att kompensera undermålig scanneroptik el dyl. Eller kanske glömt att koppla bort dessa funktioner? Det finns många sätt att göra "fel" på (eller kanske rätt, om man nu vill ha ett onödigt grovt korn).

Tittar man t.ex på Christer Strömholms gamla Tri-X bilder så har inte heller dom normalt det där grova kornet man kan se i många digitalt fotade bilder med fejk-korn. De har en helt annan naturlig struktur som sällan kommer fram i alla dessa specialprogram som finns för att lägga på korn i efterhand. Faktiskt så tycker jag det kan se mindre onaturligt ut om man gör det så enkelt för sig, som att lägga på korn i ett vanligt PS Elements t.ex (om man använder det med måtta), än att köra bilderna i dessa specialutvecklade program med filmkorn för olika filmtyper. Men det blir, som jag personligen upplever det, något helt annat med den äkta varan där hela bildens tonskala är uppbyggd med silverkornens struktur och variation, än om ett filter appliceras på en digitalt fotograferad bild i efterhand.

Var den något "mytiska" föreställningen om det grova kornet från högkänsliga filmer kommer ifrån, vet jag inte? Kanske har de som har den uppfattningen helt enkelt inte pysslat så mycket med film och framkallning på senare tid, så att man glömt bort hur det egentligen var och är? Eller så är det kanske någon/några av de andra faktorerna jag tog upp, som har ett finger med i spelet?
//

Postat 2015-07-23 16:05 | Läst 2689 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Emaks betraktelser 131/Danska kort - Hirtshals...

Ett motiv som producerats i en aldrig sinande ström genom fotohistorien. Ljuset i tunneln slutar aldrig fascinera oss fotografer. Vad beror det på, kan man fråga sig...?


          Hirtshals - Juli 2015.



Postat 2015-07-20 21:08 | Läst 5499 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Emaks betraktelser 130/Danska kort.

Första mörkrumskopiorna från årets semesterprojekt "DANSKA KORT". Bilder från Nordjylland och nordöstra Sjaelland. 21 st 120-filmer som förhoppningsvis ska resultera i ett antal kopior.


         Blokhus - juli 2015

         

         Hirtshals - juli 2015.


Det blev ju danska kort även förra sommaren då jag gjorde boken BORNHOLM. Finns förresten några ex kvar att köpa för den som känner sig lockad. En äkta mörkrumsprint stl 20x25cm följer med som tillval (upplaga max 50).  Hoppas få med några av de danska korten under kommande utställning som planeras till oktober 2015 på Fotogalleriet i Skruv.

//

Postat 2015-07-17 11:19 | Läst 4879 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
1 2 Nästa