EMAKS BETRAKTELSER 339/Några filmer som gör mig glad
Ja inte spelfilmer då, utan 35mm-film för analogt foto. För det håller jag på med fortfarande (om nu någon skulle tro annat). Jag har ju en Pentax 67 mellanformat och även en TLR Yashica MAT 124G 6x6, men jag kommer alltid tillbaka till småbildsformatet och 35mm-film. Det är ju så smidigt och det finns ju så mycket fina kameror och optik att välja mellan i det mindre formatet. Så jag får nog främst betrakta mig som en småbildsfotograf i första hand. Jag har ju fotograferat en hel del i digitalt senast 1½ åren, men i svartvitt är det ändå det analoga som gör mig mest glad, och mörkrummet är fortfarande oslagbart när det gäller att få till en bild på papper som ger mig den rätta upplevelsen med mjuka och fina tonövergångar. Det digitala känns för vasst och perfekt för mig på något sätt.
Selva, Val Gardena - Italien. Contax T Sonnar T* 2,8/38mm. Efke KB100 i Adox Adolux ADX.
Jag har ju inte använt så mycket olika filmer genom åren utan försökt hålla mig till några få. Efkes filmer hittade jag tidigt kring 1980 i ett garage i Nybro, som ganska snart skulle bli för litet att härbärgera fotmaterialen som kom från dåvarande öststaterna. Firman Photax startades och så har det rullat på sen dess. Nu finns ju inte Fotokemika i Kroatien som tillverkade Efke-filmerna längre, men i min frys finns en hel del sån film kvar. De är ursprungligen av tyska ADOX 1950-talsformula och jag har använt alla tre filmerna KB25, KB50 och KB100 i både småbild och mellanformat. Nu är det mest KB100 som ligger i frysen och den filmen är helt fantastisk om man framkallar den på rätt sätt. Synd bara att Efke-filmerna är så känsliga och verkar ha en del föroreningar i emulsionen som orsakar små vita prickar lite varstans. Scannar man bara sina negativ och redigerar/skriver ut digitalt är det inga problem, då klonar man lätt bort detta. Men ska man stå i mörkrummet och kopiera negativen blir man inte glad. Svårt att retuschera bort skavankerna efteråt. Den bästa framkallaren för Efke KB100 (eller Adox Art CHS100 som den såldes som på slutet) tycker jag är Adox Adolux ADX, en tvåkomponetsframkallare som blandas precis innan man framkallar filmen. Den ger extremt fint korn och samtidigt fin upplösning och konturskärpa. Ingen annan framkallare jag känner till har dessa två egenskaper samtidigt. I regel blir det antingen eller, fint korn med mjuk konturskärpa, alt. lite mera kornigt och konturskarpt.
100% utsnitt av filmscanningen. Alla filter (skärpning, filmprofiler etc avstängt).
En annan film som jag använt ända sedan jag började fotografera är Kodak Tri-X. Den lanserades också på 1950-talet som 35mm-film men genomgick en förändring kring 2003, inte till det bättre som jag ser det. Jag gillade den äldre mera. Den nya versionen har fått obetydligt finare korn, och samtidigt en mera rak tonskala med inte lika lång tå (mindre skuggseparering). Men den är fortfarande en otroligt bra film som är favorit hos många fotografer, t.ex den nu aktuelle Anders Petersen.
St Nicholas katedral i Ljubliana - Slovenien. Voigtländer Bessa R2 + Nokton asp. 1,2/35mm. Tri-X400 (nya versionen) i X-tol.
100% utsnitt av filmscanningen.
Jämför man Tri-X i X-tol med Efke KB100 i ADX så är skillnaden väldigt stor vad gäller korn. Att det skiljer är kanske inte så konstigt med tanke på att den ena filmen är på 100ASA och den andra på 400, men att skillnaden blir så stor i dessa båda framkallare är lite överraskande. Kodaks Plus-X på 125ASA (som heller inte tillverkas längre) har jag använt en del förut, och framkallat både den och Tri-X i D76 och X-tol. Skillnaden är då inte på långa vägar så stor vad gäller korn. Men jag har aldrig framkallat Plus-X i ADX, så jag vet ju inte hur det ser ut? Däremot Efke KB100 i D76 och det ger ungefär likvärdigt korn som med Plus-X i samma framkallare. Fast jag gillar kornet och strukturen i Tri-X, när man vill ha lite mera struktur i bilderna. Kanske inte passar så bra till bilden ovan men det duger. Andra bildtyper kan filmen kanske passa bättre till, snapshots på stan t.ex.
Jag har några påsar Microdol-X kvar, vilken jag provat att framkalla Efkes KB100 i. Det fungerar ganska bra och ger ett snyggt korn med den filmen. Jag blandar den 1+3, vilket ger något bättre konturskärpa, annars är Microdol-X en framkallare som oftast ger ett mjukare korn i mindre utspädd eller koncentrerad form. Men kornet blir ändå ganska fint med Efke KB100 som jag upplever det. Dock inte alls lika fint som med Adolux ADX. Smaken avgör vad man för tillfället vill ha.
Vid Nyproplan. Contax T2 Sonnar T* 2,8/38mm. Efke KB100 i Microdol-X 1+3.
100% utsnitt av filmscanningen.
Efter att Kodak ändrat Tri-X 2003 började jag titta lite på andra filmer. Jag hittade då Fomas filmer som Photax börjat importera till Sverige. De är perfekta för den som vill scanna negativen direkt efter framkallningen, för de blir nästan helt plana omedelbart efter torkningen. Någon planing behövs inte. Fomapan 400 är obetydligt kornigare än Tri-X i D76 eller X-tol, det blir snygga resultat tycker jag. Vill man ha mera skarpt korn kör man den i Rodinal och det gillar en del. Foma har även en 200 ASA film och den har T-korn, typ T-Max. Filmen är väldigt lik T-Max 400 om man framkallar den i Rodinal (som jag mest gjort), men med lägre känslighet. Jag har även framkallat den i D76 och vad jag kommer ihåg är bilden nedan framkallad i den. Men skillnaden mot Rodinal är inte så stor vad jag sett av mina negativ. Den går även fint att köra efter 400ASA. Jag gjorde en jämförelse mellan T-Max 400 och Fomapan 200 exponerad efter 400, och såg att kornet då såg identiskt ut. Vad som skilde var att Fomafilmen (naturligt nog) bara fick en något sämre skuggteckning, men jag tyckte det var helt acceptabelt att köra den efter 400 i alla fall.
Bo Karlsson på sin Harley Davidsson Electra Glide från tidigt 1970-tal. Voigtländer Bessa R2A + Collapsible Nickel Heliar 3,5/50mm. Fomapan 200 i D76 1+1.
100% utsnitt av filmscanningen.
De här 35mm-filmerna är man bara glad över att ha fått använda. Mera glad, och även lite överraskad, blev jag i veckan som gått då några provfilmer från Nick and Trick i England anlände i ett paket på posten. För flera år sen hade jag funderingar på att köpa in kino-film från Kodak i bulk, bl.a den 1959 lanserade Eastman Double X 5222 med en nominell känslighet på 250 ASA, och ladda själv i kasett, men det blev inget av det. På senare år har detta med att använda 35mm-film för rörlig film blivit mera populärt bland stillbildsfotografer och flera handlare saluför sån film, både färdigladdad i kasett och i större rullar om 100, 400 samt 1000 fot. När jag såg att Double X fanns att köpa så blev jag återigen nyfiken på att prova. Kanske skulle det fungera bra? Inledningsscenerna i svartvitt i Bond-filmen Casino Royal filmades ju med Double X 5222, så visst blev man sugen att prova den. Men jag var lite tveksam då de stillbilder fotade med den som man sett på webben kanske inte sett så finkorniga ut, snarare ganska korniga mot t.ex mina egna negativ fotade med Fomapan 200. Men Kodak har en specialutvecklad framkallare för Double-X. Den heter D96 och fanns också att köpa i England (i tillverkning av italienska Bellini) så jag beställde även den. När jag nu tittar på resultatet från de första två filmerna som jag framkallade i D96 så måste jag säga att jag blir riktigt glad.
Lessebo 2019 05 16. Bessa R4A + Ultron 2/28mm. Eastman Double X 5222 i D96.
100% utsnitt av filmscanningen.
Det ser fantastiskt bra ut i mina scanningar, betydligt bättre än de bildfiler man sett på webben. En enormt fin skuggteckning får mig också att tro filmen ska gå alldeles utmärkt att exponera efter 400 ASA. Här körde jag på 200. Tonskalan får mig att tänka på gamla Tri-x 5063, före 2003. Det snygga och moderata kornet för tankarna till 100 ASA-filmer eller ännu lägre känslighet, ja något sånt här hade jag absolut inte förväntat mig. Eastman Double X är en riktig fullpoängare av de två filmerna jag kört att döma. De bilder jag sett på nätet av filmen har varit framkallade i X-tol, HC110 och Ilford DD-X, men här måste Kodak ha fått fram något riktigt bra, i stil med Adox Adolux ADX. Så nu har jag beställt mera Double-X i bulk, för laddning i kasett med dagsljusladdare. Den finns i 100ft rullar hos en del. Min Fomapan 200ASA är snart slut och de ska nu ersättas med Kodak-film istället. Synd, för Foma 200 är en riktigt bra film, men Double-X verkar snäppet bättre.
Lessebo 2019 05 16. Voigtländer Bessa R4A + Leitz Summarit M 2,5/50mm. Eastman Double X 5222 i D96.
100% utsnitt av filmscanningen.
//
F
Jag kan sakna den analoga svartvita filmen men längtar absolut inte tillbaks till mörkrummet och diverse vätskor.
Har du provat att fotografera av negativen med ett skarpt makroobjektiv i stället för att skanna?
Att döma av dessa bilder verkar du ha en bra filmskanner. Som klarar av kornen utan att baka ihop dem.
Den där mjukskarpa skärpan får du fram så fint!
Även objektiven betyder nog en hel del. Jag som kör Pentax har en 50 mm F1,7 från 1970-talet som utmärker sig på det sättet även på digital kamera.
Vad använder du för skanner?
Har fortfarande kvar en del analog utrustning. Fast använder dem aldrig. Har både en Leica SL2 och en Leica 3 som numera mest står i vitrinskåpet som dekorationer i skåpet där jag har min kamerautrustning. Dessutom några Leica objektiv som 21 Super angulon eller 90/2.0 Jag kan också köra Canons olika EF objektiv och få de AF och allt annat fungerar som det var ett Fuji objektiv. Fast oftast sämre. Visst kan jag fota analogt om jag vill.
Det kan vara kul fota analogt men det är också en miljöförstöring. Film och kopieringspapper innehåller silver. Silver och de kemikalier man använder påverkar definitivt miljön negativt.
Brukar ni skickar efter kärl för att ta hand om miljöskadliga ämnen. För ni spolar väl inte ut det hela i toaletten eller handfatet. För då kommer Greta och spökar för er.
https://www.google.com/search?q=problem+med+silver+i+reningsverken&client=firefox-b-d&ei=6tniXL-2JM7orgTV4oHwAQ&start=0&sa=N&ved=0ahUKEwi_04_Nx6riAhVOtIsKHVVxAB44ChDy0wMIew&biw=1920&bih=966
Det är väl tyvärr sant att analog foto minskar.... kan alltid hoppas på en renässans, i stil med LP skivans nyfödda intåg. Det kan då verkar ologiskt att silverhalten ökar. Problemet kan mycket väl vara alla DOLDA silverkällor. Utan att de flesta känner till det tillsätts silver i små halter till allt möjligt. Anledningen är att minska, eller helt göra det omöjligt för bakterier att växa till. En god tanke i sig, men...
Silvret finns i bland annat träningskläder, dvs. plagg som normal används i svettig miljö och där bakterier frodas, en del tvättmaskiner (kommer inte ihåg vilka) har en silverbeläggning för samma effekt. Även kylskåp. Som ni ser är de springande punkten bakterietillväxt. Det skulle inte förvåna mig om det finns i ännu fler källor. Kanske till och med disktrasor, som ett tag innehöll organiska tennföreningar. På grund av giftigheten så tog tennföreningarna bort.
Jag är själv kemist, men känner ett oerhört ansvar för gemene mans rättighet att välja bort kemikalier, men det är en ojämn kamp när det mesta är osynligt. Med över 30 års erfarenhet kan jag hantera kemin. Nu är frågan om jag lär att bemästra den analoga. Har hört att det går att överföra en "silverbild" till guld vilket ska ge snygga bruntoner, men aldrig hittat någon litteratur. Någon som vet?
P.S. Försök utvinna silvret från lösningarna. Det kan bli en slant efter ett tag.
Jonas Friberg
När det gäller miljöpåverkan tror jag att den är mycket marginell när man återvinner fixet. Framställning och skrotningen av elektroniken i digitalkamerorna (kameror som folk dessutom byter ungefär som man byter underkläder) är nog betydligt allvarligare för miljön i så fall skulle jag tro.
Nu har jag blivit lat och kör mest digitalt och mindre format, småbild och aps-c. Jag får damma av de analoga kamerorna och köra några rullar snart igen.
/Affe
Har själv svårt att stanna på enstaka filmer och är konstant öppen för annat även om jag vill låsa mig ibland, så det blir periodvis per resa eller så, just nu har jag Bergger Panchro (120) och Rollei RPX 25 (135) på prov utöver FP4 och HP5 som jag vanligen kör med, men dels då jag gillar att förstora mindre delar av småbilds-neg så skulle det vara kul att se vad man kan göra med RPX25.
Framkallning ibland i HC-110 och ibland i Diafine. Det är klart att filmen blir lite kornig när den pressas men överlag föredrar jag XX framför Tri-X, även för att den torkar platt. Den går att skanna mycket lättare tycker jag också. Har många exempel med den här https://www.flickr.com/photos/philipus/tags/kodakdoublex5222/
Vh
Philip
Imponerande genpmgång som sagt.! Men vilken skanner använder du?
Lasse Ekendahl
Imponerande genpmgång som sagt.! Men vilken skanner använder du?
Lasse Ekendahl