Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 326/Glöm Gyllene snittet!

"Gyllene snittet", är det nåt som du tänker på när du fotograferar? Inte jag i alla fall. Jag försöker i första hand känna något och känner jag något brukar det oftast bli bra. Några stenar kan fotograferas på många olika sätt och alla sätten kan bli bra. Olika vinkel, och reglerna sätts ur spel. Kompositionen blir en annan, linjerna ändras. Förhandsuträknade idealbilder skjuts i sank till förmån för harmonin, beroende på vad det är man fotograferar och hur ljuset faller. Mina stenar funkade bra på flera olika sätt. Tycker jag själv i alla fall, kanske ska tilläggas.









Om nu något gemensamt finns att säga om de fyra bilderna, så är det kanske att det finns ett djup i dom, från förgrund till mellanparti och bakgrund? Och det är något som jag tror fungerar bra för det mesta oavsett linjer och annat i bilderna, i alla fall när det gäller landskapsfotografi. Linjer och förhållanden mellan motivets olika komponenter kan variera i det oändliga, men ändå kännas bra. Så glöm Gyllene Snittet, Diagonaler, Tredjedelsregeln och allt vad man nu kan hitta på när man skärskådar och överanalyserar bilder. För det mesta är detta rena efterkonstruktioner, och så menade även den store fader Adams som så många verkar dyrka och höja till skyarna:
"Vad jag vill ha sagt är att det inte finns några regler för fotografisk komposition - det finns bara bra bilder! Trianglar, kroklinjer blickpunkter, riktlinjer etc. är i regel efterkonstruktioner. De flesta stora fotografer överträder sådana bildmässiga regler. Jag tvivlar faktiskt på att ordet "komposition" någonsin kommer för dem när de arbetar. De "ser" och de "visualiserar" (var och en på sitt sätt). Och de "gör" bilder.
Citatet kommer från en 28-sidig skrift som Ansel Adams gjorde 1980 för Victor Hasselblad AB, "Ansel Adams - SVARTVIT FOTOGRAFERING".
//

Inlagt 2019-01-22 19:08 | Läst 3759 ggr. | Permalink
Hej,
Jag håller med dig. Man känner personligen när en bild träffar det egna sinnet för vad som är bra. Men jag tror inte att alla håller med oss. Det finns hyllmeter i ämnet bildkomposition.
Till och med beteendevetenskapen har försökt att förklara vad en bild behöver för att ge en positiv signal i hjärnan. Symmetri säges vara något positivt.
Personligen tycker jag om dina bilder i den här bloggen.
Ha det gott
Bob
Svar från Nils Bergqvist 2019-01-22 19:33
Tack! Jo då är vi överens! Jag ska ta upp detta med min vän Igor som är professor i psykologi och forskar i beteendevetenskap. Han är också målande konstnär så säkert har han synpunkter i ämnet. Ha det fint själv!
Suck – det blir lite småkul när samtliga bilder du visa här mycket väl kan inordnas just under Gyllene Snittets princip:

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/ta-dina-bilder-med-universell-harmoni

Det är ju så här i grunden: Vi går ut med en ram och tittar på verkligheten. Det vi gör är att vi begränsar (ramen) den verklighet som är obegränsad. Verklighetens natur är holistisk – det vill säga obegränsad där det ena flyter över i det andra.
Där står vi alltså med vår ram och försöker klara uppgiften att plocka in komponenter från verkligheten, vi vill begränsa det som är obegränsat – och få samman komponenter som ändå påminner om ursprunget – den obegränsade holistiska verkligheten. Självklart är det avgörande för framgången vad vi nu väljer att plocka in, och hur vi lägger ramen omkring det hela.
Detta är faktiskt svåra grejer, och därför finns det kompositionsregler som hjälp i botten för den oerfarne. Ju mer erfaren man blir, ju mer kan man flytta runt reglerna – och även skapa egna. Vad som däremot inte är till någon hjälp är aningslösa tillrop om att: ”Skippa reglerna” och ”Strunta i komposition”.
Svar från Nils Bergqvist 2019-01-22 20:30
Suck- Du misstolkar som vanligt. Jag skrev inte strunta i kompositionen. Kompositionen ska kännas bra, men det kan den göra på många olika sätt. Om bilderna kan inordnas i Gyllene snittet har jag inge aning om, men tydligen kan många bilder det...med lite fantasi.
syntax 2019-01-22 22:23
Jag vet inte om jag missförstår? Det skulle då vara utifrån någon väldigt strikt formell språklig mening.
Skillnaden mellan "det finns inga kompositionsregler", och "strunta i kompositionen" tycks obefintlig. Om det inte finns några regler för komposition (egna eller andras) så kan ju inte begreppet komposition existera i någon meningsfull bemärkelse? Det kan ju inte finnas någon mänsklig företeelse som inte styrs eller definieras av någonting.
Jag landar i alla fall i att man gör mindre drivna fotografer en otjänst genom att lura i dem att: "... Så glöm Gyllene Snittet, Diagonaler, Tredjedelsregeln och allt vad man nu kan hitta på när man skärskådar och överanalyserar bilder. För det mesta är detta rena efterkonstruktioner" och Ansel Adams hurtiga: "..."Vad jag vill ha sagt är att det inte finns några regler för fotografisk komposition - det finns bara bra bilder!"
Man hör detta och liknande så ofta från frejdigt "normöverskridande" fotografer - men jag tycker att det är felaktigt, och att det gör skada.

Sedan vill jag gärna ha sagt att dina bilder är utmärkta (som vanligt). Gyllene snittet är ett naturligt sambandsförhållande mellan komponenter som ger bilder en självklar vilsamhet. Många som aldrig har hört talas om Gyllene snittet, eller kompositionsregler överhuvudtaget - tillämpar just Gyllene snittet i sina bilder.
En underbart befriande text! (Sen kanske Peter också har rätt på något sätt, inte vet jag.)
Och fina bilder dessutom!
syntax 2019-01-23 11:49
Skulle tro det Ragnar ... :-) - du som komponerar så underbart lugna och välavvägda bilder - till synes spontat med hjälp av det Gyllene snittet.
light 2019-01-23 15:23
Åh, tack! Jag har faktiskt inte koll på de där reglerna/snitten riktigt. Jag har läst om dom, men har svårt ändå att begripa dem. Men de kanske lyckligtvis finns ändå omedvetet i mitt DNA på något sätt. 😄
Gyllene snittet var säkert relevant för renässansmänniskan som i sin iver att hitta det gudomliga sökte det i antiken. Men idag? Nja. Bekymret är väl det att det är väldigt svårt att placera något annat än en punkt i det gyllene snittet. Om du, i dina fina bilder skulle lagt stenen i gyllene snittet skulle jag kontra med att fråga, hur hittar du stenens eget gyllene snitt? Så jag håller med dig. Såna här regler tillhör kuriosakabinettet mer än att vara praktiska rättesnören.
Tredjedelsregeln som är väldigt ungefärlig och ska hanteras med en fri hand är däremot användbar i bildkomposition. Eller en ytas optiska mittpunkt . Också den ungefärlig.
Ha det gott