EMAKS BETRAKTELSER 281/ Bara bokeh...
Experimentbilder med Helios 40-2 85mm/1,5. Full glugg. Undrar dock vad de skarpa små fläckarna i de sk "bubble bokeh"-ringarna är för något, dammpartiklar på frontlinsen?
Intressant det här med bokehn i olika optik. Moderna och lite mera avancerade konstruktioner har ofta en ganska utslätad och jämn bokeh som inte bjuder på så mycket konstigheter. Äldre och enklare optik däremot kan ha ganska speciella egenskaper vad gäller bokehn. T.ex Meyer-Optik Görlitz, som har en del väldigt speciella objektiv från 1950- till 70-talet. Trioplan och Domiplan (båda tre fristående linser), Primoplan, Primotar samt några till. De ryska Helios och originalet Zeiss Biotar kan även ge svirlande bokeh, vilket kan utnyttjas. Svirlet blir dock inte lika markant med en 1,5 crop sensor som i X-T2. Och ringarna i bubble bokehn blir likaså lite större än med en ff kamera. Idag har tillverkning av de gamla Meyer-Optik Görlitz-konstruktionerna återupptagits och säljs till skyhöga priser. Även de äldre har stigit i pris men kan hittas betydligt billigare på begagnatmarknaden än de nya. Jag har fått tag i några stycken, både Meyer-Optik, Helios och Zeiss Jena, som jag väntar med spänning på. En som kör med bl.a Domiplan och Primotar är Erwin Staudt. Länk här: https://www.flickr.com/photos/estaudt/albums/72157693130518031. Han fotar även med Zeiss Jena Tessar 2,8/50, använder studio och efterberabetar nog en hel del också. Men snyggt blir det i alla fall. Skulle tro att han även sätter samman flera exponeringar med olika focusinställning i studiobilderna, för att få lite större skärpedjup utan att förlora bokehn. På slutet av Meyer-Optik albumet finns även närbilder fotade utanför studion, där han utnyttjar Primotar- och Domiplankonstuktionernas bubble bokeh på ett förnämligt sätt..
//
Den kreativa fotografen behöver en hel palett objektiv från olika tidsåldrar. På så vis uttrycker man bäst VÅR verklighets divergerande natur. Dessutom kan man ju då vara lite extra kreativ - och göra extra vackra bilder.
Skolexemplet på detta är Göretz Dagor från början av förra seklet. Detta objektiv har en sådan intrikat blandning av optiska restfel (bland annat koma) att belyst hår exempelvis får en oöverträffad lyster. Man åstadkommer kvinnoporträtt som gör den avkonterfejade evigt vänligt inställd. En original Dagor är eftersökt, och kostar i dag en bra slant. Flera tillverkare har under tidens gång försökt efterlikna Görtz Dagor, men inte lyckats knäcka den optiska formulan.