Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 281/ Bara bokeh...

Experimentbilder med Helios 40-2 85mm/1,5. Full glugg. Undrar dock vad de skarpa små fläckarna i de sk "bubble bokeh"-ringarna är för något, dammpartiklar på frontlinsen?















Intressant det här med bokehn i olika optik. Moderna och lite mera avancerade konstruktioner har ofta en ganska utslätad och jämn bokeh som inte bjuder på så mycket konstigheter. Äldre och enklare optik däremot kan ha ganska speciella egenskaper vad gäller bokehn. T.ex Meyer-Optik Görlitz, som har en del väldigt speciella objektiv från 1950- till 70-talet. Trioplan och Domiplan (båda tre fristående linser), Primoplan, Primotar samt några till. De ryska Helios och originalet Zeiss Biotar kan även ge svirlande bokeh, vilket kan utnyttjas. Svirlet blir dock inte lika markant med en 1,5 crop sensor som i X-T2. Och ringarna i bubble bokehn blir likaså lite större än med en ff kamera. Idag har tillverkning av de gamla Meyer-Optik Görlitz-konstruktionerna återupptagits och säljs till skyhöga priser. Även de äldre har stigit i pris men kan hittas betydligt billigare på begagnatmarknaden än de nya. Jag har fått tag i några stycken, både Meyer-Optik, Helios och Zeiss Jena, som jag väntar med spänning på. En som kör med bl.a Domiplan och Primotar är Erwin Staudt. Länk här: https://www.flickr.com/photos/estaudt/albums/72157693130518031. Han fotar även med Zeiss Jena Tessar 2,8/50, använder studio och efterberabetar nog en hel del också. Men snyggt blir det i alla fall. Skulle tro att han även sätter samman flera exponeringar med olika focusinställning i studiobilderna, för att få lite större skärpedjup utan att förlora bokehn. På slutet av Meyer-Optik albumet finns även närbilder fotade utanför studion, där han utnyttjar Primotar- och Domiplankonstuktionernas bubble bokeh på ett förnämligt sätt..
//

Inlagt 2018-09-16 14:17 | Läst 2120 ggr. | Permalink
Det är kul detta att man börjar upptäcka äldre objektivs olika återgivningsprofiler, och att det kan vara användbart för dagens kreativa fotografer. När jag för 10-15 år sedan i debatter hävdade att moderna objektiv är för (teoretiskt) perfekta för att återge verkligheten på ett sätt som motsvarar vårt ögas sätt att många gånger se på saken (som alltså inte är teoretiskt perfekt). tittade man på mig som om jag inte var riktigt klok.
Den kreativa fotografen behöver en hel palett objektiv från olika tidsåldrar. På så vis uttrycker man bäst VÅR verklighets divergerande natur. Dessutom kan man ju då vara lite extra kreativ - och göra extra vackra bilder.
Skolexemplet på detta är Göretz Dagor från början av förra seklet. Detta objektiv har en sådan intrikat blandning av optiska restfel (bland annat koma) att belyst hår exempelvis får en oöverträffad lyster. Man åstadkommer kvinnoporträtt som gör den avkonterfejade evigt vänligt inställd. En original Dagor är eftersökt, och kostar i dag en bra slant. Flera tillverkare har under tidens gång försökt efterlikna Görtz Dagor, men inte lyckats knäcka den optiska formulan.
Svar från Nils Bergqvist 2018-09-16 18:54
Många fina konstruktioner har funnits och många använder ju dem fortfarande i storformatsfoto. Själv väntar jag på några som jag skrev, och sen har jag beställt ytterligare en adapter så jag ska kunna köra min fars Zeiss-optik för Contax RF på min digitala X-T2. Mest nyfiken är jag på en Zeiss Triotar 85mm, tre linser i tre grupper.
syntax 2018-09-16 19:22
Zeiss Triotar är ju inget annat än Dennis Taylors triplett - den så kallade Cooke-tripletten från tidigt 1890-tal. Som du konstaterar är det ett enkelt objektiv med bara tre linser, men utförandet för Contax RF har ett mycket gott rykte eftersom den är precisionstillverkad. Dennis Taylors triplett användes annars flitigt under 1950-talet till enklare bälgkameror för rullfilm. Här var den förstås inte precisionstillverkad, utan budgettillverkad. Det var alltid något hörn som föll ut eftersom centreringskraven var högre än sammanhanget.
Svar från Nils Bergqvist 2018-09-16 20:08
Har läst samma om de masstillverkade Meyer-Optik Domiplan 50mm/2,8 (tre fristående linser) till östtyska Praktika. Dålig precison i tillverkningen och det kan skilja mycket mellan olika exemplar, har beställt två st för ett par hundralappar styck. Hoppas få en som är bra. Erwin Staudt som jag länkade till har använt en sån till många av sina bilder.
syntax 2018-09-16 22:42
Lycka till, he, he... Min gissning är att om du inte har en djäkla tur, så behövs det ännu fler inköp för att hitta ett bra ex. Domiplanen har nämligen alldeles för hög ljusstyrka för denna konstruktion. Man borde ha stannat på högst f:3,5 - men det var väl inte gångbart tyckte man i Görliz... :-)