EMAKS BETRAKTELSER 627/ORWO NP27
Orwo film har återigen blivit aktuellt. Orwo Filmotec Wolfen tillverkar och säljer kinofilm i bulk och dom kan man rulla upp på kasett med en filmladdare. Jag gör ju så med Eastman Double-X 5222 på 250 ASA, som jag började använda för några år sen. Orwos UN54 och N74plus/N75 ligger på 100 resp 320/400 ASA. Filmotec Wolfen ska öppna en webbshop inom kort men filmerna går att köpa sedan flera år direkt från fabriken, och från firmor som själva köper in från Filmotec och laddar ner på 135-kasetter och 120-spolar.
Lomography säljer dom som Potsdam och Berlin, andra säljer dom under Orwo-namnet. Min misstanke är att även Bergger Pancro är samma film som den nya Orwo N75, men det låter jag vara osagt än så länge. Bergger tillverkas i alla fall i Tyskland enligt texten på paketen och kornet stämmer bra överens med Orwos. Enligt datablad verkar filmerna dessutom i princip likadant uppbyggda.
Koudelka använde Orwos NP27 när han tog sina fantastiska bilder till boken Gypsies under 1960-talet och även till andra projekt. Dom bilderna är grymt bra, trots Orwo-filmen. Det tydligare kornet och råheten passar bra till såna projekt och reportage, och det är dit jag vill komma. Man kan se nya reportage gjorda med Orwos nuvarande film N74plus/N75 som också dom är intressanta och där jag tycker filmen kommer till sin rätt https://emulsive.org/reviews/film-review-orwo-n-74plus-iso-400-black-and-white-negative-film. Vid slutet av 1970-talet och början av 1980-talet använde jag själv Orwos NP27 en del, och då till reportage/dokumentär bl.a, vilket jag tyckte den filmen passade fint för.
Bilderna här tog jag med NP27 vid Kosta Folkets Hus 6/6 1982, där ungdomarna på glasbruket höll till på kvällarna. Det är alltså 40 år sen nu. På den tiden firades inte Sveriges Nationaldag speciellt och man var vaken ledig från skolan eller jobbet. Två ministrar i nuvarande regering, Tomas Eneroth och Karl-Petter Thorvaldsson var 15 resp 18 år då, och tillbringade en hel del av sin fritid där vid och i Kosta Folkets Hus. Ja de växte väl upp och fostrades där i den byggningen kan man nog säga. Åtminstone Tomas skulle väl kunnat hamna på bild, men här är det nog hans kompisar eller något år yngre ungdomar som jag knäppte med min Minolta SRT 101. Troligen är filmen framkallad i D76 1+1. Det var i princip bara det jag använde då.
Efterföljaren till NP 27 ska förhoppningsvis ge liknande kornstruktur som dom här bilderna. Den verkar vara slut hos många återförsäljare men Filmotec Wolfen planerar ny körning inom kort i början på detta år, och det blir väl efter det de öppnar sin webb-butik. Själv hittade jag en 30m-rulle N75 hos Nick and Trick i England (de hade bara den kvar) och med svensk moms på priset hamnar jag kring 55kr rullen 135-36 när jag laddar själv i kasett. Slipper jag momsen så blir det 25% billigare, vi får se vad som händer? Ibland kan man ha tur att det slinker igenom.
I nästa bloggpost blir det bilder med den andra filmen från Orwo som jag använde på den tiden, deras NP 22. Inte lika tydligt korn som NP27. Efterföljaren till den är Orwo Filmotecs UN54. Jag gillade Np22 lika bra som Plus-X och upplevde den inte direkt som kornigare. Men sen blev det bara Kodaks 5063 (Tri-X) för min del när det vara fråga om den här typen av dokumentär och vardagsbilder.
//
Bra reportage och fina bilder. Den med cykelgrabben gav en nostalgikick, bilen, cykeln och skorna. :) Jag delar dina erfarenheter om ORWO-filmerna. Min Berlin-film blev inte så bra framkallad. Framkallaren var från maj förra året och verkar dålig. Jag märkte det i mörkrummet, filmen var kontrastlös och dåligt framkallad. Detsamma med pappersframkallaren den gjordes vid samma datum. Dags att blanda nya vätskor.
På´t igen med nya försök.
Ha de gott