Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 625/När jag kopierade denna bilden idag kom mästerverket.

Koudelkas GYPSIES. Boken som fotograferades på 1960-talet främst i dåvarande Tjeckoslovakien, men som inte kom ut enligt originalsättningen förrän 2011. När jag bläddrar i den vältryckta boken med stora bilder på tjockt papper (en del utvikbara till dubbla sidstorleken) så kan jag inte se mig mätt. Så många fantastiska bilder av KOUDELKA, ett mästerverk helt enkelt. Fotograferade med en Östtysk Exakta-kamera försedd med Flektogoner från likaså östtyska Zeiss Jena, varav en 20mm lär ha använts flitigt i de trånga miljöerna. Och filmen, Orwos NP27, ratad av många för att ge för grovt korn. Men här fungerade den alldeles ypperligt. Det råa intrycket i de "råa" miljöerna förstärks. För att inte tala om mästerkopisten Voja Mitrovics mörkrumskopior, som boken utgått från när den trycktes. Bara att njuta av det fina trycket i boken som återger bilderna på att fantastiskt sätt.



Min bild är inte mycket att hänga i julgranen i jämförelse med dessa. Inte samma typ av bilder dock. Men ändå, man får beundra både fotograf, kopist och de som redigerat/satt och tryckt boken. Verkligen något att bläddra i  och njuta av under trista vinterdagar som den här.

Nere vid sjön igen. Nytt bildutsnitt och med Zeiss Jena Olympia-Sonnar 2,8/180mm på Araxen den här gången. HP5plus 120 och kopierad på Fomabrom Variant 111. Inga konstigheter, bara lite mindre skuggningar vid belysningen av silvergelatinpapperet.



Det här var mörkrumsbild nummer 13 för året. Ungefär en varannan dag då under början av 2022. Det är bara att jobba på som konstnären Sven Ljungberg sa i intervjun, för det är det roligaste man har. Nu har ju Orwos filmer blivit aktuella igen. Jerry Söderberg skrev om det i en bloggpost och jag hakar på. De har ju funnits som kinofilmer ett bra tag och man har sett en del nya fina reportagebilder, bl.a från Indien, som ger ungefär samma intryck tekniskt som Koudelkas bilder på de Slovakiska romerna. Och då blir man sugen. Så nu ska det bli en 30-metersrulle av N75, efterföljaren till deras gamla NP27 på 400 ASA. Om man hittar nån vill säga. För lagren är slut på många ställen och fabriken i tyska Wolfen (de gamla Agfafabrikerna som hamnade i Östtyskland efter WW2) ska inte köra något nytt i maskinerna förrän i dagarna eller om några veckor. Så kanske man får vänta till dess? Sen ska jag sätta en rulle Orwo 400 i ett av Praktica-husen, och ta med båda Flektogonerna 20 och 35mm och kanske Pancolar 50mm, och gå ut och leka lite Koudelka. Man kan ju alltid drömma lite i alla fall, för någon Koudelka blir man nog inte. Men att inspireras kan man tillåta sig göra i alla fall...
//

Inlagt 2022-01-27 17:23 | Läst 890 ggr. | Permalink
Koudelkas Gypsies är ett framstående verk, både fotografiskt, mörkrumsmässigt men inte minst berättartekniskt, om man får uttrycka sig så. Där teknik, utsnitt, svärta, kontrast med mera samverkar ypperligt. Och. Ett angeläget ämne att berätta om. kan fotografi bli bättre.
Gypsies har kommit ut i flera olika utstyrslar. Din verkar vara en ny sådan. Aperture kan!
Man kan ha sämre förebilder när man fotograferar oavsett vad man själv berättar om.
Fortsatt lycka till i mörkrummet!
/Gunnar S
Frekeman 2022-01-27 20:44
Javisst är Gypsies ett fantastiskt verk som jag av misstag äger två olika utgåvor av. Har inte tidigare reflekterat kring vilka förlag som givit ut dem men en är av Steidl och den andra av Thames & Hudson. Den sistnämnda köpte jag med flit för att jag givetvis ville ha detta verk av Koudelka i min ägo. Att köpa ännu en utgåva var inget som jag gick och tänkte på när jag gick in på Königs boklåda på Charing Cross Road för att ta mig en snabb titt efter nåt fynd. Jag hade ett tåg att passa så jag var stressad och dessutom kanske lite trött efter en dags gatufotande. Hursomhelst, när jag upptäckte en bok av Koudelka som hette Roma så gjorde jag inte kopplingen att det handlade om Gypsies. Tänkte istället att det här är ett verk med förhoppningsvis gatufoton av Koudelka från den italienska huvudstaden – en bok jag inte tidigare hört talas om. Glad över upptäckten så köpte jag grisen i säcken och skyndade till tåget. Jag hann med men hemkommen så förstod jag ju att det var en bok jag redan hade. Nya versionen var på tyska, därav namnet Roma. Aldrig fel att ha två upplagor av detta verk tänkte jag så jag behöll den. Kanske har jag förträngt att jag inte vill lämna tillbaka dem och röja min klantighet för denna eminenta boklåda som numera är nedlagd (innan Covid). Nedläggningen har sparat mig pengar dock...

Efter en snabb koll nu så verkar de vara tryckta på samma typ av papper – bilderna och trycket ser likadana ut. Undrar om Apertures version är likadan? Bägge mina är från 2011.
Svar från Nils Bergqvist 2022-01-27 23:55
Detta är samma utförande som kom 2011. Tidigare har andra böcker med Koudelkas bilder av romer getts ut, men då inte enligt den originalutförande som var klart för tryckning precis när Sovjet invaderade 68. Den versionen blev inte tryckt förrän 2011, fast med några bilders tillägg.
Såg när jag googlade att det inte var en 20mm Flektogon som användes flitigt, utan en Flektogon på 25mm. men det kan ju spela kvitta i sammanhanget. :-)