Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 559/Analogt i "glasstudion".

När jag fotograferar glas så har det alltid varit digitalt och i färg. Men nu har jag skaffat en Arax 60 MLU mellanformatkamera 6x6, och ville prova den. Kom i förgår från Ukraina och igår kväll satte jag en HP5+ i kameran och tog in min ljusbox från garaget. Det blev som vanligt glas från Strömbergshyttan. Här av Gunnar Nylund som var verksam där 1953-56 samt på frilans 1967-72, och av Gerda Strömberg som ritade glas för Strömbergshyttan från 1933 till slutet av 1940-talet.



Hästskulpturen med graverade/blästrade detaljer är av Gunnar Nylund och från 1956. Den gjordes i fyra versioner för utställningsändamål. Dels denna med ögon, stigbyglar och sadel graverade/blästrade. Dels en helblästrad och dels en helt obearbetad men polerad. Slutligen en häst med mycket fler graverade och slipade detaljer än den på bilden, vilken finns på Nationalmuséum i Stockholm.



Den formblåsta skålen är också av Gunnar Nylund, men gravyrdekoren är av Rune Strand. Det är en vas från Nylunds frilansperiod på bruket 67-72. Rune Strand var knuten som konstnär på bruket 1963-67/68 och ritade mycket gravyrdekorer. Han skolades till gravör där under sin uppväxt men kom sedan till Trelleborgs glasbruk och därefter Kosta, där han jobbade med Vicke Lindstrands gravyrer på glas och glasblock. Det var Rune som tog fram den moderna gravyrmetoden med gravyrpenna, vilken han utvecklade från tandläkarborr som hans granne Hillman i Lessebo använde i sitt jobb som tandläkare. Han hade först provat att göra trätavlor där han slipade fram motiven med dessa rörliga borr, men fick sedan idén att även använda metoden på glas. På fiskarna i vasen ser man även exempel på en annan metod för glasdekor som Rune Strand är är upphovsman till. Man graverade in tunna spår som konturer och innanför konturlinjerna högg man med mejsel så att det bildades en huggen/splittrad yta. Vad jag känner till var det bara Strömbergshyttan som använde denna metoden. Rune tog även fram metoden att gjuta dekorformer på djupet i glas, vilka sedan bara behövde ytgraveras. Det sparade tid vid graveringen. Används idag bl.a av Målerås glasbruk för att ta fram sina kända gravyrmotiv med djur.



Likörkaraffen med glas är av Gerda Strömberg och tidigt eller mitten av 1930-talet. Strömbergs kom från Eda glasbruk i Värmland, där maken Edward varit disponent och Gerda formgivare mellan 1927-33. De hade dessförinnan drivit Sandviks glasbruk i Hovmantorp och när detta övertogs av Orrefors 1918 så blev Edward disponent där och Gerda fortsatte sin formgivargärning på Orrefors. 27-33 blev det sedan Eda och det var där hon fick sitt stora genombrott som formgivare. Efter konkursen på Eda 1933 tog Strömbergs över Lindefors glasbruk och döpte sedan om bruket till Strömbergshyttans glasbruk.

Arax-kameran som jag nu tog en testfilm med, är egentligen en sovjetisk Kiev 60 som tillverkades fram till 1992 i Kiev-fabriken i Ukraina. Detta är en uppgraderad version där en äldre men helt ny kamera från fabriken, fått bl.a en ny funktion men manuell spegeluppfällning MLU, samt en del andra förbättringar. Optiken Arax MC 80mm f/2,8 som bilderna är tagna med, är också det en gammal MC Volna 80mm f/2,8 från före 1992 som justerats och centrerats av Arax. Jag skaffade denna kamera för att jag egentligen gillar 6x6-formatet bättre än 6x7. Dessutom har jag haft en fin Zeiss Jena Flektogon vidvinkel 50mm f/4 liggandes sedan 1980-talet, då jag använde en Pentacon Six TL. Den sålde jag samt två av optikerna, men Flektogonen sparade jag. Nu kommer den väl till pass igen, eftersom fattningen är samma på Kiev/Arax som på den östtyska Pentacon Six.

Sen gillar jag att se bilden med båda ögonen när jag komponerar. Araxen har både ljusschakt och prisma, precis som min Pentax 67. Här fungerade prismat bra, men i vanliga fall gillar jag ljuschaktet bättre. Min Pentax 67 har en specialslipad och väldigt ljus mattskiva. Den fungerar inte alls med ljusschakt, utan prisma för den är att föredra. Det var också en annan anledning till att denna Arax 60 införskaffades. Även denna har fått originalmattskivan utbytt mot en ljusare med snittbild, men den fungerar bra med schakt. Problemen man läst om på Kiev 60 (men även föregångaren Pentacon Six som jag upplevde det själv) om överlappande rutor, var inget  som jag såg nu. Filmen blev också väl exponerad. Idag tänkte jag prova kameran ute i kylan och se hur den fungerar då?
//

Inlagt 2021-02-07 09:06 | Läst 577 ggr. | Permalink
Mycket bra bilder! Proffsiga! Och kul läsning om glaskonstnärerna och Din Arax-kamera!
Hästen är underbar som glasskulptur!
Mvh Wolfgang
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-07 11:32
Ja hästen är jättefin. Hittade den på Ebay i USA väldigt billigt, alldeles för lågt pris men det gjorde ju bara mig glad. Bilderna på ebay var väldigt halvdana och det såg ut som det var skador och repor på skulpturen, trodde det var därför de satt köp nu-priset så lågt. Så jag tyckte det kunde vara värt det, och slog till direkt. Hade inga förväntningar på att det skulle vara något bra skick på den, men när jag packade upp den visade det sig att den var i perfekt skick, som ny. Så nu är den återbördad till sitt ursprung, min uppväxtby Strömbergshyttan ligger bara 5km från där jag bor nu.
Problemet med överlappande rutor när man använder Pentacon Six, är egentligen ett ickeproblem.
Det hela bottnar i att Pentacon Six är en superkompaktkamera för att vara en ESR för 6x6. Det betyder konstruktionsmässigt att frammatningsmekanismen har väldigt lite plats till sitt förfogande - vilket har nödvändiggjort vissa kompromisser. Precis som med Hasselblad 1000f finns det saker som man kan göra, men som man inte får göra. Om man vid filmladdningen av Pentacon Six följer vad som står i instruktionsboken, så sker det aldrig någon överlappning.
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-07 11:36
Jag tror också det. har sett att en del drar fram filmen till startmärket med frammtningsveven (som man ska göra med Pentax 67). På instuktionsfilmen från Arax, så rullar man på filmspolen istället. Och så gjorde jag nu också, vilket gick fint.
syntax 2021-02-07 11:55
Med Pentacon Six är det så att de små pendlingsrörelserna med frammatningsarmen som man gör när man drar fram skyddspappret till index, dom får man INTE göra med stängt bakstycke. Om man exempelvis vill avsluta filmen efter 8 exponeringar, så måste man mata fram till 12:e exponeringen med fulla frammatningsrörelser. Om man har gjort fel, så kan man snurra på flimlängdsmätaraxeln tills den klickar in i läge - så kommer nästa laddning att bli korrekt.
Fina glasbilder och en intressant historia om glas sakerna.
Även intressant att läsa om den nytillverkade Kiev kameran.
Skulle oxå vara intressant att få se hur ditt ljustält och ljussättning ser ut.
// Conny
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-07 15:39
Det är en ljusbox i matt plexi med öppning åt ett håll. Belysningen här mycket enkel, en spotlight och en pannlampa från Claes Ohlsson, underifrån.
connyM 2021-02-07 17:33
Tack Nils,
Vid tillfälle kan du väl lägga upp en "behind the scene". Alltid kul och lärorikt att se hur andra trollar fram fina bilder
// Conny
Fina bilder, jag skulle också gärna se en bild från ”studion” hur det är ljussatt osv.
Jag skaffade också för många år sen en Arax, men det var en CM-MLU/SE, vilket visade sig vara ett stort misstag. Filmmagasinen läckte bl.a ljus. Den var en gång på service men blev inget bättre, efter det slutade de svara på mail. Till all lycka fick jag den såld och skaffade en Hasselblad 500C/M istället och den går som en klocka. Jag hoppas du har bättre tur med din.

Tommy S.
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-08 16:01
Jag ska höra av mig till dom och fråga vad de anser jag ska göra? Skicka tillbaka kameran så de får gå igenom mekanismen en gång till och ev rengöra eller kanske t.o.m. byta ridåer? Eller om de anser felet är normalt vid kyla och att jag då kanske kan begära återbetalning av viss kostnad, som kompensation? Misstänker detta företag bara är en person, som iofs har en snyggt upplagd sajt som ser proffsig ut, men att han inte gör så mycket med kamerorna än lackar om dom och installerar MLU? Resten är kanske bara för syns skull?
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-10 16:11
Fick svar idag att detta är kända problem som man får räkna med på denna typen av kamera. Inte så roligt att få ett sånt svar, för jag vet ju att andra mekaniska kameror jag har fungerar utan problem när det är normalkallt, i alla fall upp till -10.
sodeto 2021-02-10 16:58
Det där kunde jag gissa. Jag har varnat alla som frågat, för att ha nåt att göra med den firman. Den dan försändelsen lämnar huset tar de absolut inget ansvar för nåt. Han slapp av med en skrothög igen och sitter väl och småler och tar lite vodka.... Den bilden fick jag åtminstone.

Tommy S.
Det är inte det lättaste fotografera glas.
Du har lyckats med det. Glas är något som jag
alltid varit mycket intresserad av.
Tack för fina bilder.
//Gun-Inger
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-10 16:09
Kul att höra :-)