EMAKS BETRAKTELSER 507/Aj då...
Här har vi en skada på frontlinsen. Inte så kul tycker säkert de flesta. Men faktum är att jag köpte optiken med den skadan. Hur kan man vara så dum tänker säkert många? Men faktum är att denna bulgariska IOR Supercin 2,5/183mm fungerar fint att fota med ändå. Det är en gammal projektoroptik för 35mm biofilm, och dessa för brännvidden ganska ljusstarka saker brukar ge fin bakgrundsoskärpa. Så även den här som det ser ut efter några provbilder idag.
Men det finns betydligt bättre fotografer än jag som använder skadade och defekta objektiv. Sally Mann t.ex, som letade bland flera hundra gamla storformatsobjektiv, efter ett skadat som kunde ge de effekter hon eftersträvade i sina landskapsbilder från södern i USA. Och bilderna blev fantastiskt fina tycker jag: https://www.sallymann.com/southern-landscapes Fast här var jag inte ute efter någon speciell effekt av en skada, utan en optik med snygg bokeh. Och det verkar den här Supercinen ge, trots skadan.
Jag ville ha ett ljusstarkt tele med brännvidd kring 180-200mm som inte ger samma snurr-effekt typ de med Petzval-formula. Såna har jag tillräckligt av nu. Utan ett som ger en mera "normal" bokeh. Fast bilderna jag såg innan jag köpte den, hade något extra ändå, som jag fastnade för. Meningen är väl att använda det för porträtt och liknande, i både helbild och halvbild. Provet på Kungsmyntan jag tog i trädgården idag ser skapligt lovande ut tycker jag. Kontrasten blir inte riktigt som med mera perfekta objektiv, så man får höja den en del i efterbehandlingen. Men i övrigt tycker jag såna här gamla grejor ger mycket mera intressant och kreativt tekniskt resultat, som rätt utnyttjat kan bli väldigt bra. Om man sen lyckas med det är en helt annan sak.
//
Håller helt med dig Nils!
/B
Skador i fronlinsen har ofta ganska liten effekt i bilden, om det inte är väldigt många.
Du har hittat en fin glugg. Bygger du fattningar själv?
Ha det bra
Bob