EMAKS BETRAKTELSER 482/Stora Alvaret vid Albrunna.
I våras besökte vi Albrunna Lund, som vanligt på våren. Utanför ligger Stora Alvaret, öppet och vidsträckt. Det landskapet är inte lätt att fotografera, men man gör sina försök. Här var det en gammal och enkel Agfa Isoly från 1960-talet som användes. Den ger negativ på strax över 4x4cm med 120-film. Jag gillar kameratypen då den är så pass simpel, men ändå ger bra teknisk bildkvalitét. Jag har tre såna av olika årgångsmodeller, inköpta på Tradera för nån hundralapp styck.
Lith 91b - 2020.
Det blev tre lithprintar av det här negativet från Alvaret under dagens sejour i dunkelkammaren. Alla gjorda på samma framkallningstillblandning. Och alla med lite olika kontrast. Jag belyste ändå alla samma tid, men i och med att lithframkallaren förbrukas ganska snabbt så ändras kontrasten och utseendet lite grand allteftersom papprena går genom framkallaren. Med vissa fabrikat ändras det ganska mycket, med andra mindre. Här var det Emaks K888 av ganska sen tillverkning, och den ger inte så stora variationer som de som tillverkades på 1970- till 80-talet (vad jag kunnat se).
De senare tillverkade batcharna strax före nedläggningen av fabriken i Kroatien vid början av 2000-talet, ger dock lite mera färgton i lith som jag upplever det. Och det var en sån paket jag tog från idag. För att få ner den rosa-bruna färgtonen så använde jag därför guldtoning. Men det gäller att ta upp bilden ur guldtonaren innan färgen försvunnit för mycket, för det eftertonar en del även i sköljen. Guldtonare ger som separat tonare (i motsats till vad många tror) inte någon färgton eller guldton, utan den tar snarare bort tonen som finns i svärtan och ger den en väldigt kall eller svagt blåaktig ton. I kombination med selen kan den dock förstärka den svagt rödbruna tonen som blir, och ge den en riktigt kraftig dito.