Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 413/ Om Emaks och K888 (Gallery).

Emaks är det Kroatiska  företaget Fotokemikas pappersfabrikat för deras fiberpapper med klorbromsilveremulsion. Beteckningarna var K888, P888, K883, K881 och K885. Alla med olika ytor. De fanns i tre fasta kontrastgradationer och även i några PE plastbasversioner samt i tunt fiber (P). Sen hade de även ett rent bromsilverpapper, Efkebrom, som också fanns med olika ytor och även i plastversion (fick efter ett tag namnet Bromal). Senare kom även Varycon som hade variabel kontrast. Men Emaks är väl det mest kända sedan tester i fototidningarna i början av 1980-talet visade att K888 vad gäller djupsvärta sopade banan med de mera kända fiberpapperena från Kodak, Agfa och Ilford, vilka ett tag innan hade övergått till nyare tillverkningmetoder som kunde gjuta tunnare emulsioner med mindre silver. Detta föranleddes av att silverpriset steg snabbt och kraftigt vid slutet av 1970-talet. Men Fotokemika i dåvarande Jugoslavien hade kvar sin gamla maskinpark, delvis inköpt från tyska Adox. Den var från 1950-talet, och Fotokemika fortsatte tillverka papper och film med tjockare och mera silverrika emulsioner. Emaks hade dessutom tillsats av guldklorid i emulsionen. De fina papperena från öst, inte bara Emaks försåldes av Photax i Nybro och jag kommer ihåg hur jag var hemma hos ägaren och hämtade Emaks-papper i hans garage, som då enbart hade postorder i mindre skala. Jag fick senare också pappersprover på hela sortimentet, vilket är guld värt när man ska välja bildton och/eller yta. Fotokemika lade ner all tillverkning 2012, då maskinparken behövde renoveras men pengar saknades. Det nystartade tyska varumärket Adox, ägt av Fotoimpex i Berlin, satsade pengar de sista åren, men det krävdes så pass stora investeringar att företaget tvingades lägga ner helt. Fotokemikas film och papper såldes därför under den allra sista tiden under Adox namn. K888 är t.ex samma som Adox Nuance warmtone.



Själv har jag valt EMAKS som alias här på fotosidan, och K888 är mitt webbgalleri som jag nu förlägger till portfolion. FOTOGALLERIET I SKRUV, som funnits på min arbetsplats vid JGA Emballage sedan 2008, upphör till sin fysiska form och övergår nu till att bli K888 GALLERY. Jag har ett gammalt album med lithprintar inlagt där sedan tidigare. Det ska organiseras om och få nya bilder i lite större storlekar, men det gamla  får ligga kvar tills vidare. Nu finns ytterligare ett par mindre utställningar där, en med fotogram och en med lumen prints. Dessa kommer jag försöka komplettera efterhand. Sedan är det meningen att ytterligare utställningar ska komma till, allteftersom jag hinner få ordning på allt och få det att se snyggt ut. Det tar sin tid men håll utkik för det kommer hända saker där framöver, var så säker. Både utställningar som tidigare visats på Fotogalleriet i Skruv och en hel del nya, kommer att läggas in allteftersom det blir klart.

Mitt engagemang på fotosidan har varit ganska skralt de senaste åren, förutom just bloggen. Och den kommer jag fortsätta med. Vad gäller bilder, grupper, forum  och kommentarer etc, så har engagemanget inte direkt varit något att skryta med. Tiden räcker helt enkelt inte till när man ser bildskapandet i mörkrummet som första prio. Fotosidan var betydligt mera intressant vad gäller det för mig de första åren. Grupper för analogt foto, mörkrum och lithprinting på fb, är det jag lägger den tiden på idag. Min portfolio här på fotosidan har även den vilat i sin törnrosasömn, men nu är det meningen att få till ett bättre engagemang där i och med namnbytet till K888 Gallery. Det får bli min bildsida på nätet och jag ska försöka ha lite mera utställningar inlagda redan till sommaren.

Ett par helt nygjorda bilder ser du här. Det roliga med dom är att de är gjorda på gammalt utgånget Emaks P888 som jag köpte där i garaget i Nybro hos den då nyöppnade postorderfirman för 40 år sedan. Papperet var på rea och hade några år på nacken redan då, och det var inslaget i svart papper, inte svart plast. Hörnorna var nu lite ljusskadade så att det även "åt sig in" lite på själva bildytan när jag lithkopierade (svärtan sprider sig infektuöst när man nått snatchpointen) och hela papperet var lätt slöjat. Men lithkopiera på sånt papper går uppenbarligen ändå över 40 år senare, och lite extra vinjettering var inte till nackdel här.


Lith 43a - 2020. Borgholm, Öland.


Lith 44a - 2020. Borgholm - Öland.

//

Inlagt 2020-05-06 17:19 | Läst 1021 ggr. | Permalink
2020-05-06 17:53   Jan Rufelt
Underbara bilder Nils!
Svar från Nils Bergqvist 2020-05-06 18:04
Tack för det! Kul att dom tilltalar dig.
Tycker mycket om den nedersta, den talar till mig.
Svar från Nils Bergqvist 2020-05-06 21:28
Jag gillar nog den bäst själv också. Tack för kommentaren!
Intressant läsning och historieberättelse om pappersfabrikanten.
Nu har Photax stängt den fysiska butiken vilket är lite synd om man har nära till Nybro.
Hur stora gör du dessa Lith-bilder?
MVH Janne
Svar från Nils Bergqvist 2020-05-06 22:45
Är den stängd för gott eller bara under Corona-pandemin? För mig spelar det mindre roll, det kostar ungefär lika mycket i bensinpengar att köra till Nybro och tillbaka, som det kostar i fraktkostnad till Lessebo. Mina lithprintar är i regel gjorda på 20x25 - 30x40cm papper, mest på 30x40 papper. Just de här två är på 24x30cm. Fast jag har några enstaka på 40x50cm också. Har dock några bilder som jag ska försöka ta i sommar på en kompis till mig, och som jag planerar göra åtminstone en print på 50x60cm. Det är en sån där idé som jag haft länge och vi har pratat om det och jag väntar bara på rätt ljus där och när den ska tas. Vi får se om det kan bli något av det?
Jan Olof Härnström 2020-05-06 23:15
Enligt uppgift har Photax stängt under pandemin, vi får se...
Ja, det är något annat att se fotografi på fotopapper än att kika på en skärm och även mot printade digitalbilder.
Det ena är varken bättre eller sämre bara olika.
Att säga att analogt är bättre än digitalt är som att säga att gitarr är bättre än piano.