Advertisement
Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 411/Retrobrom 152SP

Jag jobbade med den här bilden i förmiddags, och valde ett nytt papper från Foma som kom förra året, Retrobrom 152SP. Det är ett semimatt papper med lite svag ton i basen och det finns bara i fast gradation special (SP). Det verkar dock lite knivigt att lithkopiera på som jag upplever det. Men när man hittar rätt blir det bra. Här spädde jag dessutom lithframkallaren med dubbelt så mycket A som B, för att försöka få lite mera färgton än jag fått innan, samt lite mera stuns och korn i svärtan. Men jag vet inte om jag lyckades? I alla fall ger papperet en lite kallgrön svärta medan högdagrarna går mot lite gulgrön ton (svårt att beskriva i ord). Jag gillar i alla fall papperet, även om det verkar som om det fullkomligt äter lithframkallare. Trots högre koncentration är den i princip slut efter tre kopior och ingen av dom blir likadan. Detta är den tredje och sista i sessionen. Den första blev som vanligt platt och med liten litheffekt, den andra lite bättre men för kontrastlös. Denna sista blev dock bra, även om man börjar skönja lite nätmönster som brukar uppträda när framkallaren är slut. Stör dock inte denna bilden.


Lith 37 - 2020.

Dom som är insatta kan nog se att det är en gammal Dianakamera i plast, med meniscouas plastlins, som jag använt. Passar fint att lithkopiera negativen från den kameran. Effekterna den ger med vinjettering och annat är nog ingenting för dom som sitter och studerar skärpa med lupp, men desto mera användbar för den som vill ge bilderna en speciell dimension och karaktär. I kombination med lithkopiering tycker jag personligen att denna kamera är oslagbar. Bilder/fotografi är för mig i första hand inte någon tävlan i att visa saker och ting med klinisk renhet och knivskarp, felfri detaljupplösning. Utan något helt annat, som ni kanske förstått vid det här laget. Några trix i mörkrummet är det heller inte fråga om. Den här bilden har jag bara gjort minimala efterbelysningar på, sen är det kemin som talar sitt egna språk, och jag står och styr med mina trubbiga manuella verktyg och med min erfarenhet. Hela kedjan från kameraval, via kompositionen inom kvadraten, pappersval, lithframkallarens spädning, belysningstiden av papperet, eventuella belysningsjusteringar under/efter belysningen mm, är viktiga faktorer för att man ska komma dit man vill. Verktygen och möjligheterna är få i jämförelse med modern teknik, men personligen tycker jag bättre om det traditionella, och då speciellt resultatet man kan få fram vid lithkopiering. Känslan är en helt annan i mina subjektiva ögon.
//

Inlagt 2020-04-26 23:32 | Läst 1721 ggr. | Permalink
Fin bild.
Ha de gott.
Jerry
Gillar bilden.
Blir själv trött emellanåt på alla braskande bilder som görs i mängder, även mina egna.
Intressant blogg, även om jag gett upp tanken på att själv använda film och sedan framkalla, kopiera.