Emaks betraktelser 94/Under Eiffeltornet...
Två lith-kopior från Paris, fotograferade 2008. Kopierade på Fomatone MG Chamois 542 II. Visst funderade man även då på att såna här folktäta platser kan vara mål för terrorister. Symbolvärdet för attentat vid en så pass välkänd byggnad är nog ganska stort. Och det fanns beväpnade vakter på plats även 2008. Jag har nog visat bilderna förut i vanlig svartvitversion från negativscanningar. Men här är det alltså slutresultatet, pappersbilderna i lith-version, som scannats. Originalen är gjorda på Chamois-papperet i stl 30,5 x 40,6 cm. Bastonen är varmvit åt det gula hållet, kallas Chamois efter den speciella antilop-art vars skinn ger en gulaktig ton.
Att de jättelika bultarna, muttrarna och nitarna som konstruktionen i Eiffeltornet häftats samman med, är gjorda i Sverige, närmare bestämt vid Borgviks Bruk i Värmland, visste jag inte då. Inte heller att allt övrigt järn som Eiffeltornet består av kommer från Sverige. Borgviks bruk ägde även Brunsbergs bruk i Brunskog socken. Enligt uppgifter ska en del av bultarna till Eiffeltornet ha gjutits och svarvats av Brunsbergs bruk, det bruk som min farfars farfar arbetade vid på den tiden.
Min fascination för lith-printning har tilltagit allteftersom jag lärt mig hantera tekniken mer och mer, men ibland kan det ändå kännas stört omöjligt att få det som man vill. Då vill man bara lägga ner och återgå helt till den vanliga, traditionella och trygga svartvitkopieringen. Sen tittar man på de lithprintar man gjort tidigare och lyckats bra med, och så är man fast igen. Bara att inse att det här kommer man inte kunna sluta med. De olika utseende man kan få är så spännande och fantastiskt uttrycksfulla, att det bara inte går att lägga det här åt sidan. Nyligen har jag också sett en del lithprintar gjorda på de ryska papperena från Slavich, vilket fått mig att bli ännu mera nyfiken. Måste bara prova det papperet, som verkar ge ett helt eget ganska rått uttryck, i ton lite tillbakadraget mot mörkbrunt.
Hälsning
Jan