Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 70/Mörkrummet - tre variabla papper från England.

Jag fortsätter det jag påbörjade i förra blog-posten, nämligen att jämföra gelatinsilverpapper i fiber av olika fabrikat. Den här gången är det tre variabla papper tillverkade i England som ligger under luppen. Ilford Multigrade IV fiber, Ilford Multigrade Warmtone fiber och Kentmere Fineprint VC fiber, alla med blank yta. Till skillnad från två av de fyra papper med fasta kontrastgrader som jag provade tidigare, så produceras alla tre av de här variabla fabrikaten fortfarande. Dock har Multigrade IV nu ersatts av Multigrade Classic, vilket ska vara samma papper som förbättrats på vissa punkter.

Parametrarna är desamma som i förra jämförelsen, dvs samma negativ fotograferat på T-Max 400 i småbild, framkallad i Rodinal 1+50. Kopiorna är framkallade i SE4 Neutral under 4 minuter. Inga justeringar utan kopierade rakt av utan varken skuggning eller efterbelysning. Ej heller någon eftertoning.  De har scannats med exakt samma inställningar som förut. Ingen efterbehandling utan rakt ut från scannern som bildfilerna är. Endast nedminskade i storlek.

ILFORD MULTIGRADE IV
Jag gjorde tre kopior med tre olika filtreringar. 4, 3½ och 3. Pappersbasen i Ilfords papper är vitare än de fabrikat jag provade i förra blog-posten och det påverkar kontrastintrycket lite grand. Svärtan i Multigrade IV kan nog sägas vara neutral. Bilderna är i tur och ordning, filtergrad 4, 3½ samt 3. Den fjärde och sista bilden är den förra som jag gillade bäst, Emaks K888 gradation 3 (normal), som jämförelse.

Djupsvärtan i Multigrade IV med filtrering 4 är lika bra som i bilden med K888. Även teckningen i skuggorna verkar nästan likvärdig, möjligen något mera skuggkontrast för K888. Men högdagern är inte riktigt lika bra tecknad  som K888. Det fräter ut i lite i spetsdagern.  Bilderna på filtergrad 3½ och 3 är dock lika bra tecknade med detaljer i högdagern, som för Emaks-papperet. Men djupsvärtan i Multigrade IV filter 3½ och 3 når inte riktigt lika djupt som för K888 och totalkontrasten är mindre. Teckningen i skuggorna är däremot något bättre. Tvåbadsframkallning av bilden på Multigrade IV och filtergrad 4 skulle förmodligen kunna ge en mera likvärdig bild, som den på Emaks- papperet utan tvåbadsframkallare.







......................


Emaks K888/Adox Nuance grad 3 normal.

ILFORD MULTIGRADE WARMTONE
Det här är Ilfords varmtonsvariant av Multigrade. Svärtan är varmare än det mera neutrala Multigrade IV, inte åt det bruna hållet utan ungefär som K888 , fast lite varmare än det papperet. Här verkar det som Ilford har ett riktigt fint papper med bra djupsvärta och ändå skaplig högdagerteckning samt detaljer med kontrast i skuggan. Pappersbasen är inte lika vit som Multigrade IV, t.om lite beigare än hos K888. Tonen går åt gultvitt och den passar bra ihop med den varmare svärtan. Den vita bastonen ligger nog ungefär mittemellan bastonen för Fomatone MG 532 II Nature och Emaks K888. Kopian på filtergrad 4 är kanske lite mörkt kopierad här, annars i princip likvärdig med den på K888/Adox Nuance gradation 3 normal, utom lite svagt bättre teckning i ljusa högdagrar för K888. På filtergrad 3½ är det fortfarande skillnad i högdagern till fördel för K888. Även djupsvärtan skiljer här till Emaks fördel. Dock är teckningen och separationen i skuggan bättre för MG Warmtone vid filtergrad 3½. MG Warmtone filter 4 överst, filter 3½ nederst.





KENTMERE FINEPRINT VC
Pappersbasen är den vitaste av alla provade, vitare än för MG IV. Svärtan är neutral, kanske något lite kallare än MG IV. Kopian är gjord med filtergrad 3½ och ger då ungefär samma kontrast, djupsvärta och teckning som den som är gjord på MG IV med samma filtrering. Dock lite sämre teckning i högdager men bättre i lågdagern. Trots den fina teckningen i skuggan så håller djupsvärtan relativt bra som det ser ut.



....................

Vilket papper man väljer och hur man kopierar  är nog mest en smaksak. Inget av de provade fabrikaten är dåligt och skillnaderna är relativt små. Kanske så små att det bara är vi som håller på med sånt här lite mera frekvent som kan se skillnaderna? De papper som återstår att prova är Adox MCC110, Foma Variant 111 och Variant 123, kommer när det är klart.  Har även en del Fomatone MG 532 II Nature och MG 542 Chamois, men de räknar jag mera som konstpapper som inte passar så bra för vanlig allround-kopiering.

Nils/

Inlagt 2014-06-01 19:16 | Läst 1189 ggr. | Permalink
Jättebra genomgång av det befintliga pappersbeståndet, väntar med spänning på nästa avsnitt. Sedan kanske det kommer Ilford Cooltone, Slavisch och Oriental... :-)

Det är, som du redan sagt, små skillnader men de syns och jag kan tänka mig att det syns bättre i verkligheten än på webben.
Svar från Nils Bergqvist 2014-06-01 20:15
Jo det syns bättre i originalen.
Jag har just beställt hem tre olika Fomapapper för att prova hur de ser ut med färdiga bilder. Jag håller mig borta från blanka papper och favoriserar matt eller halvmatt som jag tycker ger snyggare bilder. Bra genomgång här av olika papper. Visst, små visuella skillnader men det uttryck man vill ha är ju personligt och inte alltid så lättfunnet.
Svar från Nils Bergqvist 2014-06-01 20:43
Matt papper har ju sällan lika bra djupsvärta, och i den här typen av bilder (gatubilder, dokumentärbilder i allmänhet) vill jag ha bra svärta och kontrast. Vad gäller landskap och andra bildtyper kan matta papper visst passa väl så bra. Sen är det ju smaken också som alltid.