Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 68/Jag sjunger mörkrummets lov och tackar Fotokemika!


Otonad Emaks K888.

Tyvärr finns detta företag inte längre. Fotokemika-Zagreb (senare Samobor) där man fram tills bara för ett par år sedan tillverkade fotopapper efter gammalt recept och med gammal teknik. Nu tror ni kanske att jag är mot ny teknik, men det är jag inte. Bara mot försämrad kvalitét. För det är vad som skedde under 1970- och 80-talen när de flesta tillverkare gick över till nya metoder och därmed kunde gjuta tunnare silveremulsioner med mindre silverhalt per ytenhet. Visst, med tunnare emulsionslager kunde man få ner kostnaderna eftersom det inte gick åt lika mycket silver per kvadratmeter. I övrigt inga fördelar alls, det kan många kopister som varit med under denna tid vittna om.


Emaks K888 kraftigt tonad i selen, softad med damstrumpa.


Emaks K888 kraftigt tonad i selen.

Men i Kroatien och vid Fotokemikas fabrik stod tiden stilla. Där använde man samma maskiner som anrika tyska Adox använde på 1950-talet (inköptes på 1970-talet när Adox lades ner). Dessa maskiner kunde bara gjuta de tjockare och mera silverrika emulsionerna. Och det var ju egentligen ingen nackdel för deras fotopapper sopade banan med flera av konkurrenterna från Agfa, Kodak och Ilford (som börjat med den nya tekniken att framställa film och papper). Även Forte i Ungern använde gamla maskiner (Kodaks från 1930-talet) vilka gav resultat i form av makalösa papper som många saknar idag. Fast personligen saknar jag dom inte så mycket, för jag har nämligen ganska stora lager av både Fotokemikas och Fortes papper i frysen. Emaks K888/Adox Nuance (fasta gradationer), Polywarmtone 17 och 14 (variabel kontrast), samt Fortezo (fasta gradationer). Alla tre fantastiskt fina papper till humant pris (borde varit tvärtom för de innehåller mera silver per ytenhet och gick långsammare att tillverka mot konkurrenternas). Även Fotokemikas Varycon (variabel kontrast) var fint, men det har jag inget kvar av. Saknar dock detta mindre då filtergrader över 3½ inte gav något utslag (det blev överfiltrerat).


Varycon tonad i selen.


Varycon tonad i selen.


Polywarmtone 14 tonad i selen.

Men åtminstone Ilford började nog dra öronen åt sig och har idag fått fram fina papper som håller hög kvalitét. Jag tror också att man ökat silvermängden lite grand i emulsionerna.  Ilford Multigrade IV (nu ersatt av Classic), Multigrade Warmtone och Galerie är alla högkvalitativa papper. Priset på Ilfordpapper är dock jämförelsevis ganska högt. Kanske inte så konstigt då produktions- och personalkostnaderna är högre i England än de forna öststaterna?



Galerie tonad i selen.


Multigrade IV tonad i selen.


Ni kanske undrar varför jag selentonar bilderna? Det har två-tre olika funktioner.

1. Motståndskraften mot nedbrytande luftföroreningar ökar.
2. Svärtan djupnar och kontrasten ökar.
3. Tonförändring mot rödbrunt i svärtan på klorbrompapper.

Vill man bara ha den ökade hållbarheten och kontrastökningen med klorbrompapper så tonar man bara en kort tid. Med bromsilverpapper får man enbart hållbarhetsökningen och kontrastökningen, oavsett toningslängd. De tonförändras väldigt lite av selen.
Nils//


Inlagt 2014-05-30 15:19 | Läst 3167 ggr. | Permalink
Fina bilder och kul med en genomgång av olika papper. Hur tycker du att Galleri-pappret är? Jag funderar på att testa det för nattbilderna och då vill det till att skuggteckningen är bra samtidigt som inte högdagrarna skenar så lätt.
-affe
Svar från Nils Bergqvist 2014-05-30 18:23
Håller på med att kopiera samma bild på ett flertal olika papper, dock inte Galerie som jag inte har något av för tillfället. Kommer redovisa resultatet här i bloggen med bilder. Upplever nog att Multigrade IV (nu Classic) är i princip likvärdigt med Galerie. Tvåbadsframkallning med bara kort tid i normal-hårdframkallaren på slutet, skulle kanske fungera bra för nattbilder? Men man får nog prova sig fram för att hitta bästa kombination.
Här är det bara att läsa och lära!
Tack för den lektionen Nils!
/Bengan
Det är synd att ingen i Sverige verkar tycka det är lönt att importera Oriental Seagull från Japan, för det är ett suveränt fotopapper, nog det bästa, det finns, och är populärt i USA. Hils, LO
Svar från Nils Bergqvist 2014-05-30 18:25
Vi får hoppas frihandelsavtalet mellan EU och USA kommer gå i lås, då slipper vi nog det mesta av de här extra kostnaderna för köp därifrån och kanske kan få Oriental till ett rimligare pris?
Riktigt fina bilder, Nils. Kul att se, och läsa. Minns själv Emaks K888, det var i stort sett det enda fotopapper jag själv körde med.