Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.
Emaks betraktelser 34/Vad kan en tegelvägg berätta?
En hel del faktiskt. T.ex om ditt objektiv vinjetterar, om det har distorsion och hur skärpan ter sig i mitt och kanter/hörn. Jag brukar fotografera en vit mexitegelvägg intill mitt jobb i Skruv, baksidan av den gamla möbelaffären. Men nu fick det duga med den brunröda tegelväggen bakom Swedbank. Innanför denna finns bankvalv, men jag tror inte där förvaras några pengar längre. Man hanterar över huvud taget inte pengar längre på det lokala bankkontoret. Endast i bankomaten på framsidan finns det sedlar att hämta.
Testoptik för dagen: Cosina-Voigtländer Ultron 28 mm/2 med Leica M-fattning.
Avstånd till väggen ca 2-3 m. Frihandstagning med tider från 1/500 (bl 2) till 1/15 (bl 11). Optiken har även bl 16 och 22, men det testades inte då tiderna skulle bli för långa för frihandstagning.
Ultron 28mm, bl 2.
Ultron 28 mm, bl 2,8.
Ultron 28 mm, bl 4.
Ultron 28 mm, bl 5,6.
Ultron 28 mm, bl 8.
Ultron 28 mm, bl 11.
I nedre högra hörnet stod en tunna som skuggar lite, och till vänster tror jag att ett tak över en gångpassage mellen två byggnader skuggar lite grand. Men man ser nog rätt bra ändå hur optiken presterar. Min vanliga tegelvägg i Skruv är dock bättre vad gäller jämnt ljusinfall.
Vad kan man då säga utifrån detta inte helt ovetenskapliga test? Två saker är nog ganska klara.
1. Ultronen vinjetterar en hel del på stora bländaröppningar men minskar vid nedbländning. Den försvinner dock inte helt. Med en modern digital M-Leica eller med ett avancerat datorprogram, tror jag detta kan kompenseras så att vinjetteringen i princip elimineras. Men för oss helanaloga filmfotografer finns inga såna finesser. Vid förstoringsarbete i mörkrummet brukar dock en del av vinjetteringen kompenseras i och med att förstoringsoptiken också vinjetterar mer eller mindre, samt att utlysningen med kondensorapparat ofta blir mörkare i kanter och hörn. Vinjettering kan dock vara ganska välgörande fär många bilder och man ser ganska ofta att en del fotografer medvetet lägger på sån i efterarbetet/mörkrummet.
2. Ultronen är i princip helt fri från distorsion och därmed raktecknande. Även sånt kan annars kompenseras med moderna digitala hjälpmedel i datorn.
Vad gäller kontrasten så är den kanske något lite lägre på bl 2, annars ganska lika på alla bländare. Skärpemässigt så är den inte perfekt på bl 2, men fullt användbar som jag bedömer det. Vid nedbländning till 2,8 förbättras den och från 4 är den mycket bra både i mitt, kanter och hörn. Bäst sammantaget tycker jag optiken presterar på bl 5,6 och 8, vilket iofs inte är så konstigt då de flesta objektiv brukar ha sin maximala prestanda just där. Ja, det är väl i stort vad tegelväggen kan berätta för oss om den här ganska kompakta vidvinkeln.
Testoptik för dagen: Cosina-Voigtländer Ultron 28 mm/2 med Leica M-fattning.
Avstånd till väggen ca 2-3 m. Frihandstagning med tider från 1/500 (bl 2) till 1/15 (bl 11). Optiken har även bl 16 och 22, men det testades inte då tiderna skulle bli för långa för frihandstagning.
Ultron 28mm, bl 2.
Ultron 28 mm, bl 2,8.
Ultron 28 mm, bl 4.
Ultron 28 mm, bl 5,6.
Ultron 28 mm, bl 8.
Ultron 28 mm, bl 11.
I nedre högra hörnet stod en tunna som skuggar lite, och till vänster tror jag att ett tak över en gångpassage mellen två byggnader skuggar lite grand. Men man ser nog rätt bra ändå hur optiken presterar. Min vanliga tegelvägg i Skruv är dock bättre vad gäller jämnt ljusinfall.
Vad kan man då säga utifrån detta inte helt ovetenskapliga test? Två saker är nog ganska klara.
1. Ultronen vinjetterar en hel del på stora bländaröppningar men minskar vid nedbländning. Den försvinner dock inte helt. Med en modern digital M-Leica eller med ett avancerat datorprogram, tror jag detta kan kompenseras så att vinjetteringen i princip elimineras. Men för oss helanaloga filmfotografer finns inga såna finesser. Vid förstoringsarbete i mörkrummet brukar dock en del av vinjetteringen kompenseras i och med att förstoringsoptiken också vinjetterar mer eller mindre, samt att utlysningen med kondensorapparat ofta blir mörkare i kanter och hörn. Vinjettering kan dock vara ganska välgörande fär många bilder och man ser ganska ofta att en del fotografer medvetet lägger på sån i efterarbetet/mörkrummet.
2. Ultronen är i princip helt fri från distorsion och därmed raktecknande. Även sånt kan annars kompenseras med moderna digitala hjälpmedel i datorn.
Vad gäller kontrasten så är den kanske något lite lägre på bl 2, annars ganska lika på alla bländare. Skärpemässigt så är den inte perfekt på bl 2, men fullt användbar som jag bedömer det. Vid nedbländning till 2,8 förbättras den och från 4 är den mycket bra både i mitt, kanter och hörn. Bäst sammantaget tycker jag optiken presterar på bl 5,6 och 8, vilket iofs inte är så konstigt då de flesta objektiv brukar ha sin maximala prestanda just där. Ja, det är väl i stort vad tegelväggen kan berätta för oss om den här ganska kompakta vidvinkeln.
Inlagt 2014-02-03 19:21 |
Läst 2199 ggr. |
Permalink
Och så hände något jag inte valt eller kan styra över. Plötsligt ändras teckensnittet på texten. Hur göra för att återgå till den som funnits förut?
Det ska gå att formatera texten i Word. Kopiera över, formatera, och kopiera tillbaka.
Fungerar tyvärr inte.
Jag sålde mitt Ultron 28/2. Det fungerade bra på film men gav enormt mycket CA med Leica M9. Kände inte heller att jag behövde ljusstyrkan. Blev inte många kronor emellan när jag köpte en Zeiss ZM 28/2,8 istället. Den är också väldigt raktecknande.