Ur en utlandssvensk frilansfotografs synvinkel

PC28

Måns Hagberg skrev nyss om sina erfarenheter med ett 28 millimeters shiftobjektiv, och det inspirerade mig att skriva om mina motsvarande. Jag fick ett samtal från SvD för några år sedan, med frågan om jag kunde fotografera den danske stjärnarkitekten Bjarke Ingels i New York, och det sa jag förstås ja till. Det var mitt första arkitekturjobb, och jag insåg att ett shiftobjektiv kommer bli ett måste. Utan att veta särskilt mycket köpte jag snabbt en PC-28 från 70-80-tal för runt 250 dollar. Det skulle jag sedan sälja direkt. Men genast insåg jag att det här är något som är min grej.

Bjarke Ingels pyramidliknande byggnad vid Hudsonfloden på Manhattans 57:e gata.

Objektivet visade sig helt i min smak, gav lite dämpade färger, var lätt att använda, och allmänt sympatiskt. Bländaren står nästan permanent på 11, och där är det skarpt och fint, vilket det inte alls är vidöppet. Det är mycket sällan ens fotografiska arbete styrs i någon högre grad av utrustningen man använder, men med den här rackaren började jag se på stadsmiljöer på ett nytt sätt, och tyckte att det här med arkitektur och städer är ju himla roligt. Det blev fler och fler uppdrag för arkitekturtidningar, och med tiden har jag fått ett ganska tätt samarbete med tidskriften RUM. Den gamla billiga PC-28an får alltid följa med när jag åker på reportageresor, och jag brukar alltid ägna en del tid åt att flanera eller cykla ensam och fånga stadsmiljöerna med den, oavsett om stadsmiljöerna är huvudämne eller inte.  

West Virginia för RUM:

Ödeläggelsen efter orkanen Ian i Florida för RUM:

Belfasts "peace lines" för RUM:

Museum i Louisiana för Arbetet:

Gammal fabrik i Donora, Pennsylvania, som använts som inspelningsplats för American Rust, för SvD:

När jag började använda denna var det med Nikon D700, och senare D810. En egenhet med shiftobjektiv är att ljusmätaren får fnatt så fort man förskjuter lite, och så måste man fokusera vidöppet för att se något. Då var arbetsgången: blända ner, mät ljus, lås exponering, blända upp, fokusera, skifta, exponera. Nu, när jag bytt till spegellöst, går det att fotografera som med vilket manuellt objektiv som helst. Ljusmätaren fungerar i realtid, och focus peaking går bra, men jag brukar ändå blända upp för ökad precision i fokuseringen.

Inlagt 2023-11-04 18:21 | Läst 1287 ggr. | Permalink
Hej,
Mycket spännande bilder. Fina kompositioner med de rätta linjerna.
Ha det väl
Bob
Svar från MattiasL 2023-11-06 02:22
Tack Bob, kul att höra!
Jag har haft fem olika Canon tilt/shift-objektiv och kan konstatera att det inte är min kopp te. Har behållit TS-E 24/2,8 II för uppdrag och klassiska FD 35/2,8 för att det just är en klassiker.

Fina bilder som är givande att se. Lycka till med arkitekturplåtandet.
Svar från MattiasL 2023-11-06 02:24
Tack Magnus! Alla objektiv borde ha shift, tycker jag :-)
Ja, den gamla 35:an är fin!
Kul att få titta på dina bilder här! Får mig att se på mitt 28mm Pentax Shift med nya ögon. Det kanske duger till mer än jag tror.

Min bekantskap med Nikkors 28mm shift började tvärtom mot din. Jag skaffade objektivet först och kameran sen, en Nikon F3. Hade höga förväntningar på objektivet. De infriades inte.

Nu så här i efterhand inser jag att det funkade på f 11 men inte för att plåta så där i största allmänhet med. F3 klarade dock ljusmätningen i shiftat läge utan problem, en dåförtiden tämligen unik sak.

Nikkorobjektivet jag köpte var glappt i sliden. Nikons serviceman hade noll koll. Jag skaffade verkstadshandbok och gjorde i ordning själv. Sen jag väl hittat rätt skruvmejsel för jobbet var det inte särskilt svårt. Man ger sig inte in i optiken utan åtgärdar bara shiftmekanismen. Glappet uppstår då användaren inte använder skruven för att ställa in shift utan trycker till med mer våld än grejerna är byggda för.
Svar från MattiasL 2023-11-06 02:29
Tack Måns! Med den erfarenheten förstår jag att du blev besviken. Men intressant med F3:ans ljusmätning! Den var ju rätt speciell, mellan centrumvägd och bred spot.
Kul att se att du även fotar arkitektur…har nog väldigt mycket förknippat dej med fina porträtt på alla möjliga slags människor…
RUM har jag läst i några år, just pga av de många snygga och välgjorda arkitekturbilderna - får hålla ögonen öppna för foton av dej där då… 🙂
Svar från MattiasL 2023-11-06 02:32
Tack Lena! Ja, nuvarande numret har jag ett jobb i, om Quabbinreservoaren i Massachusetts. Det har jag visserligen mest skrivit, och använt arkivbilder. Nästa nummer kommer minst ett, men jag tror två jobb.