Varje år samma FS-betalningsstrul
"Karhukirje" i onödan (karhu=björn, kirje=brev med betalningsuppmaning - i detta sammanhang). Foto: Håkan Eklund.
Skärp er ekonomer på FS! Idag när jag öppnar min FS-sida står det så här (dessutom på dålig svenska ...): Du har en obetalda faktura från Fotosidan. Betala den nu
Faktum är att jag BETALADE 04.03.2021! Vänligen kolla, annars kommer björnen ...
Här nedan kvitteringen från banken, kära FS. Kolla bättre!
Och svara gärna, det är ju så svårt att veta vem man skall kontakta? Därav denna blogg som kanal. Det var exakt samma problem i fjol, och året innan, och året innan det ...
Mottagarens konto: SE78 6000 0000 0002 0700 1308
Ordernummer 193683/FOTOSIDAN
Kontogirering: -22,00 Euro (220 Skr)
Betalare: EKLUND HÅKAN
BIC: HANDSESS
Registreringsdag: 04.03.2021
Valuteringsdag: 04.03.2021
Betalningsdag: 04.03.2021
Arkiveringskod: 20210304593619176940
På finska kallas en betalningsuppmaning för karhukirje, björnbrev - ett härligt ord. Grrrrrrrrrrrrrrrrrr ....
Det kunde man väl talat om första gången istället för att bara skicka nya karhukirje.
//Tommy
Jag blir lite besviken på att man inte får en öl i brevlådan om man får ett "Karhukirje". ;)
- hawk
- hawk
Jag har också upplevt samma sak (som utländsk). Jag har provat både med en banköverföring med "Swift code" och med kort - så småningom med PayPal och det fungerade.
Du kan skriva till dem genom att klicka på "kontakta oss" längst ner på denna sida.
Imponerande bild av björnen.
Med många vänliga hälsningar från Erik i Roskilde / DK.
Det som däremot retar mej är att inga erbjudande på t.ex tidningen gäller för oss som bor utanför Sverige. Fastän då ett lite dyrar erbjudande, men nåt skulle vara på sin plats nån gång.
Tommy S.
Jag har bara lyckats få Fotosidan Magasin levererat ett enda år för länge sedan och nu är det inte längre möjligt. Även om redaktörerna skriver motsatsen till mig !!!
Vänliga hälsningar. Erik / DK
- hawk
Innan 1/9 så hade vi Klarna som primär betalningspartner. Och det funkar klockrent för svenska kunder. För utländska funkar det inte alls. Vi har få försökt att styra utländsk kunder till Paypal (genom en infobox under Klarna-dialogen). Tyvärr var det lätt att missa och man blev som kund förvirrad av Klarnas adress-dialog med röda felmeddelande.
Efter 1/9 så flyttade vi förnyelseprenumerationer (längre än 2 mån) till Billogram. Med Billogram kunde vem som helst beställa på faktura. Så detta löste dilemmar för utländska kunder. Vad som vi i efterhand insåg var att när utländska kunder betalade sin Billogram-faktura så gick inte pengarna via Billogram utan direkt till vårt bankkonto. En sån inbetalning skapar en "Nytt meddelande om betalning" i internetbanken. Ett meddelande som är extremt lätt att missa bland tusentals saker som skall göras. Men när man väl sett meddelande kan man sen manuellt bocka av betalning i Billogram. En process som är extremt instabil och osäker då alla andra flöden är automatiska. Syfte var att göra det bättre för er kunder (vilket de också blev) men med baksidan att en inbetalning missas och irritation uppstår.
Så vi får ta ett omtag här för utländska kunder. Det skall vara enkelt att beställa men det skall inte vara manuella moment inblandade. Billogram kommer inte kunde användas är nog den initiala analysen utan Klarna (med en dialog där man slipper ange address) och Paypal för längre perioder och prenumerationer.
Att köpa Fotosidan Magasin till utlandet borde inte vara några problem. Det kostar ca 180 kr per pga av dyrt porto.
https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra-dynamic.htm?_product=fastlane