Spännande läsning
Vattenträd. Spegling i Kakskertasjön, Åbo 4 november 2012. Foto: Håkan Eklund.
Ok, nu har jag sträckläst boken "Luftkriget över Finland" (336 sidor) skriven av Mannerheimriddaren (nr 92) kapten Jorma Karhunen som gav en bra överblick över det finska flygvapnets heroiska kamp mot en enormt överlägsen fiende i kampen mot Sovjetunionen 1939-44.
Trots att boken handlar om Karhunens egna erfarenheter och insatser (från testflygare till flottiljchef), så ger boken en synnnerligen bra inblick i den tidens luftkrig som styrkemässigt kan jämföras med "Davids kamp mot Goljat". När situation var som värst under storanfallet i juni 1944 räknades 1700 sovjetiska flygplan per dag över fronterna, medan hela Finlands flygvapen då omfattade 205 flygplan!
När man läser om stridsskildringarna i luftkriget fattar man bara inte hur många av flygarna kunde överleva hela kriget!
Trots att Karhunen själv hade en så hög position i delar av kriget att han inte alltid själv var i luften hann han vara med om 309 stridsflygningar där han vann 31 luftsegrar (hans förband - Flygflottilj 24 - hade skjutit ner 877 ryssplan under kriget). Ofta handlade skillnaden mellan liv och död om bråkdelar av sekunder när jakplanen tumlade runt varandra uppe i det blå.
Det intressanta med jaktpiloter var att flygarna kämpade för att skjuta ner fiendeflyg, han beskriver det som en kamp mellan två flygplan, där man förstås gladde sig åt en flygseger men gladde sig också om fiendepiloten sågs hoppa i fallskärm. Han beskriver hur illa han och hans pilotkamrater tyckte om när marktrupper skulle beskjutas (under storanfallet på Näset sommaren 1944), att se hur soldater mejades ner ...
(Efter kriget, när den ryska (segermakternas) kontrollkommissionen var i Finland ville en rysk flygkommendör personligen träffa Joppe Karhunen och en annan pilot, bara för att visa sin respekt för sina motståndare vars skicklighet han visste mycket om).
Att det i juni 1944 ännu fanns 18 flygdugliga Brewsterjaktplan kvar, låter otroligt! Karhunen var den första finska pilot som flög en Brewster i Trollhättan (SAAB-fabrikerna) 14.2.1940, där 44 st plockades ihop av svenska och norska flygmekaniker, som finska jaktpiloter sen flög över till vinterkriget i Finland. Det var ett ypperligt jakplan som länge vann över de ryska, tills ryssarna i slutet av kriget hade fått en massa moderna amerikanska jaktplan som var helt överlägsna den sillsallad av olika föråldrade flygplan som finnarna fick hållas med. I kriget slutskede hade de fått ett 40-tal tyska Messerchmitt BF 109G som var toppmoderna, men det var väl sent.
Nu har boken gjort mig så nyfiken på dessa flygplan att jag i vinter tänker ta tåget till flygvapnets museum i Jyväskylä (http://www.airforcemuseum.fi/) där de ännu till våren har det enda Brewsterjaktplan i världen utställt, som sköts ned av ryssarna i juni 1942, söktes under 4 år i mitten av 1990-talet - och hittades på en sjöbotten. Läs om historien här: (http://www.airforcemuseum.fi/brewster_arrived_finland)