Advertisement
FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Smygbild?


Förbjuden bild? Nya Viking Grace i torrdocka. Åbo 18.9.2012. Foto: Håkan Eklund.

Trots att det fanns skyltar med fotoförbud på varvsområdet, och trots att guiden sade att det är förbjudet att fotografera under varvsbesöket - var det ingen som lydde. Däremot var det nog tillåtet att vi ställde upp för gruppfoto med nybygget i fonden (vi = anställda vid Åbo Akademi). Tydligen är detta med fotoförbud något av en förlegad kliché  från urtiden. På nätet vimlar det ju av bilder på detta fartyg.

Fotomässigt imponerade kranarna runt nybygget mest på mig. Men ett smäckert och miljövänligt fartyg blir hon.

Detta står att läsa om henne på Wikipedia:
"M/S Viking Grace kommer att vara en kryssningsfärja för Viking Line på rutten mellan Stockholm och Åbo via Mariehamn/Långnäs, med flytande naturgas som huvudsakligt bränsle. Bygget påbörjades den 28 september 2011 och färjan kommer att sjösättas i augusti 2012. Intentionsavtalet undertecknades i oktober 2010, men förutsatte att avtal nås också med gasleverantören och att staten beviljar miljöstöd. Beslut om miljöstödet beviljades den 22 december 2010, varpå fartyget beställdes och sedan började tillverkas. Miljöstödet på 28 miljoner euro beviljades av kommunikationsministeriet och godkändes sedan av EU-kommissionen den 25 april 2012. Fartyget kommer att ersätta det nuvarande fartyget M/S Isabellalinjen Åbo–Stockholm.

Kölsträckningen ägde rum den 6 mars 2012, och sjösättningen den 10 augusti. Leveransen är planerad till den 10 januari 2013 och jungfruresa till den 15 januari 2013, med kvällsavgång från Åbo. Motorerna, som klarar både flytande naturgas och normalt bränsle tillverkas av Wärtsilä. Gasen skall levereras från AGA:s LNG-terminal i Nynäshamn."

Inlagt 2012-09-19 19:46 | Läst 5845 ggr. | Permalink
Tack för din uppdatering - många kommer nog att uppskatta LNG när fartyget ligger i hamn. De relativt korta sträckorna mellan ändhamnarna gör också att bränslet räcker för överfarten utan att det termiskt isolerade tryckkärlen blir för stora och komplicerade. Jag vill minnas att fartyg som dessa bränner 1 liter olja per 10 meter seglad distans så det skulle motsvara 1,7 liter flytande LNG per 10 meter :-)
Ha det fint!
Johan