Om en landskapsmålare
Storrams (Polygonatum multiflorum), Estland i maj 2011. Foto: Håkan Eklund.
Skriver just nu en kort presentation av Kjell Ekströms bok "Victor Westerholm - landskapsmålaren, pedagogen, museimannen" (2011) för tidskriften Skärgård. Westerholm(1860-1919) tillhör en av Finlands mest älskade landskapsmålare som i mångt och mycket var före sin tid. Och boken är den första om Westerholm som utkommit på svenska sedan 1918.
För en nutida konstintresserad ter sig debatten kring Westerholms första impressionistiska experiment ”Björkhage”, en oljemålning med en åländsk björkskogshage bland frodiga ormbunkar från 1888, mycket intressant. Westerholm var hemkommen från Paris där han hade inspirerats och insupit nya intryck, men konstetablissemanget i Finland var inte moget för sådant och målningen sågades obarmhärtigt. På den tiden skulle en målning motsvara det som idag är ett fotografi, återgivet i all sin dokumentära detaljrikedom. Impressionism uppfattades som ”luddigt amatörkludd”. Trots att målningen orsakade en smärre skandal fortsatte Westerholm att utveckla sin nya stil.
Målningen ”Björkhage” hittas idag på Åbo konstmuseum.