FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Krigsfartyg - publiksuccé


Stilrent. Korvetten Visby i Aura å, Åbo. 31.8..2014. Foto: Håkan Eklund. Nr 243/365.

Har idag kollat in ett 30-tal krigsfartyg som fyllde Aura å i Åbo. De deltar i "Northern Coasts 2014" -manövern som Finland står värd för. I manövern ingår ett 50-tal fartyg och ca 3000 militärer från 13 länder, många av den Natomedlemmar.

De flesta fartyg höll "öppet hus", och av trängseln att döma en enorm publiksuccé.

Mina favoriter var de svenska ytstridsfartygen av kompositmaterial (Gotland, Nyköping, Helsingborg etc.) som såg ut som rena rama designprodukter; smartare krigsfartyg har jag aldrig tidigare sett. Strömlinjeformade och samtidigt spöklika. Med jämna mellanrum höll HMS Gotland demonstration för publiken, där olika "luckor" öppnades, och vips kom det ut en imponerande vapenarsenal; väl skyddade för väder, vind och saltstänk under transport.

Fint med denna publika öppenhet; 5000 - 10 000 åbobor var säkert på benen idag!

Jag skymtade också prins Carl Philip på HMS Carlskronas däck; han är reservofficer inom marinen, med kaptensgrad.

Här ett klipp från svenska Yle (vår Public service-kanal i Finland):
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/31/prins-carl-philip-jattekul-att-vara-med-i-northern-coasts-2014

"Prins Carl Philip är just nu på plats i Åbo och deltar i den multinationella marina övningen Northern Coasts 2014, där prinsen ingår i staben på det svenska fartyget HMS Carlskrona.

Prinsens befattning i övningen har namnet BWA (Battle Watch Assistant) och Carl Philip trivs med sin roll.

- Det är jättekul att vara med i övningen Northern Coasts 2014 och mycket intressant att få se hur de andra nationerna arbetar. För i min roll får jag verkligen se hur alla jobbar. Vi har också ett bra gäng i staben. Alla jobbar på och hjälper varandra, så det går bra.

- Jag har trivts väldigt bra tidigare också när jag har varit med i liknande sammanhang. Men nu är det några år sedan, så det tar lite tid att komma in i allt. Militärer älskar förkortningar, så man måste se till att lära sig allt sådant först, säger prinsen med ett skratt och tillägger:

- Men man kommer ändå rätt snabbt in i det hela och jag trivs verkligen i den här miljön.

Vad vill prinsen få ut av den här övningen?

- Jag vill få en inblick i hur staben arbetar, hur man löser alla problem i en multinationell miljö och hur en stab på den här nivån jobbar.

Vad tycker prinsen om att vara i Finland och Åbo?

- Det har varit väldigt trevligt och det lilla jag har sett av Åbo har varit jättefint.

Staben på HMS Carlskrona består av 35 personer från tre olika länder, det vill säga Sverige, Finland och Tyskland. Anna-Karin Broth är stabschef och hon berättar mer om organisationen där prins Carl Philp ingår.

- Vi har sju olika grupper som leds av olika chefer och våran grupp heter CTG 356.01. Ledningen av ett 40-tal fartyg sker härifrån HMS Carlskrona, och det är också här staben är grupperad och jag är chef över den staben där prins Carl Philip ingår som en medarbetare.

Vid sådana här tillfällen blir det mycket fokus på prins Carl Philip, men hur är det att ha med honom i staben?

- Det är väl egentligen först i dag när allmänheten har möjlighet att gå ombord och när medierna kommer som det har blivit lite mer uppmärksammat och det är ju positivt i och för sig. Alltså att kungahuset syns ute på våra övningar och att Försvarsmakten och Marinen också får ett ansikte utåt.

Kan du beskriva prinsens roll i Northern Coasts 2014?

- Prinsen ingår i det vi kallar current operations. Han sitter som deltagare i vaktorganisationen, där man hanterar all in- och utgående trafik, kontrollerar att fartygen rapporterar som de ska, skickar iväg de signaler som vi måste ge till våra underställda fartyg, förbereder genomgångar och orienterar resterande del av staben. Han är också med i bedömandearbete och i planeringsdelar. Så det är en väldigt komplex roll och jag är inte avundsjuk på honom, säger stabschefen med ett leende.

Hur menar du då?

- Man är spindeln i nätet. Man måste veta lite om allt möjligt och han går också parallellt med erfarna sjöofficerare som han assisterar och hjälper, så han han har en stor del i navet kring stabens arbete.

Stort ansvar med andra ord, hur klarar prinsen den rollen?

- Den här övningen är ett bra tillfälle för prinsen att delta i, då den är multinationell och det kommer att gå utmärkt för honom.

Vad betyder övningen för din del?

- Jag är ju också en del som blir övad, så det är klart att det är bra att få internationell erfarenhet och att jobba i en multinationell stab. Jag har jobbat i olika staber i olika roller och nu får jag göra det igen som stabschef. Man lär sig alltid något nytt och det är intressant att se hur andra medarbetare i staben tar del av deras erfarenhet i hur de ser på lösandet av uppgiften. Så det är lärorikt även för mig.

I Northern Coasts 2014 deltar totalt 13 nationer, 56 fartyg och 2 800 personer.

Målsättningen med manövern är att EU-länder, Nato och Partnership for Peace övar den marina förmågan i trånga farvatten.

Northern Coasts 2014 genomförs för åttonde året i rad och i år står Finland värd. Övningsområdet omfattar Bottenhavet, Norra Östersjön och Finska viken."


Här en artikel om Visbyseriens krigsfartyg:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article270667.ece

Kompositmaterial ger korvettten Visby unika smygegenskaper
Av: Sven-Olof Carlsson
Publicerad 23 mars 2000 11:07


Marinens nya topphemliga ytstridsfartyg, korvetten Visby, är det första i den serie om sex nya ytstridsfartyg som nu byggs på Karlskronavarvet med så kallad smygteknik. Första färdiga korvetten ska enligt planerna sjösättas i början av juni i år.

Med Visby-korvetterna blir Sverige första nation i världen att ta i bruk en helt ny generation av fartyg, byggda för att vara svårfångade med radar och andra typer av sensorer. De är också de största fartyg som hittills utvecklats med skrov byggda i arme-ade plaster - kolfiber, vinylestrar och PVC-plast.

De nya materialen gör fartygsskroven mycket starka och styva men ändå ovanligt lätta. Samtidigt blir de omagnetiska, men leder ändå el mycket bra. Därför blir korvetterna mycket mångsidiga och kan användas både som försvars- och attackfartyg, för minutläggning och minsvepning med flera uppdrag.

De plana panelerna till skroven och fartygens överbyggnad tillverkas också med en unik, sluten process som utvecklats av Karlskronavarvet och Piteåföretaget Sicomp tillsammans. I denna process fixeras panelernas ytterskal i riggar så att hålrummen kan injiceras med armering och kärnmaterial med hjälp av vakuum, en förhållandevis miljövänlig plastprocess.

Utvecklingen av demofartyget Smyge och korvetterna i Visbyserien har gett svensk marinteknik en särställning inom världens militära fartygsbyggande. För att behålla denna spetsposition har Försvarets Materielverk (FMV) utsett "fartygsbyggen i nya, lätta material" till ett av sina strategiska teknikforsknings-områden.

FMV har därför också utsett en egen strategisk specialist, Anders Lönnö, på detta område. Han ska tillsammans med industrin och de främsta akademiska materialforskarna vidare-utveckla spetsforskningen inom lätta fartygsmaterial. En satsning som direkt ansluter till de krav på specialistkunskaper som regeringen ställer på myndigheterna i det bantade svenska försvaret.

FMV har i dagarna också tecknat avtal med Saab-CelsiusTech Systems om tillverkning av ledningssystem 9LV Cetris till korvetterna nummer fem och nummer sex, som regeringen gav klartecken till redan i höstas. Systemen ska levereras under åren 2005-2006 när tillverkningen av Visbyserien avslutas.

Inlagt 2014-08-31 19:15 | Läst 5412 ggr. | Permalink