Grönland 8
I givakt. Kangerlussuaq (f.d. militärbas), Grönland 7.8.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 219/365.
Sista dagen på Grönland är resdag. Kollar på morgonen in stormfåglar och vittrutar från mitt utsiktsberg nära hamnen i Ilulissat.
Packar in tält, sovsäck, liggunderlag, fältkök, stativ och en massa kläder i en 80 liters bag. Visar sig bara bli 16 kg, trots att 20 kg är gränsen. Men jag har desto tyngre handbagage (får vara max 8 kg), men det kollade ingen, tack och lov.
Flyger från Ilulissat till Kangerlussuaq och studerar spåren av den bortsmälta inlandsisen längs kusten, små sjöar överallt mellan de karga bergsknallarna och kullarna. Skymtar vårt tundralägerområde borta vid glaciären innan vi landar
Eftersom vi har några timmar extra i Kangerlussuaq åker vi ut på en "Tundrasafari" som i sig inte är något speciellt; här finns just inga vägar (förutom den till hamnen). Vi kör upp på några höga kullar, ser exakt en myskoxe på avstånd.
Dags att åka hem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kangerlussuaq_flygplats
Kangerlussuaq flygplats (grönländska: Mittarfik Kangerlussuaq, danska: Søndre Strømfjord Lufthavn) (IATA: SFJ, ICAO: BGSF), är en flygplats belägen i Kangerlussuaq på Grönland. Flygplatsen är den enda civila flygplatsen stor nog att klara av de största flygplanen, och den utgör sålunda navet i Air Greenlands trafiknät. Kangerlussuaq har dagliga flygningar till Köpenhamn. Flygplatsen byggdes under andra världskriget av USA:s militär men är sedan 1992 en civil flygplats.
De flesta passagerare byter plan. Det bor bara cirka 500 invånare här, och flygplatsen är huvudarbetsgivare.
Det finns diskussion om att bygga en stor landningsbana vid huvudstaden Nuuk (istället för den korta som finns), dit majoriteten av passagerarna ska, och lägga ned Kangerlussuaq flygplats, men det är en stor kostnad och vädret är blåsigare och dimmigare där, vilket ökar risken för inställda flyg.
Ha det gott/Stig