Fotosidan Magasin nr 6
Höst i rabatten. Foto: Håkan Eklund.
Att skapa en publikation med stora textmassor och med många olika ”leverantörer” är ett krävande jobb. Här har en textredaktör och en korrekturläsare händerna fulla. Det kan kanske låta som en petitess, men om det hittas tillräckligt många slarvfel i texterna tär det på en publikations trovärdighet.
Jämför med förlagsverksamhet inom bokbranschen, där handlar det om stenhård koll. De har inte råd med slarv.
I Fotosidan Magasin möter två textfel redan i första stycket av Ledaren ... och i bildkritiken kommunicerar inte hobbyfotografen och kritikern (proffsfotografen) med varandra, så har de hållit på i åratal ...
Här skulle bara krävas lite redaktionell putsning (eller guidelines till aktörerna), att proffsfotografen som ger kritik skulle bemöta hobbyfotografen med direkt tilltal, med ”du”. Precis som man gör i en personlig bildkritik-session. Det skulle kännas mera naturligt för läsaren, än som nu är fallet.
För att hålla en hög tidskriftsstandard krävs noggrannhet i redigerings- och korrekturarbetet! Detta säger jag för att jag gillar Magasinet, upplägget och innehållet – men ser gärna att ”slarvjobb” putsas bort.
Edit: Tydligen har ledaren bara passerat en instans. Så ska det inte vara.
No hard feelings :-)
Ni gör ett bra jobb, som säkert bara blir bättre. Ändå viktigt med feedback, annars är det lätt att blir fartblind.
Jag är själv tidskriftredaktör, och vet att hur mycket man än kollar så slinker ändå något med, det är så lätt att bli ordblind (man läser ju innehållet). Men det känns aldrig bra när man vet att det finns fel som finns där för evigt, på nätet kan man ju ändra vartefter ...
- hawk
- hawk
- hawk