FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Bilden det nya ordet

Tomt. Hirvensalo, Åbo. December 2014. Nr 340/365.

Chefredaktören Fredrik Helmetz senaste ledare i Foto (nr 12/2014) är läsvärd. "Svensk pressfotografis mörkaste stund" handlar om hur Expressen gjort sig av med alla fotografer och bildredaktörer.
Jag håller helt med Helmetz när han bl.a. skriver så här:

"Man häpnar. I en tid då fotografiet är viktigare än någonsin, då papperstidningar, sociala medier, mobiler - ja själva luftrummet - fylls med bilder bestämmer sig mediekoncernen Bonnier att stänga butiken. Inte för att Expressen går med förlust, utan att kraftsamla inför kommande digitala utmaningar. Att hitta grejerna som genererar klick och sidvisningar. Kattungar som snubblar. Fluktarklipp ur Paradise Hotel och Bonde söker fru. Lycka till med affärerna."

I Expressen var bilden ett bärande element från första stund och nyckeln till tidningens framgång. Bonniers nuvarande direktörer visar på en historielöshet som saknar motstycke! Att avlöva tidningsredaktionerna på kompetens är samma som att gräva den egna tidningens grav. Det visar hur skraj man är för dagens komplicerde mediesituation (som tack och lov inte berör tidskrifter).

Bilden däremot kommer inte att dö. "Bilden är det nya ordet" avslutar Helmetz sin tänkvärda ledare med.

Inlagt 2014-12-09 09:46 | Läst 984 ggr. | Permalink
Håller med,visst är det en otäck utveckling, spännande bild med fina kontraster, hils, LO
Svar från Håkan Eklund 2014-12-10 20:03
Det intressanta är att denna utveckling inte gäller specialtidskrifter, som lever och mår bättre än någonsin.
- hawk
Bra skrivet!