EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 691/Lilla Attsjön
Bilden från den fjärde trädgården är klar, men jag tycker inte den håller lika bra som de andra tre. Så jag hoppar den och går på nästa lilla projekt istället. Lilla Attsjön vid byn Attsjö, den by som Sune Jonsson fotograferade i och vid till sin "Minnesbok över den siste bonden" 1971-72. Kommer särskilt ihåg bilden på Gustav Karlsson i badkaret på ängen, från den boken. Men Lilla Attsjön kunde inte Sune fotografera, för den fanns inte då. Då hade den sedan länge varit sänkt och utdikad för att ge plats åt ny jordbruksmark för den växande befolkningen vid mitten av 1800-talet. Ytterligare en sänkning gjordes i början på 1900-talet och när Sune Jonsson var i byn och fotograferade kring 1971-72, så var det jordbruksodling och betesmarker där, möjligen i ett igenväxande stadium i jordbruksnedläggelsens spår. Men 2015 startade ett projekt för att återställa våtmarken och sjön. Nu är det åter en sjö här, till både djur/fågellivets och klimatets fördel. Fler sån projekt vore tacksamt, för om alla våtmarker och sjöar som sänktes på den tiden skulle återställas, så ger det en minskning av växthusgaser motsvarande effekten av utsläppen från hela Sveriges fordonspark.
Jag blev avsläppt av frun vid Lilla Attsjön på vägen in till Växjö där hon hade tid hos hårfrisörskan. Det var för ett par veckor sen. Två småbildsfilmer med Ambiflex-kameran exponerades under några timmar när jag gick där och letade bilder. Kamerans mattskiva har jag maskat till kvadrat och då den har utbytbara sökare var det ganska givet att ljusschaktet fick sitta på. Här var det 55mm-optiken som användes för dessa första bilder som nu kommit till i mörkrummet, efter att barnbarnen som hälsade på åkt vidare för nya semesteräventyr.
Bilderna är lithprintar och papperet som använts är här det ryska Slavich Unibrom 160BP i en batch från 2008. Moersch Easylith framkallare som vanligt. Inga konstigheter, bara att köra på med det enkla man har och kan, och försöka driva det till sin spets. Andra som lithkopierar har diverse additiv och specialmetoder med blekningar, efterframkallning i lith och toningar mm, men jag tycker det ofta blir lite för pretentiöst då. Tekniken tenderar att ta överhanden mot bilden, och det är inte så bra. Har t.ex sett lithgurun Tim Rudmans tekniskt välgjorda bilder på fb som helt riktigt är otroligt välgjorda i olika färgtoner splittoningar etc, men som bilder är de inte lika intressanta som jag ser det personligen. Om mina bilder är intressanta kan man ju undra då? Ja jag försöker i alla fall och jag vill att det utseende ett visst papper ger när man lithframkallar, också ska passa den bild man kopierar. Och det tycker jag i alla fall att jag lyckats med här.
//
EMAKS BETRAKTELSER 690/Fyra trädgårdar - del 3
Här var det Brändabacken i Gemla. Nån halvmil utanför Växjö mot Alvestahållet. Vad för blad jag fotograferat vet jag inte, men jag tyckte det var en fin kvadrat som kunde ramas in där. En lummig trädgård i ett villaområde, med massor av prunkande växter. Man måste ha ett genuint intresse för att få det så fint, inget man fixar till på nån timme eller så. Ungefär som med mörkrummet och hantverket där, inte minst lithprinting som det är fråga om med denna bild. Man får hålla på ett tag och prova sig fram, träna och lära sig hur olika pappersfabrikat/typ/batch fungerar med olika processer vad gäller temperaturer, spädningar, ev förblötning, belysning och negativens utseende etc. Det kommer inte till av sig själv. Annars blir det svårt att styra resultatet dit man vill och det blir för slumpartat. Framlidne Frank Menesdorfer som även var medlem här sa till mig att "du måste skriva upp varenda detalj när du lithkopierar" och det har jag gjort sen dess. Det har jag haft stor nytta av.
LITH 7 - 2022
Brändabacken, Gemla .
Silvergelatin lith print 16x16cm.
Kopierad på Kodak Elite Fine Art, som jag har ett 100-pack 20x25cm av. Ett fantastiskt fint och extra tjockt fiberpapper, som också verkar relativt"lätt" att lithkopiera på. Har hittills gjort åtta bilder på det, 4 negativ och två av varje. Ännu inget pappersspill, vilket är ovanligt. Dessutom fick jag printarna ganska lika också, så här blir det inte signerat som version a och b, utan det blir nog 1/2 och 2/2.
//
EMAKS BETRAKTELSER 689/Fyra trädgårdar - del 2
Från söndagens ÖPPEN TRÄDGÅRD. Nu fortsatte vi från bondbyn Attsjö och in till stan i Växjö. Här hade Thomas Lissing skapat en intressant och originell trädgård med medelhavsstuk. Växtzonssknäckare kallar han sig. Om det var Drumstick eller Solboll jag fotograferade visste varken han eller vi, han hade fått den till skänks. Men att det var en globusus/globosa det var nog klart i alla fall.
Detta är Lith6 - 2022. En silvergelatin lithprint i två exemplar. Direkt från mörkrummet igår. Hantverk utan pixlar eller datorer. Just detta papper, Kodak Elite Fine Art, verkar lite lättare att få lika exemplar med. Men jag gör ju inte mer än två ändå. Ett för arkivet och ett till ev utställning/försäljning. Det finns inte tid för någon serieproduktion eller upplaga i mörkrummet. Annat än i undantagsfall. Och med lithkopiering blir det ofta version a och b, eftersom det lätt skiljer pga teknikens egenart och pappersfrabrikatens egenskaper i lithframkallare.
//
EMAKS BETRAKTELSER 688/Fyra trädgårdar - del 1
LITH 5 - 2022.
Attsjöholm, Attsjö.
Silvergelatin lith print 16x16 cm.
Öppen trädgård 2022 avverkades i helgen. Vi åkte till fyra närbelägna attraktioner, den första i Attsjö strax öster om Växjö. Skogsnätfjärilen tror jag sitter på Kungsmynta (Oregano) här. Trädgården var lantligt fin och passade fint in i miljön i bondbyn. Sune Jonsson var förresten här och fotograferade till sin "Minnesbok över den siste bonden" 1971. Då hade jag precis fått mitt intresse för fotografi, 16 år gammal.
//
EMAKS BETRAKTELSER 687/PLANKET STHLM 2022
I år har Planket vid Lilla Mejtens gränd på Söder 40 årsjubiléum. Hedrande att få visa sina bilder där igen. Jag var ju med även 2019 och sen har det varit uppehåll 2 år för Corona-pandemin. Men nu drar det igång igen. En av grundarna till Planket, numera framlidne Gunnar Smoliansky, gjorde 2019 sin sista "utflykt" dit. Och det var en ära att få träffa honom och även ta några bilder. En av de största vi haft inom gebitet och en stor inspirationskälla. Att han också stannade till en stund och tittade på mina fotografier jag hade där då, var något som jag gladdes åt. Att se det stora i det lilla och att göra intressanta bilder av i stort sett ingenting, är väl en bra beteckning på hans gärning som fotograf.
Och att bilderna jag tänker visa nu är lite i den andan, tycker jag passar bra. Det blir några silvergelatinkopior från mitt projekt CONTAINER, där jag letade kompositioner och detaljer vid en uppställningsplats för containrar på Åkericentralen här i Lessebo. När jag strövade omkring där på det lilla området på bara ca 100x100m, såg jag intressanta detaljer som verkade leva sina egna liv. Rosten och skavankerna bildade figurer, mönster och former, och det skapades händelser/skeenden/historier som rann iväg i fantasier.
Så missa inte detta anrika evenemang på Söder, lördagen och söndagen 13-14:e augusti. Men massor av fotografer och olika bildtyper. Bilderna byts ut till söndagen och mina kan du se under söndagen, då jag också ska finnas på plats, företrädesvis vid mina egna bilder. Men en och annan runda för att se andras bilder och träffa andra, lär det nog bli också. Så är jag inte vid mina bilder är jag ute och minglar nånstans (kanske gått och fikat eller äter), men kommer tillbaka förr eller senare. Ska försöka hålla mig på plats så mycket som möjligt ändå :-)
//