EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 269/ Med Helios 40-2 85mm/1,5 på Brändholmen...
Hade bestämt med sonen att vi skulle gå på Marinens dag i Karlskrona idag. Och då frugan inte har förnyat sitt pass så fick hon gå på stan och shoppa istället. Man var nämligen tvungen att visa legitimation som visar medborgarskap för att få komma in, och det gör ju inte körkortet. Bara svenska medborgare fick komma in på örlogsbasen den här gången, eftersom man nyligen haft några intrångsförsök som man misstänker kom från främmande makt. Man hade överlagt med SÄPO och därför bestämt att enbart svenska medborgare skull få tillträde. Dum som jag var så lämnade jag kameran till frugan, eftersom jag givetvis trodde det rådde totalt fotoförbud på marinbasens område. Men det gjorde det tydligen inte, för jag såg flera gå med systemkameror och ta bilder. På båtarna var det däremot förbud att fota, och man fick lämna in både mobiler, väskor och annat när man gick ombord. Men vid insläppet blev jag ändå kroppsvisiterad, då jag hade en lite tjockare och bullig fleecejacka på mig. Och man kollade folks väskor, påsar och annat, så nog var det hård kontroll, inte tu tal om det.
Kanske tur då att jag inte tog kameran med mig, för optiken som satt på var ju rysk med rysk text och allt, he he. Blev ändå lite mobilbilder där inne i alla fall. Men den ryska stridsvagnen då (eller rättare sagt handgranaten, för den är nog mera lik en sån), blev det inga bilder med den? Innan vi åkte hem efter att ha ätit middag på en restaurang vid det gigantiska torget uppe på centrumkullen, så tog vi en tur ut mot Dragsö och Brändholmen med de fina kolonistugorna. Där drog jag ur sprinten och osäkrade samt ställde in 2,0 på skalan. De flesta bilderna är oredigerade JPEG direkt ur kameran, bara ett par är lätt kontrastjusterade. Verkade som man hade vattnat bra där ute på holmen i sommar...
För övrigt så undrar jag hur man gör med det nya bloguppladdningssystemet, om man vill ha tumnaglar bredvid varandra istället för nedanför varandra? Fungerade enkelt och fint innan, men troligen är jag bara lite dum?
//
EMAKS BETRAKTELSER 261/Nej det är inte Pentax 6x7 och 105/2,4
Ett bildexempel med den extremt ljusstarka kinesiska optiken Mitakon Speedmaster 35mm/0.95. Tejpa fast bländaren (som är steglös utan klickstopp, för att optiken är så populär bland filmare) på 0.95, sen är det bara att köra. Kan dock vara lite problem att få tillräckligt "långsamma" slutartider i sommarljuset. Räcker inte alltid med 1/32000 sek som är snabbaste tid på X-T2 när solen skiner. Men det finns gråfilter att ta till i så fall om man vill råda bot på det.
EMAKS BETRAKTELSER 259/PORTRÄTT PÅ 6400 ISO
Ja det fungerar ju det med. Blir ungefär som med Plus-X 125 eller Tri-X 400. Fint att kunna använda 4 ggr snabbare slutartid då, och att slippa framkalla och scanna filmen. Gäller att ställa in kameran rätt bara (Acros med korn AV och nedställd brusreducering) så ordnar det sig med filmkornet...
EMAKS BETRAKTELSER 257/Det flyter på...
Så kan man kanske uttrycka sig. De två dagar jag hade förbokat var väl inte idealiska för det jag planerat, men det blev bilder ändå. Mina samarbetspartners gjorde ett fint jobb i det blåsiga och, för den här sommaren, lite kyliga vädret. Så det flyter på ungefär som jag tänkt mig i alla fall. Jag fick i stort sett de bilder jag ville ha och några kommer väl upp på jubiléumsutställningen till hösten på Fotogalleriet i Skruv, som det ser ut. Inte bilderna här dock, utan andra från de här två dagarna.
Modell: Lucy Rusnakova.
Modell: Maky Slunecko.
Lucy i medeltidsdräkt.
Maky i medeltidsdräkt.
Lite glamour och lite "cosplay" medeltid i färg. Men jag gillar ju svartvitt bäst och jag ska försöka göra några digitala negativ som sedan lithkopieras i mörkrummet. Blir det bra kommer resultatet visas på utställningen till hösten. Det blir nog sannolikt också några vanliga svartvita digitala printar från de här modellfotodagarna också. Tillsammans med några traditionellt framställda lithprintar i den stil man sett från mig tidigare, är det meningen att jubiléumsutställningen ska sättas samman. Troligtvis kommer den ha vernissage någon gång i september, och mera information om detta kommer i början av augusti.
www.fotogalleriet-i-skruv.blogspot.se
EMAKS BETRAKTELSER 219/Mata Hari negativ nr 579 - 68, Metro Goldwyn Mayer 1931.
Det kändes lite extra spännande när det här negativet med Greta Garbo och Ramon Novarro kom från USA. Att hålla i ett av de 8x10 tums negativen som exponerades i storformatskameran under produktionen av filmen Mata Hari 1931, är som att komma bakom själva bilden och ett steg närmare ögonblicket då den togs. Enligt uppgift gjordes 133 exponeringar under inspelningen och detta är negativ nummer 68 av dom. Produktionen är nr 579 för filmbolaget Metro Goldwyn Mayer. Stillbildsfotograf under inspelningarna var Milton Brown (1895 - 1948).
Originalnegativet i storlek ca 20x25cm, som satt i kameran när bilden togs under inspelningarna till filmen Mata Hari 1931, här avfotograferat på ett ljusbord.
Den inverterade bilden med huvudrollsinnehavarna Greta Garbo och Ramon Novarro.
2015 hade jag en utställning, kallad SUPERSTARS, på mitt Fotogalleri på jobbet vid JGA Emballage i Skruv. Då gjorde jag en lithkopierad kontaktkopia av negativet som sedan scannades och skrevs ut i stl 70x90 cm, Den blev väldigt grovkornig och speciell men jag valde ändå den för utställningen. Utöver denna så hade jag även bilder gjorda från andra storformatsnegativ som jag kommit över, Anita Ekberg, Ingrid Bergman, Helan och Halvan och ytterligare ett på Greta Garbo från filmen Anna Karenina 1935.
Kontaktkopierad och svagt koppartonad lithprint.
De flesta bilder på utställningen SUPERSTARS var annars gjorda från 6x6 original-negativ som jag köpt (inklusive fullständiga bildrättigheter och copyright), fotograferade av den kände Hollywoodfotografen Harry Langdon jr (kolla gärna länken med den intressanta intervjun med honom om hans liv som fotograf). Cher, Diana Ross, Tom Jones, George Clooney, Johnny Cash, Priscilla Presley, Richard Burton m.fl fanns på dom och flertalet kopierades på 30x40 - 40x50 papper, några i större format. Fast mest speciella känns ändå de här äldre och stora 8x10 tums negativen, varav tre styck är originalen som exponerades i kameran vid fotoögonblicket, och två duplikat-negativ från filmbolagen.