EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 327/Årets första...
Några av årets första mörkrumsalster. Lithprintar som jag tagit fram via digitala negativ. Provade även ett för mig nytt papper, det ryska Slavich Unibrom BP matt, som inte ger så mycket färgton och som genererar en lite grövre bildstruktur vid lithförfarande. Det har förut kunnat köpas inom EU hos flera återförsäljare, men när jag skulle beställa det i höstas fanns det inte någonstans. Det gick bara att köpa via företaget GEOLA i Litauen, och det tog över två månader innan jag fick hem det. Nu har jag i alla fall provat det.
Fotograferad med mobilkamera. Lithprint 27x27cm på Forte Polywarmtone 17 Ivory, via digitalt utskrivet negativ 13x13cm.
Två digitala bilder sammansatta. Kontaktkopierad lithprint på Fomatone MG 532 Nature, via digitalt negativ 13x13cm.
Två digitala bilder sammansatta. Lithprint 27x27cm på Slavich Unibrom BP matt, via digitalt negativ.
Slavich-papperet från Ryssland var som tur var lith-kapabelt. Annars har jag läst en del på forum och i mörkrumsgrupper att de nya batcharna Unibrom inte skulle fungera att lithkopiera på. Det var tydligen felaktig information. För mig fungerade det ganska fint i alla fall, och jag gillar den lite grövre och råa strukturen. Det var den jag var ute efter, då andra pappersfabrikat inte ger samma resultat. Vart och ett av de traditionella fotopapperen av gelatinsilvertyp, har sin egna bildkaraktär vid lithprining och det är fint att kunna välja för olika typer bilder. Skönt att också vara tillbaka i mörkrummet. Det är något annat att med sina händer ta fram en fysisk bild på papper, att kunna hålla bilden i sin hand och titta på den. Gunnar Smoliansky säger i en intervju i verktidskrift.se: "...viktigast är kanske att man varje dag gör något som går att hålla i handen. Och då tänker jag att om jag inte höll fotografi i handen varje dag. Vad skulle jag då hålla i handen? Och då har jag tänkt att skomakare skulle jag kunna vara.”
//
EMAKS BETRAKTELSER 300/Ett ständigt undersökande av bildens möjligheter..
Så stod det i en av lokaltidningarnas reportage om min nya utställning på Fotogalleriet i Skruv. I den andra tidningen var rubriken "En syntes av teknikskiftet". Båda beskriver väl ganska bra vad det det är jag pysslar med i mitt fotograferande. Den digitala tekniken har gett nya möjligheter som jag vill undersöka. Det är här syntesen av teknikskiftet kommer in, att kombinera det gamla med det nya, men på mitt eget sätt. De flesta går vägen via analogt fotograferande och scannar sina negativ, arbetar sedan digitalt för att slutföra bilden. Jag provar att göra tvärtom, fotograferar digitalt och laborerar sedan med att skriva ut digitala negativ av de bilder jag får fram, som slutligen kopieras med lithförfarande i mörkrummet. Det var tänkt att det skulle bli fler såna bilder på jubiléumsutställningen, men tiden räckte inte till. Nu blev det några i alla fall. Jag får lite känslan av gammal fotogravyr när jag tittar på slutresultatet, som i något fall kommit till via kontaktkopiering och annars förstorats från 12x17cm negativ. Det blir ganska dyrt att beställa stora negativ för kontaktkopiering så jag provade istället att göra 4 mindre till samma pris som ett stort. Det fungerade ganska fint det också.
Bilderna här är också en syntes av teknikskiftet. Ny digitalkamera med gamla objektiv. Det äldsta från 1935, det yngsta från 1950-talet. Dessutom två filer sammansatta till en. Meningen är att även dessa ska bli till digitala negativ som skrivs ut på klar film och sedan lithkopieras i mörkrummet. Den mörka årstiden står för dörren och då ska det bli mera experimenterande och laborerande är det tänkt. Kanske har jag sen fått ihop lite bilder för en ny utställning på Fotogalleriet nån gång under nästa år?
//
EMAKS BETRAKTELSER 295/Enda 100-årsutställningen med Strömholm i småländska Ljungby!
Lite bilder från dagens besök på Ljungbergsmuséet i Ljungby. Just nu visas den enda utställningen som firar 100-årsminnet av Christer Strömholms födelse just där. Jag har sett Strömholm på flera gallerier i Sverige, på Fotografiska bl.a, men jag måste säga att den här utställningen i Ljungby är den som jag tycker varit mest lyckad. Ljusa och fina lokaler och bra hängning, ett stort rum och några mindre. Flera bilder som jag inte sett förut dessutom. Tyvärr har den här utställningen kommit bort lite i media. Så personligen missade jag vernissagen förra veckoslutet då sonen Joakim Strömholm fanns på plats och berättade. Den är verkligen värd att besöka så ta chansen, den varar till 25:e november. Bara att hoppa av E4:an om man kör förbi. Det slank visst med en färgbild också som jag tog alldeles utanför entrén när vi kom.
//
EMAKS BETRAKTELSER 240/Nej jag har inte födelsedag idag...
...men man kan nästan tro det. Det är ju inte jag, utan min bror Åke som fyller år. Det kom nämligen ett vackert paket, omslaget med sammetsband, från Berlin med posten idag. Min vän Alin Gabriel har gjort en fantastiskt handkolorerad mörkrumsprint. Inte så stor, men otroligt vacker. Hon har verkligen talang, går på Neue Schule für Fotografie i Berlin och älskar att stå i mörkrummet och printa. Ska rama in bilden och hänga på väggen nånstans där den passar.
EMAKS BETRAKTELSER 235/Det här ser otroligt bra ut!
Nu ska jag inte skryta med att det är konstnärligt bra. Däremot tycker jag att det ser tekniskt kvalitétsmässigt väldigt bra ut med dessa lithprintar på 12x16" papper (30,5 x 40,6cm). Och med det menar jag förmodligen något helt annat än vad en del navelskådare av skärpa, upplösning och tonalitéter här på fotosidan lägger i begreppet kvalitét. Jag har i alla fall fått ett resultat som jag kan känna mig nöjd med och som ligger i linje med vad jag ville åstadkomma. Lithprintarna är gjorda från digitalt fotograferade och redigerade filer, vilka omvandlats till negativ i stl 13x18cm och som sedan skrivits ut på clear film av Crimson. Här en scanning från en av printarna jag gjorde i mörkrummet igår från ett av 13x18 negativen.
Jag var lite orolig att upplösningen på utskriften av det 13x18cm stora negativet inte skulle räcka till för att förstoras, men i denna printstorlek på 30x40cm papper blev det väldigt bra i alla fall. Jag gör ju sällan större printar i mörkrummet än det. Negativen jag fick denna gången gjordes med ganska låg kontrast, eftersom det första jag beställde tidigare fick högre kontrast än vad jag ser på min skärm. Det blev likadant den här gången. Negativen ser ut att ha lägre kontrast på skärmen än vad utskrifterna på clear film har. Men nu hade jag kompenserat för det och fick tillbaka normala negativ. Så nu vet man hur detta ska hanteras fortsättningsvis också.
Inte utan att man känner entusiasmen sprida sig inför kommande försök med denna "oheliga allians" mellan digital och analog teknik. Tänk att kunna fota digitalt (vilket ju är så pass mycket mera enkelt och bekymmersfritt i många avseenden gentemot analogt foto med film) men ändå kunna få ut en manuellt mörkrumsframställd lithprint på ett vackert gelatinsilverpapper, i slutändan. Personligen tycker jag att mörkrumsprintar är något helt annat och dessutom vackrare än utskrifter. Svärtan ligger i papperet, inte på ytan. Det ger en annan upplevelse och känsla som jag saknar i utskrifter.
//