EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 359/Mitt första Stockholmsplank

Lite nervös anlände man till Lilla Mejtens Gränd strax efter kl 9 på lördagsmorgonen. Efter en liten stund bildades kö till platslottningen och det tog en stund innan man fick dra sin lott. Under väntan i kön träffade jag en kvinna som var med på de fem första Planken och som skulle vara med nu också, Anette Urbach de Maré. Hon berättade och jag lyssnade intresserat hur det var då i början på 1980-talet. Att det var samma bilder i två dagar, inga byten mellan dagarna alltså. Och att det var fest långt in på söndagsmorgonen i en lya som Christer Strömholm disponerade där alldeles i närheten. Fantastisk att som nykomling få en så fin och personlig berättelse av en som varit med från allra första början.

Mina funderingar om vad jag skulle visa på Planket hade till slut landat i 6 st bilder som är helt nykopierade för i år, de sista gjorde jag så sent som bara några dagar innan. Men de är fotograferade mellan 2006 och 2019, fyra st med en av mina gamla Diana-kameror från 1960-talet, och två med dels en spegelreflex från 1970-talet, dels en kompakt från 1990-talet.  Jag ville ha lite enhetlighet så det blev lithprintar på Slavich Unibrom 160BP matt, precis som den bild jag skickade med i samband med anmälan i våras.



Här visar jag dom, precis som dom hängde på Planket ute vid Malmgårdsvägen, där jag fick min plats lottad, mellan Lisa Arfwidson och natur/konstfotografen Björn Persson. Lisa hade fö. en jättefin bild av en flicka som satt på en brygga vid en insjö, fotad i Åsedatrakten alldeles i närheten av mina hemtrakter i sydöstra Småland. Så man kände sig hemma när man såg hennes stora bild, trots att man befann sig i huvudstaden, 50 mil norröver.




Vid invigningen fick jag syn på Gunnar Smoliansky, en fotograf som man beundrat hela sitt liv och fått mycket inspiration från. Jag frågade om jag fick ta en bild och det gick bra. Jag tog två exponeringar och sen när han kom förbi mina bilder och betraktade dom så tog jag en tredje. Det kändes stort att just han rullade in och tog sig tid en liten stund. En del gick snabbt förbi medan andra stannade och betraktade dom lite längre. Så är det ju, man stannar vid det man vid en första anblick verkar se något i medan annat bara glider förbi mer eller mindre obemärkt. Man gillar olika saker och har olika intressen, även inom fotografin, det ser man inte minst på den stora variation av bilder som fanns på Planket. Man fick också många trevliga pratstunder med personer som man bara är bekant med via webben. Kul att man även får träffas in real life.




Hur många som var där och tittade på bilderna vet jag inte, men det måste ha varit tusentals. En tät ström av besökare skred förbi i princip hela eftermiddagen mellan 12 och 18 där ute på Malmgårdsvägen. Det verkade aldrig ta slut så det kan man inte klaga på. Tänk om jag haft bara en bråkdel av detta på mitt Fotogalleri i Skruv där jag visat mina bilder de senaste 10 åren, det skulle varit kul. Vet ännu inte om det blir nån mer utställning där? Kanske blir det en sista innan jag tar pension nästa år, med en bild från varje av de 14-15 utställningar som varit där? Vi får se. Planket var i alla fall en väldigt positiv upplevelse som ger mersmak. Att vädret var fint bidrog säkert också till att det blev så lyckat.

Ps. Bilderna på Gunnar Smoliansky tog jag med min Zeiss Ikon SL706 och Carl Zeiss Ultron 1,8/50mm. Film Eastman Double-X 5222 framkallad i D96.
//

Postat 2019-08-19 20:14 | Läst 3920 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 358/På knä invid väggen på Åhléns..

Färsk för dagen från mitt enkla mörkrum (groventrén). Tog bilden på Åhléns i Stockholm i juli när jag satt och väntade på min andra hälft som befann sig i ett provrum. Jag såg några linjer och former vid en list vid väggen bredvid, och satte mig ner på knä alldeles intill och tog några exponeringar med min Praktica PLC3 och en 35mm Flektogon som satt på. Eftersom min rygg inte är vad den borde vara så kunde jag inte luta mig ner framåtböjd, utan fick sätta mig med knäna på golvet framför, då blev det mera bekvämt för ryggen. Folk runtomkring glodde storögt och undrade säkert vad jag höll på med. Så är det för en fotograf som oftast hittar sina motiv där dom kommer till en av sig själva, utefter vägen så att säga. Jag väntade bara på att någon skulle ta upp mobilen och ringa efter skjuts till närmaste psykmottagning, eller kalla på nån väktare, ja vet vad. Man känner sig lite dum när man hittar såna här motiv och det är en massa folk i närheten. Men med åren har jag slutat bry mig, dom får tro vad dom vill, jag fotar på när jag ser nåt intressant.



Ja sen vet väl alla att det är Planket nästa helg förstås. Och jag har fått äran att ställa ut på lördagen. Man känner att man blir lite "knäsvag" när vissa namn dyker upp på utställarlistan, och när bloggare Berg berättar om när Strömholm läxade upp eleverna efter ett par Plank som inte var så bra. "I år tar vi det på allvar. Vi gör vårt bästa" sa han då. Och därför har jag hela helgen stått i mörkrummet och lithprintat, för att få lte mera att välja mellan (och kanske för att fixa till nån redan färdig kopia som inte är så perfekt). Ja, jag försöker i alla fall göra mitt bästa på mitt sätt och med mina bilder. Hoppas att det ska bli ett bra Plank och att vi slipper regnet! Prognosen idag visar på lite mindre regn än igår (bara 1,3mm), så vi hoppas på det bästa!
//

Postat 2019-08-11 20:49 | Läst 6324 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 357/En dag i mörkrummet...

Madonnan var inte lätt att tas med. Gick en del i pappersarkivet, men tre bilder med lite lätt olika kontrast/teckning fick jag fram idag. Nästa helg är det ju ett Plank däruppe på Söder och jag har fått äran att ställa ut bilder på lördagen den 17:e. Det kommer bli enbart lithprintade kopior för det är det jag mest pysslat med i mitt kompakta mörkrum i groventrén de sista åren.



Jag är ju ingen projektfotograf direkt utan de flesta av mina bilder kommer till i flykten, där jag drar fram. Under motionspromenader, utlykter, resor, på jobbet mm. Hoppas ändå kunna sammanställa några bilder som kan passa bra ihop och bilda någon slags enhet. Vi får se vad det blir.

Det blir ju mitt första Stockholmsplank. Har varit med på två andra plank tidigare. Ett i Göteborg där det kom en del regn, och ett i Gnesta. Om SMHI:s prognos slår in så vankas det regn även i Sthlm på lördagen. Mörkrumsprintarna klarar sig bra i blöta, men det ser ju inte så snyggt ut när det rinner in mellan glaset och ramen. Vi får hoppas att prognosen ändras och att vi slipper regnet. Men om så skulle bli fallet får man ta med sig plast att hänga över när skurarna drar in. Eller kanske sätta upp printarna som dom är, utan glas och ram?
//

Postat 2019-08-10 19:56 | Läst 4520 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 356/Sista semesterfilmen...

Sista semesterdagen så framkallades den sista semesterfilmen och nu kommer den sista semesterbloggen. Jag lyckades med denna inräknad få ihop hela fyra poster under min fyra veckors ledighet. Visar här en bild från den nyframkallade filmen. Det var som dom andra semesterfilmerna, en Kodak Eastman Double-X 5222 med känslighet på 250ASA. Tidigare har jag framkallat den i för filmen speciellt framtagna Kodak D96, men här provade jag Microdol-X istället. Det fungerade ganska fint det också men tiden blev en chansning (11 min i spädning 1+3). Jag hittade nämligen inga tider för 5222 i Microdol-X. Negativen blev lite tunna så minst 12 minuter hade säkert behövts för att få rätt kontrast. Men digitalisera film med scanning fungerar ofta bra ändå. Det är mindre tolerant i mörkrummet om man ska göra pappersbilder.


Fikapaus vid sjön Innaren, juli 2019.

Nu är det bara att försöka komma in i rytmen igen och ta nya tag. Bestämde före semestern att försöka jobba heltid så länge ryggen håller sista året innan man drar sig tillbaka. Hade annars planer på att jobba halvtid nu men ryggen kändes ändå skapligt bra i juni när jag jobbade heltid efter sjukskrivningen, så det är bara att försöka löpa linan ut och hoppas man klarar ett år till. Det nya pensionssystemet ger ju alldeles för dåligt i pensionsutdelning så man får kämpa på så länge det går. Så är det bara. Vi som har de lägsta lönerna och även de mest slitsamma jobben, skulle annars behöva ta pension tidigare. Men det är bara dom som har mera välbetalda och kroppsligt mindre slitsamma jobb förunnat att kunna göra så, och även ha valfriheten att kunna jobba längre om man så vill. Det går inte med den typen av jobb jag har. De flesta av mina arbetskamrater har tvingats sluta tidigare och bara ett fåtal har kunna jobba något år extra.
//

Postat 2019-08-04 23:30 | Läst 6676 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 355/I Åsa-Nisses fotspår...

Jag kommer ihåg mitt första bio-besök, ÅSA-NISSE FLYGER I LUFTEN hette filmen, och det var i biosalongen på Hovmantorps Folkets Hus. I samma Folkets Hus hade jag tidigare fått lyssna på en uppläsning av BARNEN I BULLERBYN med en av ortens folkskollärarinnor. Ni kan nog gissa vilken föreställning jag tyckte var mest intressant? I alla fall så satte detta biobesök outplånliga avtryck. Att Expressens Alf Montan gett filmen världshistoriens kortaste rescension när den kom ut, "Far i frid", spelade ingen roll. Jag var fast för livet. Och svenska folket verkade tycka likadant.


Utsikt från kyrkan i byn Skirö, öster om Vetlanda. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.

Igår styrde vi kosan mot Åsa-Nisses marker kring Vetlanda. Det var där den första filmen från 1949 spelades in. Jag har läst annat också, men det är fel. I alla fall så spelades huvuddelen av scenerna i den första filmen in kring Vetlanda. Premiärerna brukade också traditionsenligt hållas på biografen Saga i Vetlanda, med huvudrollsinnehavarna på plats. Landskaps- och naturscenerna togs vid byn Skirö öster om Vetlanda. Sjöarna runt byn användes för fiske/båtscener och vägarna i trakten fick bli farleder för Nisses bil Eulalia I.


Inte Eulalia I men en MG/Rover P6 från 1963 framför en ladugård i Skirö. Den bilen kanske Åsa-Nisse hade behövt, för enligt uppgift var det den mest krocksäkra bilen på sin tid. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.


Inte Ylen men Övrasjön vid Skirö. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.

Strax söder om Vetlanda finns en gammal handelsbod i byn Simnatorp, och den fick tjänstgöra som Sjökvistens affär. När jag tittade in genom fönstret igår så fanns affärens diskar och hyllor kvar och det stod lite grejor där. Det såg ut som man lämnat den den precis som den var. Från scenerna i filmen ser man handelsboden både inifrån och utifrån, så det råder inget tvivel om att det var här den första filmen från 1949 spelades in. Gallren i fönstrena är fortfarande samma (stöldskydd redan på den tiden?) men soffan nedanför fönstret där Knohultarn och Klabbarparen satt och pustade ut efter Åsa-Nisses vansinnesfärd med Eulalia I finns inte kvar, fast det står en annan träsoffa där nu istället.


Sjökvists affär/Handelsboden i Simnatorp söder om Vetlanda. Zeiss Ikon SL706 + Carl Zeiss Distagon 4/25mm och Eastman Double-X 5222.


Nedanför fönstret på en soffa satt Knohultarn och Klabbarparn och pustade ut efter Nisses vansinnesfärd med Eulaia I. Zeiss Ikon SL706 + Carl Zeiss Ultron 1,8/50mm och Eastman Double-X 5222.

Det här blir ju lite som kulturturismen som uppstått efter en del andra filmer och böcker. Man ska besöka platserna där filmerna spelades in eller där handlingen utspelat sig, och nog skulle man kunna spinna vidare på det här med den första Åsa-Nissefilmen i Vetlanda? Trakterna kring Skirö och Simnatorp är ju väldigt vackra platser och tack vare att vi åkte dit igår så fick även Waynes Coffee och Willys i Vetlanda lite extra inkomster.


Landskap i trakterna kring Skirö. Var det här Åsa-Nisse kom farandes med sin Eulalia I? Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.
//

Postat 2019-08-02 22:46 | Läst 4735 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 18 Nästa