EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 287/Även en gammal Tessar ger bokehbubblor.
Och kanske är det så att de flesta objektiv gör det fullt öppna och i rätt förhållanden? Sen kan säkert utseendet och karaktären variera, liksom även den vanliga bokehn när inga bakgrundsreflexer är inblandade. Som t.ex den swirlande Biotar-bokehn, vilken är typisk för just den konstruktionen.
Jag steg upp tidigt (för att vara en helgdag) och gick ut för att se om jag kunde göra något av den låga morgonsolens ljus när den tränger genom lövverket. Och det gick ju fint, motiven hittade jag utanför husknuten i trädgården. Den gamla Tessaren med red T är en 12-bladig Carl Zeiss Jena 50/2,8 som började tillverkas 1952 http://allphotolenses.com/lenses/item/c_1853.html
Med en croop på 1,5 så blir det en 75mm-ekvivalent kort tele. Närgränsen är 0,5m och med croopfaktorn gör det att man kommer ner en bit i macro-området. Verkar som Tessaren är ganska skarp även på full glugg för det är lätt att få till focus i den elektroniska sökaren. Har även precis fått en en Meyer Domiplan 50/2,8 (tre fristående linser) som är ganska kass vad gäller det. Väldigt svårt att se var focus ligger även med focushjälpen i kameran. Tessaren är väl rent tekniskt en bättre konstruktion.
De kultförklarade Trioplanerna från Meyer-Optik Görlitz, bl.a Trioplan 2.9/50mm, säljs till ganska höga priser på begagnatmarknaden. De nytillverkas också till ännu högre priser, och jag tror detta till viss del är en myt och ett marknadsföringstrix, att de skulle vara så överlägsna vad gäller bubble bokeh. Titta i så fall efter de här äldre Tessarerna istället, som man kan få mycket billigare begagnade. En egenskap som däremot Görlitz-objektiven kanske är värda att titta på för, är att de verkar ge en ganska krämig och mjuk teckning som närmar sig det måleriska. Och det är också något som kan utnyttjas i bildskapandet.
Sen det här med bubbelbokehn är väl som med en del andra lite speciella saker eller människor, som bryter mot det gängse vedertagna och den allmängiltigt rådande smaken eller normen. Alla gillar det inte. Men jag tycker om det om man utnyttjar det på rätt sätt. Man får ett extra kort att spela med, kanske man kan säga. Sen får man nog prova sig fram och öva en hel del (precis som med det mesta) för att få till de där bilderna som verkligen håller i längden.
//
EMAKS BETRAKTELSER 273/Vildsvinen hade tagit alla kantareller...
...så det blev bara några bilder med hem från skogen ikväll. Vet inte vem jag gillar bäst, stående eller liggande?
//
EMAKS BETRAKTELSER 270/Mycket om bokeh nu...
Kanske var det jag som triggade igång bokehfunderingarna här i bloggarna? Här kommer mera om bokehn för den ryska Helios-optiken 40-2 85mm/1,5. Givetvis är utseendet av bokehn en kombination av vilken bländaröppning som används samt avståndsförhållandet mellan kamera-motiv/motiv-bakgrund, mm. Även avståndet kamera-bakgrund spelar in, liksom optikens konstruktion. De ryska Helios (Biotar) är kända för att ge en svirlande bakgrund. Men beroende på ovanstående så blir svirleffekten större eller mindre och ibland knappt märkbar. Bilderna här är alla tagna på bl 2 (den ger lite bättre kontrast och skärpa än 1,5) men de visar lite olika bokeh. Så det där med att försöka beskriva bokehn för en viss optik på ett visst sätt, är nog lite lurigt? Den kan bli väldigt olika beroende på många olika faktorer.
Den första bilden har tendens till svirl, men i de andra två är det knappt märkbart, för att inte säga obefintligt. De ser mer "normala" ut i bokehn. Så hur bokehn är för ett visst objektiv kan vara väldigt olika även vid samma bländare. Andra saker spelar in. Tror Heliosen kommer fungera fint för porträtt i alla fall, av tredje bilden att döma.
För att se hur den klarar sig vad gäller kantskärpa och upplösning på stor bländare, så fotograferade jag av ett plant stängsel på bl 2. Och det blev inte så pjåkigt det heller.
//
EMAKS BETRAKTELSER 258/28 gr i både skuggan och vattnet, och en långgrund sandstrand för oss själva...
Var nånstans i världen hittar du det? Vi behövde inte åka långt i alla fall. Bara några kilometer tvärs över sjön som jag bor intill, sen är man där...i paradiset!