Emaks betraktelser 79/Sommarblog III - Hasle och Nexö.
Dogma-fotandet har haft uppehåll ett par veckor (semester även där som det verkar). Ligger tre oscannade filmer med flera dogma-bilder att lägga upp i flödet, men det får vänta. Kommer säkert igång igen när jag framkallat färdigt och scannat bilderna från Bornholm. Men den här gamla Colorflexkameran från Agfa är så pass inspirerande att fota med, så jag lär nog fortsätta med den också parallellt, kanske i speciella projekt typ semesterbilderna från Bornholm. Med maskad sökare till kvadrat får man en lagom bildvinkel att komponera med.
Hasle.
Visst, Bornholm gör sig bra i färg. Men jag har två omgångar färgbilder därifrån, dels diabilder 6x6 från 1982 som jag ännu inte gett mig på att scanna, och dels digitala färgbilder från 2002 som finns redigerade och klara både som filer och färdiga utskrifter. En del av diabilderna har jag som Cibachromekopior, monterade på kartong. Jag är därför inte speciellt hågad på att fota mera i färg på Bornholm, det känns färdigt och mättat för min del. Så nu blev det svartvitt och småbildskvadrat istället.
Hasle.
Det kvadratiska formatet är helt underbart att arbeta med. Förvånansvärt har det funnits ytterligt få kameror för 135-film genom åren som haft detta format. Den kamera jag nu använt, en Agfa Colorflex från slutet av 1950-talet, skulle annars passa utmärkt för detta eftersom den med schaktsökare i princip blir omöjlig att fota höjdbilder med. Bilden blir upp och ned hur man än vänder kameran i höjdled. Så 24x36 fungerar bara horisontellt (såvida man inte skaffar en prismasökare som också fanns att tillgå). Själv löste jag det här genom att helt enkelt maska av sökaren till kvadratiskt format, negativen får sedan beskäras i efterhand. Men det skulle varit fint med över 50 bilder på en rulle, vilket varit fallet om kameran matat fram enbart 24x24-rutor.
Nexö.
Ytterligare 20 godkända kvadrater på de senast två framkallde 36-rullarna är inget dåligt facit för min del. Brukar i regel annars bara bli 3-4 bilder per rulle som man gör något av. Så det ska nog kunna bli en liten blurb-bok av de här bilderna ändå. Jag tycker det är lätt att komponera i kvadrat och sen inbjuder även ljusschaktsökaren med spegelvänd bild till större noggrannhet vid kompositionen tror jag. Den snabbarbetade kameratypen där rätt bländare/tid följs åt med EV-värdet, är nog något som också bidrar till att man helt kan koncentrera sig på bilden och kompositionen.
Nexö.
En fotograf som inspirerat mig vad gäller kvadratiskt format är Gerry Johansson. Hans bilderböcker med kvadratiska kompositioner är väldigt fina och lärorika att titta på. Kolla gärna hans böcker på hemsidan:
www.gerryjohansson.com
Vad gäller kornet så syns mera vid scanning, speciellt när negativen är lite mörkare (vilket dom är här). När man drar i kontrasten i redigeringen får man också det här lite skarpare kornet. Vid kopiering i mörkrummet uppstår inga såna egenheter, så kopiorna brukar vara betydligt mjukare i kornet. Fomapan 200 i Rodinal ger vanligtvis inget speciellt markant korn utan brukar se rätt moderat ut på kopiorna.