EMAKS BETRAKTELSER 725/Tillbaka till 1905
Att söka sig bakåt i fotografins historia kan ge nya infallsvinklar och idéer till fotografi. Alltfler blir trötta på det som genomsyrar flödena på fotosidor, sociala medier och annat. Uttjatat, uttråkat för det mesta. Ingen fantasi, bara skärpa i kvadruppel och upplösning som knappt går att mäta med instrument. Med lite undantag givetvis, där det bildmässiga ändå överskuggar den perfekta tekniska digitaltekniken. Då kan det vara intressant att söka sig bakåt i tiden, närmare bestämt till 1905, då den här kameran kom till. En brittisk Houghton Ensign fallplåtskamera för negativ/glasplåtar i storlek 9x12cm.
Jag använder silvergelatinpapper som negativ, från det Kiev Universal-1 jag köpte billigt i Ukraina, 10st 100-paket tunt stl 18x24. Skärs ner i 4 delar till 9x12cm. Då blir det ganska billigt och enkelt med pappersnegativ. Skulle jag få för mig att bara använda det till negativ för den här kameran, då skulle de räcka till 4000, för 25 öre styck. Jag kontaktkopierade på Fomatone MG Chamois 542, det med varmgul baston och lite struktur. Blir snyggt för såna här små intima bilder tycker jag. Sen kan man variera kontrasten med det papperet också genom att använda olika filter i belysningen från förstoringsapparaten, som ju vid kontaktkopiering inte har något negativ i hållaren utan belyser bara jämnt ner mot pappersnegativet och papperet i sandwich, med en glasskiva över.
Jag gjorde en provbild i sex upplagor med olika slutartider. Kameran har 6st fallplåtskasetter som ramlar ner och lägger sig med negativet/papperet neråt ljustätt när man trycker på en spak efter exponeringen, vilken sköts med en annan spak. Den har dels ca 1/25 sek och dels T tidsexponering, varvid slutaren öppnar sig vid första trycket och sedan kan man låsa det i ett hack så att man slipper hålla avtrycket nere hela tiden med fingret. När man lossar spaken från hacket stängs slutaren. Inne i kameran sitter en meniscous (enlinsig) optik och på framsidan fäller man in 4 olika bländare med hål, från 11 - 32. Jag kom fram till att papperet har ca 1,5 ASA i känslighet, då jag fick bra exponering på den plåt som hade 16 sek exponeringstid med bländare 22 (man laddar i papperna i plåtarna i mörkrummet med mörkrumsbelysning, och tar sen ut dom och framkallar likaså i mörkrummet när dom är färdigexponerade). Det räknade jag ut efter att ha mätt med ljusmätaren på 100 ASA och 1/4 sek bl 22 som rätt exponering. Sen fick jag fram att känsligheten då ska minskas 6 ggr (1/4 till 16 sek) och hamnar då på 1,5 ASA för detta papper som negativ i den här kameran.
Bilden blir ju ganska liten då det är ett negativ på 9x12cm som kontaktkopieras, men det kan vara originellt med så små bilder tycker jag. Snyggt inramat tror jag detta kan bli ganska intressant. Bilder behöver inta vara i jätteformat. Men vill man så kan man, som den digitale analogfotografen gör, scanna/fota av pappersnegativet (eller positivet) och sen skriva ut det i större format med bläckstråleskrivare. De flesta som fotar med film gör väl så idag, att de bara är halvanaloga och avslutar processen digitalt, där man har precis samma möjligheter att fixa till det med photoshop i datorn som vilken heldigital fotograf som helst. Men för min del väljer jag i princip alltid det analoga fullt ut. Även vid själva bildframställningen. Mörkrummet och negativförfarandet med kopiering på silvergelatin även i slutbilden, är ju den analoga fotografins själ som jag ser det. Den förloras lite grand när man digitaliserar negativen. Men det får man naturligtvis tycka vad man vill om. Men så är min uppfattning.
Jaha, hur gör man då man bara har sex plåtar med pappersnegativ och är iväg nånstans utan mörkrum? Inga problem, man har en hel liten ask med papper nedskärda till 9x12 med sig i en ljustät plastförpackning innanför (såna som papper kommer i när man köper dom). Och har man ingen toa eller garderob utan fönster man kan använda i närheten för att byta papper i plåtkasetterna, så har man en ljustät mörkrumssäck med sig, som man kan sticka in händerna i och arbeta med bytet av papper helt ljustätt, även ute i naturen. Finemang vad det finns för fina saker. Jag visar provbilden här som den blev (inget av värde bildmässigt bara ett exempel som Helge sa), med svart runt som det blir när man kontaktkopierar ett mindre negativ på ett större papper. Och här med en varmbeige passepartout på det. Ser skapligt ut tycker jag. Jag hade ingen liten rektangulär passepartout att prova med, annars blir det nog bättre än en kvadratisk. Passar fint i en 30x30 ram även med denna bildstorlek 9x12.
//
Utmärkt story. Roligt att du gillar riktigt gamla metoder/Kamera.
Bilden är så bra att man undrar om man flyttat till 1880.
Jag vill se mer
Bob
Jag har aldrig kopierat pappersnegativ. Lägger du det framkallade negativpappret över fotopappret som man gör med vanliga filmnegativ? Jag tänker att pappersnegativet inte har en transparent bas som film. Funkar det att lysa igenom pappersnegativet?
/F
Passar på att fråga dig en helt annan sak. Jag har för mig att du använder Novas stående kärl för pappersframkallare skölj och fix. Då måste du hantera pappren med tång på sidan för att flytta och agitera pappren. Har du upplevt några problem med att barytpapper är för sköra (när de är blöta) för att klara den lite hårdare behandlingen? Blir ganska mycket vikt som ska lyftas när det genomdränkta pappret ska flyttas från ett fack till nästa.
/F
Hälsningar, Bjarne