EMAKS BETRAKTELSER 719/Att fotografera det som kommer i ens väg, och lite om korn.
I går gick jag en 5 km motionsrunda genom byn och tog samtidigt en svartvit film. Första gångturen sedan förkylningen. I går kväll blev det några kopior från den filmen gjorda. Det brukar inte bli mer än ett par, tre som kommer på papper från en småbildsfilm på 33-34 bilder (jag laddar inte 36 i kassetterna, då får jag ut precis 20 filmer från en bulkrulle på 30,5 m, annars 19). På förmiddagen innan dess hade jag fått en spruta i varje arm. En mot influensa i den ena och en mot lunginflammation i den andra. Så nu är man fullproppad med vaccin efter att även ha fått den 5:e sprutan mot Covid-19 några veckor tidigare. I våras fick jag även den fjärde påfyllnadsdosen mot fästingburen TBE. Så nu är det väl fritt fram att vältra sig både i naturen och i det sociala ;-)
Kopiorna blev rätt bra tycker jag och den nya "vinterfilmen" på 400 ASA från Orwo, deras P400, ger ett härligt korn. Klassiskt Orwo-korn som gamla NP27 ungefär. Det blev kvadrater för hela slanten. Använde en av mina kameror med utbytbart prisma och satte i ljusschaktet istället. Ett par av dom har jag avmaskade till 24x24mm, Instamatic-formatet som jag tycker är perfekt, men som bara några enstaka systemkameramodeller med utbytbar optik använde. Så gillar man kvadrater även i småbild, får man göra som jag. Maska sökaren och sen beskära till kvadraten i mitten av 24x36-rutan vid kopieringen. Fast det hade varit lite mera kul i plånboken om man fått ut 50 rutor på en småbildsfilm istället för 36. Men jag tycker ändå det är bra som det är med max 36. Blir lite lång tid att vänta på framkallning av filmen annars. Och sen kanske man börjar bli slarvig och slösar med exponeringarna när man har 50 på en film. Inte så bra.
Det blir ofta bilder på sånt som kommer i ens väg. Fast sen jag blev entledigad från jobbet pga ålder har det ändå blivit en del mindre projekt. I våras var det Container-projektet och jag har ju även pysslat lite med kameralös fotografering. Har ett par andra projekt också av mera långtidskaraktär som det fylls på bilder till efterhand. Men inget man går och tänker på dagligen. När jag kom hem från turen på byn idag så var det några rutor kvar på filmen. Dom användes till ett par bilder på diskbänken. Av någon anledning ser kornet mindre tydligt ut i den bilden än i den första. Kanske beror det på att den första bilden framkallades i en hårdarbetande framkallare och den sista i en normal? Sånt påverkar nog lite grand kanske? Jag valde att använda den istället för att ta ett hårdare filter, och kanske var det ett dumt val? I morgon ska jag kopiera bilden igen med den normalarbetande framkallaren, med hårdare filtrering istället, och se om det blir någon skillnad? Sen är det alltid så när man digitaliserar såväl negativ som pappersbilder, att kornet förstärks lite grand. När jag håller kopiorna i handen och sen tittar på skärmen, ser det klart kornigare ut i båda på skärmbilderna. Är det ska grain aliasing som spökar?
//
Det här med korn, är en intressant historia när man skannar från ett svartvitt filmnegativ!
/B