Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 71/Mörkrummet - två variabla papper från Tyskland och Tjeckien.

Jag skrev i förra blog-posten att jag skulle prova tre variabla papper till, men jag tar bara med två av dom nu. Fomabrom Variant 123 är inte ett blankt papper som alla de andra jag jämfört, utan ett papper mycket likt det gamla fina porträttpapperet Agfa Portriga Rapid 118 i ytan, lite småknottrigt halvmatt. Jämförelsen blir därför inte riktigt rättvisande, utan ett sånt papper ska jämföras med andra i samma segment, inte blanka papper. Kanske kan det istället bli framtida jämförelser med Fomatone MG Nature 532II och Fomatone MG Chamois 542II samt ytterligare en mellan Ilfords Multigrade Art 300 och Fomatone MG Chamois 542 original, båda med struktur. Det sistnämnda ersattes av 542II med slätare yta och är nog det papper Multigrade Art 300 ska jämföras med, då även det har tydlig struktur.

De två sista jag kopierat mitt test-negativ på här är istället de blanka Adox MCC110 och Fomatone Variant 111 (säljs även som Rollei Vintage 111). Adox MCC110 säjs vara en fullvärdig ersättare till Agfa Multicontrast. Personligen har jag haft svårt att få ut någon större kontrastförändring vild filterbyte från 3½ till 5 med detta papper. Då jag inte använt Agfa Multicontrast alls förut vet jag inte om det papperet hade samma egenskaper i original? Mitt provnegativ som blev alldeles utmärkt på filtreringar kring 3-4 med andra papper, krävde med MCC110 filtergrad 5 för att bli acceptabelt. Detta är ett fenomen jag även märkt för Fotokemikas Varycon. Det blev överfiltrerat på högre kontrastgrader och reagerade inte mycket vid filterbyte över 3½. Precis samma verkar det alltså vara med Adox MCC110. Vill du använda MCC110 är det därför kanske rekommendabelt att du framkallar dina negativ till något lite högre kontrast än normalt. Eftersom jag kopierar med kondensorhuvud är det nog extra viktigt att tänka på det. Blandbox/diffussinsbox (som nog är mera vanligt idag) brukar ju även normalt kräva negativ med lite högre kontrast.


MCC110, filter 4.


Adox MCC110, filter 5.

Det andra papperet, Fomabrom Variant 111, visade sig dock vara mycket kontrastpåverkbart vid de högre filtergraderna. Jag gjorde bilden med samma filter 5, och den blev knallhård. Så jag fick gå ner till 3 för att få en bra bild. På filter 2½ fick jag en bild ungefär jämförbar med den jag gjorde på MCC110 med filter 5. Och Variant 111 visade sig vara riktigt bra även vad gäller djupsvärtan, utan att förlora mycket i högdagerteckningen. Ett överraskande bra papper med stort kontrastomfång och som i svärtans ton går mot Multigrade Warmtone, men med en inte så varmvit pappersbas.


Fomabrom Variant 111/Rollei Vintage, filter 3.


Emaks K888/Adox Nuance, grad 3 normal.

Inlagt 2014-06-07 11:21 | Läst 3726 ggr. | Permalink
Angående Adox MCC. Jag läste någonstans på nätet att man behöver väldigt hög magneta filtrering för att nå den högsta kontrasten, så jag antar att man behöver högre än vanligt för att komma upp i lägre kontraster också.

Vid en snabb letning fann jag följande:

"Years ago using Agfa's papers, I was surprised not to be able to get a very hard grade on them.
A phone call to an Agfa rep gave me the answer : the grade 5 can only been got at by using a very dense magenta filter (the filters Agfa made for their papers are quite different from their Ilford counterpart).
They guy was kind enough to send me a set of Agfa filters. If you place the #5 Ilford next to the #5 Agfa, the difference is obvious. This may explain the results you've got."

http://www.apug.org/forums/forum230/79494-btzs-review-adox-premium-mcc-110-vc-fb.html
Svar från Nils Bergqvist 2014-06-07 16:30
Beträffande Varycon så fungerar det inte med andra typer av filter,inte ens deras egna Varycon-filter. Nu har jag använt Ilfords Multigrade-filter och de är väldigt lika Varycon. Har även Kodaks filter som ser helt annorlunda ut, liknar mera filter för färgfotofiltrering, ska prova med dom och se vad som händer. Agfas filter lär vara svåra att få tag på idag, speciellt i den storlek jag behöver 15x15 cm. Tycker dock det är konstigt att Adox inte informerar om att MCC110 inte fungerar så bra med Multigrade-filter. Det borde de väl i så fall göra? Både i databladen för Agfa Multicontrast och MCC110 uppges att vanliga kontrastfilter eller filter för färgförstoringsapparater kan användas.
Niklas Groop 2014-06-14 13:39
Man kan ju tycka att den infon borde stå någonstans... Var nere i klubbens mörkrum idag och tog fram lite bilder och passade på att titta lite på den nyinköpta Laborator 1200. I manualen till den stod det bla en omvandlingstabell mellan olika fabrikörers filtersystem och Agfa låg dubbelt upp gentemot Durst. Vet inte om det har något med det här att göra, kanske...