Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 67/Färg ska synas.

Ni som fotat med dia vet att sån film kan ge ganska hög kontrast. För min egen del brukade jag också underexponera något halvt steg för att få riktigt bra mättnad i färgerna. Numera är det nästan bara svartvit film som gäller för mig, förutom vid glasfotografering då jag kör med en Fuji X10. Men jag har även haft en Minolta kompakt, vilken bilderna här är fotade med.



2002 var vi på Bornholm och då skulle givetvis den nyinförskaffade digitalkameran testas. En stor förebild för mig vad gäller färgfoto var och är Franco Fontana. Jag inspirerades av hans sätt att renodla färgen, att utnyttja den som kontrasterande bildelement och att verkligen få färgen att framträda i bilderna. På 1980- och 90-talen gjorde jag en hel del papperbilder i färg med Cibachrome där dia används som utgångsmaterial. Även den metoden gav ganska hög kontrast och mättade färger, det passade mitt sätt att se på hur färgen ska användas inom foto. När de digitala Bornholmsbilderna redigerades var det därför naturligt för mig att försöka ge dom samma karaktär som mina färgmättade diabilder och de Cibacromebilder jag gjort dessförinnan. Men flera av Bornholmsbilderna tog jag i kvälls- och morgonljus, med lågt stående sol, vilket ger dom en fin mättnad och bra kontrast automatiskt.



Idag ser man ofta färgbilder där fotografen inte alls verkar ha funderat över att färgen har en funktion i bilden. Det blir platt, menlöst och tråkigt och bilden skulle därför ofta passa lika bra i svartvitt. Färgen ska synas tycker jag, inte bara bli en slentrian som används av gammal vana. Den som pysslar med gatufoto i färg kan ha problem att få färgen att harmonisera med innehållet. En landskap/natur/miljöfotograf har det lite lättare, men det är svårt nog ändå. För min egen del trivs jag när färgerna är mättade och när det inte blir för mycket färger i en bild. Enkelhet i både färg och form.



Bornholm är en ö med mycket färg under sommaren. Blått, vitt, gult rött och grönt finns naturligt i landskapet. Geometriska former i arkitekturen är också tacksamt för fotografen och kan utnyttjas för att göra bilder med enkla, rena former. Att fotografera svartvitt här kräver eftertanke om hur färgerna tecknas på filmen.



Sommaren 1982 var jag på Bornholm under två veckor med en mellanformatskamera och ett lager diafilm i 120-format. Det resulterade i min första fotoutställning med manuellt kopierade Cibachromebilder. Sommaren 2002 var jag alltså åter på ön, denna gången med en nyinförskaffad digitalkompakt. Resultatet blev även denna gång en utställning, nu med färgutskrifter. Det är en del av dessa utskriftsfiler i krympt format du ser här.





Sommaren som kommer styr jag åter kosan mot Bornholm, fast den här gången ska jag fotografera med svartvit film har jag bestämt. Vilken kamera det blir får jag se? Tror i alla fall det kommer bli en utmaning, för den här ön innehåller så mycket vackra och kontrasterande färger som i svartvitt kan bli tämligen kontrastlösa. Det gäller att tänka till ordentligt med svartvitt här.





I svartvitt syns ju inte färgen. Där är det förhållandena mellan ljus och skugga som ger kontrasten. Där färger kontrasterar kan det svartvita vara hel platt och menlöst. Jag tror det kan bli fråga om helt andra motiv med svartvitt i kameran. Färg tycker jag automatiskt blir mera pictoralistiskt, eller mera estetiskt med ett bättre ord. Det apellerar mera till det som man uppfattar som snyggt, häftigt eller vackert. Svartvitt bygger lite mera på känslan och innehållet.





Vi får se vad resultatet blir den här gången. Beror givetvis också på vilken typ av kamera jag väljer. Har ju en del att välja mellan i olika format och som delvis ger olika bildresultat rent tekniskt. Men Dogma-kameran med 400-ASA film verkar ganska lockande att köra med. Kanske jag också då får ta med lite 100-ASA film för att över huvud taget kunna fota när det är starkt solsken? Contaxen  har 1/500 och bl 16. Räcker inte det till blir det överexponerat och därmed svårkopierat i mörkrummet.









Nils//

Inlagt 2014-05-29 17:59 | Läst 3872 ggr. | Permalink
Fin hantering av färgen tycker jag.
-affe
Underbart!
Mycket inspirerande!
Imponerande bra bilder, spännande!
Fina bilder och roligt att få en påminnelse om Fontana. På diatiden var han en av inspiratörerna för mig.
Hej,
Mästerligt i form och färg.
Mvh Bob
Detta var en finfin lektion i hur man ska använda färg. Tack för det, Nils. Tackar också för den nya bekantskapen i Franco Fontana. Jag förstås att du blivit inspirerad av honom. Det är inte utan att det rycker i färgnerverna hos mig också =) Verkligen inspirerande!
Kul att bilderna gillades!