EMAKS BETRAKTELSER 661/Greta Garbo och Ramon Novarro i Mata Hari 1931.
Originalnegativet, som satt i kameran vid fototillfället på Metro Goldwyn- Meyers studios 1931, har jag fotograferat av på ljusbord. Bilderna under inspelningarna tog Milton Brown (1895-1948), fotograf och även skådespelare på MGM. Det stora negativet är vänt i datorn och jag har även lagt på färg i den svartvita bilden. En funktion som kom i Elements 2020 och som kan fungera till såna här äldre bilder. Men som att fotografera i färg blir det inte. Det stora negativet i stl 20x25cm inköptes på ebay för några år sen, det finns en del sånt att hitta där. Jag gjorde en lithprint från negativet som var utställd på mitt Fotogalleri i Skruv. Ett galleri som jag har haft stängt sedan tre år ungefär, och som jag faktiskt funderar på att öppna igen senare i år. Detta eftersom det verkar väldigt trögt att kunna få visa sina bilder någon annanstans. Såvida man inte vill betala 5000 kr per vecka i något av de små ställen som finns på Söder och i Gamla stan i Stockholm. Det är också alternativ. Men i Skruv, på mitt tidigare jobb där jag arbetade i över 30 år, är jag välkommen när jag vill att återigen fylla väggarna i det fina utrymmet som finns där, med bilder. Ett 40-tal fotografier i normalstorlek finns det plats för. Ett fåtal hänger kvar än från sista utställningen, och kanske kan det bli en helt ny utställning med mina bilder lite senare i år, vi får se var det hamnar?
Filmen Mata Hari spelades in 1931 under 43 dagar och hade en budget på 559.000 USD. Den spelade in 931.000 dollar i USA och 1.296.000 dollar i övriga världen. Totalt 2.227.000 dollar. Vinsten blev 879.000 USD. Greta Garbos lön under inspelningarna var 7.000 dollar per vecka, alltså ungefär 42.000 dollar under de 43 dagarna. Det tolkades som att filmen kommunicerade ett kodat budskap till homosexuella och lesbiska i publiken. Detta pga Novarros "passiva feminitét" och Garbos mera "agrressiva maskulina" hållning. Medan filmtidningar och övrig press istället rapporterade om en pågående kärleksaffär mellan Garbo och Novarro under inspelningen. Vad som var sant eller inte kan man bara spekulera i.
//
Garbo var en sann skönhet av sin tid. Man förstår att hon drog sig tillbaka från rampljuset.
Det är ju märkligt att en reklambild för filmen idag ses som en dokumentär bild.
Du har färgat bilden sparsmakat, och det tycker jag är bra. Men jag känner inte färgen som en del av den tiden.
Den är värd att ställa ut hos dig.
Ha det väl
Bob