EMAKS BETRAKTELSER 652/Landskrona i helgen.
Tre bilder från helgens vistelse i Landskrona. De två första bilderna är från lördag förmiddag, före den stora vernissagen med Gerry Johanssons "The Books" på Landskrona Foto. Mycket folk där, både kända och okända. För mig mest okända, utom fotografen själv då. Den sista bilden är från söndag förmiddag och den sista 120-filmen som togs i stan. Den andra filmen rullade genom kameran på lördag eftermiddag, men den är inte framkallad än. Det ska göras senare idag. Sen ska det bli kopior i mörkrummet av några av dom också. Det här är är digitaliserade/avfotograferade negativ.
Man inspireras ju av olika fotografer, och Gerry Johansson är en av dom som jag inspirerats av. Det syns väl också i mina bilder, vilket någon också påpekat. Men jag var nog ganska inställd på den typen av fotografi redan innan jag började få upp ögonen för hans bilder. Att fotografera mänskliga avtryck, snarare än människorna själva, har jag alltid gillat och pysslat med. Och att komponera noggrant är också något som jag försökt göra. Dessutom har jag alltid gillat att gå på upptäcktsfärder, både i det urbana och det biologiska landskapet. Inte planera några bilder i förväg utan låta det man stöter på av slumpen bli föremål för de bilder man gör. Vad man fotograferar är inte så viktigt, utan hur man fotograferar det. Bilden, inte motivet är det viktiga för mig. Eller som en av de andra jag inspirerats av uttryckte det: "Låt inte motivet skymma bilden". Jag är ingen reportagefotograf som med bilder illustrerar någonting. Texter till bilder behövs inte om det är en bild man gör, inte en avbildning av någonting som kräver en förklaring. Bilder ska stå för sig själva och tala för sig själva. Så ser jag det och så försöker jag arbeta i mitt fotograferande också.
Det här med att inspireras av fotografer och att göra bilder av en viss typ, det finns ju oräkneliga exempel på. Många är väl dom som inspirerats av t.ex Martin Parr eller Lars Thunbjörks färgbilder och arbetar på i samma anda. Likaså Andes Petersen och Daido Moriyama vars kontrastrika och mörka bildstil blivit stilbildande. För att inte tala om Robert Frank, eller för den delen alla som inspirerats av Sune Johnssons bildstil och dokumenterande av bondesamhället t.ex. Brassais kvälls- och nattfotografier av Paris, ser man också en hel del efterföljare till idag, även om bilderna är tagna i andra städer/storstäder. Adams landskapsfoto i storformat har också följts av mängder av mellan-storformatsfotografer som gör bilder i samma stil. Exemplen kan göras många. Så utvecklas fotografin och så har det alltid varit. Ansel Adams var förresten inte den förste som gjorde storvulna landskapsbilder från Yosemite. Det fanns en föregångare även till honom som man ser av Adams bilder att han inspirerats mycket av: Carleton E Watkins vid mitten och slutet av 1800-talet, https://fraenkelgallery.com/artists/carleton-watkins
//
Utmärkta bilder och bra text. Klart att man kan se din inspiration av Gerry sparsmakade kompositioner.
Därför tycker jag extra mycket om din första bild, som speglar din annorlunda bildstil. För mig har denna bild en slags humor och det ger en knorr åt den.
Ha en fin vecka
Bob