EMAKS BETRAKTELSER 639/Mitt arbetsverktyg, tillverkat för nästan 50 år sen.
Pentacon Six TL, ett av mina mellanformatshus som jag använder regelbundet. Ja alltså inte som hobby vid sidan om det digitala, utan tvärtom. Jag arbetar helt analogt till säkert 95%. Dom sista 5 procenten är bilder jag tar digitalt på glas, för dokumentation samt lite familjebilder och med mobilen nån gång då och då. Jag har två mellanformatshus för 6x6-formatet. Förutom denna Pentacon Six TL som enligt serienumret är tillverkad 1975, även en Arax 60 från Ukraina. Och det är i grunden en Kiev 60 som förbättrats och uppgraderats. Pentacon-huset var nyservat när jag skaffade det (annars är risken stor att man åker på ytterligare minst 1000 kr i extra kostnad för att rengöra och serva slutaren) och då kan man kosta på sig att stå ut med lite högre pris. Det användes till bilderna från förra blogg-posten. Men då satt inte denna Biometar 80mm på utan en Flektogon 50mm vidvinkel. Biometaren från Zeiss Jena, är av sen tillverkning 1985-91 enligt serienumret.
Begagnade analoga kameror och prylar/objektiv tycker jag ligger alldeles för högt i pris idag. Till men för oss som använder dom regelbundet. Ska man betala bra för en analog kamera så ska det var nyservat och genomgånget funktionsmässigt. Jag tror att priserna ligger mellan 30-50% för högt, i förhållande till det faktumet. Många får problem, om inte direkt så ganska snart när man köper gamla analoga kameror och slutarna kärvar igen eller snäckan på optiken måste få nytt helicoidfett.
Att gamla analoga kameror idag stigit så pass mycket i pris tror jag beror på att alltfler börjar fotografera analogt, och att någon nyproduktion i princip inte finns. Begagnat är det enda alternativet. Sen har vi dessa samlare som bara fyller sina skåp med gamla saker, de bara står där utan att bli använda. Dom betalar ofta bra även om det dom köper inte fungerar. Sen har vi dom som vill göra en investering som dom tror håller för framtiden och helst också ska öka med tiden, det driver upp priserna på vissa saker. Och så dom som gärna köper och sen vill sälja det dom köpt ännu dyrare. Eller dom som gärna hypar enkla gamla objektiv och begär fantasibelopp, bara för att de har linsfel som ger diverse bokeh-effekter som en del vill utnyttja. Det finns en hel del orsaker som påverkar marknaden, och gör att priserna stigit till helt orimliga nivåer för oss som ändå avser att använda verktygen. Så nu är det fråga om inte nyproduktion åter kan komma på tal när det gäller utrustning för foto med film?
Just Pentacon Six TL är väl annars en modell som ligger ganska lågt i pris relativt sett. Men att begära kring 5000SEK för ett hus med Biometar normal, som man gör på ebay idag, utan att varken kamera eller optik servats, det är inte rimligt som jag ser det. Det helt nya/oanvända uppgraderade och genomgågna Arax 60 med en ävenså genomgången och förbättrad Arax 80mm (Volna-3), kostade inte mera. Och då ingick även ett mätprisma utöver ljusschaktet samt flera andra tillbehör. Risken att man ganska snart får punga ut med ytterligare ett par tusenlappar i kostnad, i alla fall om man vill använda grejorna till det dom är avsedda för, är ju inte alls något man kan bortse från. Snarare är det väl mera tur om man hittar något oservat gammalt som fungerar felfritt vid regelbunden användning under flera år efter köpet?
//
I förra bloggen använde du kameran med Flektogon 50mm. Jag som tämligen nyligen skaffat ett Flektogon för småbild gillar verkligen objektivet. Östtyska grejer var generellt undervärderade, det fanns en del skräp men Zeiss i Jena höll på kvalitén.
Du skrev om "digitala bilder på glas" - utveckla gärna i nån blogg! De är intressanta att läsa!
Nu hittade jag fina foton på objekt av glas. Hästen, gratulerar till att få ha den i sin ägo!
Vi har en hel del glas (att dricka ur) som vi köpte på Gullaskruf då de sålde ut inför sorgliga nedläggningen. Och en del härifrån Rejmyre.
Byggnadsglas: Som byggnadsvårdare tycker jag att gammalt buggligt och ojämnt blåst glas ger en helt annat karaktär i en äldre byggnad än om man byter till floatglas. I Sverige kastar vi sånt. Det går att köpa nytt från Tyskland och kostar då jättemycket.
Pentacon Six är världens minsta SLR för mellanformat, och man håller den som en småbildskamera. Det ger vissa fördelar.
När jag var yrkesfotograf under 1980-talet hade jag en hel del industrifoto. Jag har ofta klättrat och krängt i jättelika anläggningskonstruktioner, hållande mig fast med benen runt någon balk – och med en Pentacon Six i ena handen och en stor Rollei stavblixt i den andra, åstadkommit bilder som andra fotografer inte klarade. En ”kexburk” som Hasselblad funkade inte bra i sammanhanget, då den kräver tvåhandsfattning för säker funktion.
Här var det frågan om stora industrikoncerner som inte tittade mycket på fakturan – bara dom fick sådana bilder som dom behövde.
Det snackades mycket skit om östtyska Zeissobjektiv på den tiden. Jag gjorde som pianisten Liberace - jag grät hela vägen till banken.
Kamerans kompakthet är remarkabel. Om man tar av optiken och tittar framifrån och konstaterar vilken plats själva kamerakammaren tar, och sedan öppnar bakstycket och kollar vilken plats film och filmbana tar - så inser man vilket minimalt utrymme mekanismen har till sitt förfogande. Ett verkligt mekaniskt mästerverk!
Angående mattskivan, så förstår jag vad du menar. Själva spännramen är ju buktande i samma form som originalmattskivan, och de tre hållarna verkar inte ha tillräckligt spel, om den nya plana mattskivan är tunn
Men om man köper en kamera som har tillverkats i många exemplar, då är dock priset rimligt.
Till exempel min Nikon F2 som jag köpte i servat skick för kr 2.500,- från en kamerareparatör i Stockholm. som heter Analoga kameror. Dit skickade jag också min Nikon FM2 och min Rolleiflex T för justering av slutartider, vilket kostade kr 1000,- plus moms och frakt per kamera, vilket jag tyckte var rimligt.
Mvh Wolfgang