Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 571/ Pentacon Six tål kyla.

En runda nere på byn idag igen. Och givetvis fastnar jag vid denna fina byggnad igen. Lessebo kyrka, ritad av den danske akitekten Bent Jörgenssen, som också var en duktig fotograf. Jag kände honom lite grand då han var med i Fotoklubben på orten under 1980-talet. Jag var hemma hos honom i hans egenritade villa i Skruv vid ett tillfälle, där han visade sina fina svartvita fotografier för mig. Och de var tekniskt sett i en klass som jag nästan vill jämföra med Ansel Adams välkopierade bilder (ja jag har sett dom också i verkligheten på en utställning i Jönköping). Otroligt välgraderade och tonrika. Han hade tagit dom med en Hasselbladskamera och en Leica.

Någon Hasselblads- eller Leicakvalitét vad gäller finish och funktion, kanske inte Pentacon Six har? Men den tål kyla i alla fall. Till skillnad från min Arax 60 MLU. Första filmen med Pentacon-huset tagen idag och det blev mest bilder på och vid kyrkan. Denna funktionalistiska skapelse som t.om utsetts till Smålands vackraste byggnad ett år. Eller var det kanske Kronobergs läns vackraste byggnad? Oavsett vilket finns där intressanta linjer och vinklar. Och jag är inte färdig med den byggnaden och den platsen än. Att kamerahuset Pentacon Six TL uppförde sig exemplariskt var glädjande. Det levererade 12 kvadrater på HP5plus-filmen, med godkänd distans mellan rutorna (ingen överlappning som det ibland klagas på) och den exponerade fint på de tider jag använde, 1/60, 1/125, 1/250 och 1/1000. Lite lätt överexponering på några rutor, men det berodde mera på fotografens mätning och bedömning än på kameran.



Optiken var ändå en Arax 80, eller en MC Volna 80mm f/2,8 från Kievfabriken i Ukraina, som det i praktiken är (justerad, centrerad och ubytt logga till Arax 80mm 2,8 MC). Och den tål kylan fint, till skillnad från Arax-huset. Ingen eller omärkbar distorsion som det verkar och det är ju tacknämligt när man fotograferar byggnader och arkitektur, som t.ex en kyrka från 1960 i modernistisk/funktionalistisk stil. Jag har även hunnit göra ett av negativen till färdig bild i mörkrummet, mellan storslalomen och skidskyttestaffetten på teven. Och klockan kom med på ett hörn idag också, även nu halverad. Den här gången kopierade jag bilden på Fomabrom Variant 112. För jag tyckte inte det passade lika bra med det lite varmtonade Fomatone-papperet som jag använde till förra bilden från kyrkan. Silversvärtan blir med detta papper mera neutral, som med alla andra bromsilverpapper också. Fomatone är klorbromsilver och det ger lite lätt varmare svärta. Svärtans ton ändras i vart fall mot varmare vid selentoning av klorbrompapper. Bromsilverpapper som detta Variant 112 får mest bara en lite djupare svärta utan tonförändring när man selentonar.
//

Inlagt 2021-02-18 19:34 | Läst 478 ggr. | Permalink
Det ser mycket bra ut, grattis!
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-18 21:55
Jo, den blev väl inte så tokig från detta hållet heller.
Gomorron,
Alltid lika intressant att läsa dina inlägg om ditt analoga fotograferande och efterarbete.
// Conny
Svar från Nils Bergqvist 2021-02-19 08:02
Tack, ja mitt bloggande handlar mest om det. Är inte så förtjust i att filosofera om sånt som inte har med min fotografi att göra, även om det nån gång kan slinka in även sånt.