EMAKS BETRAKTELSER 565/Två negativ till har blivit till färdiga bilder i mörkrummet.
Jag visade dom här två häromdan, som digitaliserade negativ. Lite annorlunda blev de som färdiga bilder på papper i mörkrummet. Den ena på kyrkan var lite beskuren, men här tog jag med hela negativet. Så att klockan på kyrkan syntes också. Det var lite diskussion på fejan om vilken version som var bäst. Nån tyckte den med beskuren klocka (den jag visade häromdan). Micke Berg tyckte hela klockan skulle med, det gav bilden mera liv, men då skulle jag tvingas att en ny bild för bara halva klockan syntes på detta negativ. Och det gjorde jag också, men då falerade Araxkameran i kylan så det blev bara skit av det. Sen kom min bror in och tyckte att halva klockan räckte, det gav bilden evigt liv. Och så fick den bli.
Papperet jag kopierade bilden på är Fomas Fomaton MG 532 Nature. Det har lite beige ton i basen. Lätt selentoning gav också svärtan lite värme. Som vanligt när jag kopierar traditionellt svartvitt är det Moerschs miljövänliga framkallare ECO 4812, och fixerar gör jag i luktfritt neutralt fix. Även stoppet är luktfritt.
//
Synd att Araxen bestämt sig för att vara sommarkamera.
Men på något sett så är inte ett foto "färdigt", förrän det finns på papper. Något man kan hålla i handen. Titta på det, så som fotografen tänkt sej det. Inte förstora för att se kantskärpan eller ev kornighet.
Sen tycker jag att en print kan vara framtagen, antingen "fotokemiskt" i mörkrum eller med en pigmentskrivare. Bägge har I mina ögon, samma kvalite. Om det är gjort med kvalitets material.
Är det sedan så sköna bilder som dina, så ska de definitivt "göras ut" på papper!
// Conny
https://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=387910&ID=3801147
Denna har jag även printat på Hahnemuhle papper och det tyckte jag var helt OK
// Conny
Mvh Wolfgang
med
klockans beskärning
kvalitet kallas det
/inger