Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 514/Det känns bra med hantverk genom hela processen.


Liquid emulsion no 5 - 2020,  Sjön Läen.
Tetenal Work på 200 grams Lessebo No 1.                                                        


Att göra sitt eget fotopapper med silveremulsion, dessutom på ett papper som tillverkats på orten där jag bor och för hand med tradition från 1693, det känns väldigt bra tycker jag. Och att sedan göra fotografier på det med traditionellt mörkrumshantverk, så man får en pappersbild att hålla i och titta på, det känns ännu bättre. Det blir hantverk från början till slut. Från handpappersbruket, där kvarnarna mal ner lumpen till pappersfibrer, via guskaren som fångar upp fibrerna i den flytande massan i en nätram och sedan trycker ut papperet på en filt, torkningen, limningen osv, till mitt egna mixtrande med att måla ut den uppvärmda silveremulsionen på papperet och slutligen kopiera mina egenframkallade negativ på på det papper jag färdigställt. Ett hantverk in i minsta detalj. Och man känner ganska stor tillfredsställelse med att man lärt sig allt detta (ja inte handpapperstillverkningen då, även om jag gärna skulle vilja lära mig det också), och fortfarande håller på att lära sig att hantera processen i detalj. För det är mycket detaljer som gör att det i slutändan kan komma ut något bra av det.


Liquid emulsion no 6 - 2020,  Tomtsjön.
Tetenal Work på 200 grams Lessebo No 1.

Igår forskade jag t.ex lite på webben, och hittade en artikel som beskriver en del av tillvägagångssättet med att göra fotopapper själv, samt hur man processar dom i kemin på bästa sätt. T.ex tipsades om att hoppa över stoppbadet och gå direkt till fixet från framkallaren. Varför vet jag dock inte, men troligen har det att göra med att stoppet är surt och att det då kan vara negativt för den känsliga och ohärdade emulsionen? Till Efkes ohärdade filmemulsioner rekommenderas ju enbart vatten som stoppbad t.ex. Fixet bör dessutom när det gäller flytande emulsion, vara två olika bad (det har jag som standard själv så där blir det ingen skillnad) och sen bör man tillsätta härdare i fixet. Jag har Tetenals härdare som använts i fixet för Efkes filmer, så det var bara att tillsätta rekommenderad mängd i de båda pappersfixen inför gårdagskvällens session. I förgår lärde jag mig också att temperaturen absolut inte ska ligga över 20 grader på kemin och sköljvattnet, och helst kring 18. Det stod också i en av artiklarna jag hittade på nätet igår. Emulsionen började nämligen lossna i sköljen i förgår, och när jag kollade temperaturen så låg den på 23,5 gr. Så pass känsligt verkar det vara.


Liquid emulsion no 7 - 2020,  Sjön Läen.
Tetenal Work på 200 grams Lessebo No 1.


Igår på förmiddagen så fixade jag också till en anordning för att torka den nyutmålade emulsionen på papperet i totalt mörker. Hittade en gammal låda med arkivfack typ platta lådor ett par tre cm höga, som jag satte ett ljustätt mörkrumstyg över på öppningssidan. Och vips hade jag en tork där jag kunde torka 20 papper samtidigt med emulsionssidan fri mot luft. Mitt mörkrum är ju beläget i vår groventré, där vi har både frys och tvättmaskin, så man behöver komma in och tända lyset där titt som tätt under dagen. Och då kan man inte ha en massa fotopapper som ligger där på tork, men nu fixade det sig fint med arkivfacken i lådan.


Liquid emulsion no 8 - 2020,  Notteryds urskog.
Tetenal Work på 200 grams Lessebo No 1.


I nästa vecka hoppas jag att den Hahnemühle-fernissa som jag beställt  ska komma. Så att jag får prova hur den blir på bilderna. Den är egentligen till för att skydda utskrifter på canvas-väv mot både nötning och UV-ljus. Den är helt färglös och finns i matt, halvblank och blank. Jag har annars sett att en del använder samma fernissa av sandarac och lavendel, som våtplåtsfotografer lägger på sina bilder. Men den är superblank och det misstänker jag inte passar så bra? Så jag beställde den matta av Hahnemühles och hoppas den ska fungera fint även på det handgjorda papperet med silveremulsion.
//

Inlagt 2020-11-22 11:01 | Läst 710 ggr. | Permalink
Du gör inte pappret själv, säger du. Det må så vara. Ett hantverk väl utöver vanligt mörkrumsarbete är det ju likafullt. Fina bilder blir det, och intressant är det att läsa om.
Jag såg att t ex Fotoimpex säljer samtliga du nämner, Foma, Rollei och Tetenal. Även rent gelatin att grunda med.
Svar från Nils Bergqvist 2020-11-24 21:21
Tack, jo det blir ju en del hantverk även med papperet. Och vad gäller gelatinet så behövs det nog mest som underlag på annat än just detta skisspapper och akvarellpapper. Det verkar fästa ganska bra. Papper med annan typ av limning som koppartryckspapper och om man vill lägga emulsionen på glas, trä eller osv, kräver nog ett underlag av gelatin först. Gelatin går att köpa i kapslar på apoteket också, som går att värma upp, om man nu behöver det. Och jo det finns en del emulsionsfabrikat att välja på, har beställt en burk av alla jag hittat för att testa resultatet. Utöver den jag använt nu . Silverprint i England hade Fotospeed, Rollei och Foma, alla dom som finns utöver Tetenal Work, så det blev beställning därifrån.