EMAKS BETRAKTELSER 430/Straight Photography - Man får inte glömma bort det.
Egentligen är det den svåraste konsten, eftersom formen då mest handlar om bildens komposition och inte så mycket om det tekniska uttrycket. Vid vanligt svartvitt blir det tekniska uttrycket mindre framträdande, fast vi som gör våra bilder i mörkrummet vet att det skiljer lite mellan olika papper. En del ger varmare svärta eller lite åt det gröngulaktiga hållet, som det här Fomatone 532 II t.ex. Det papperet har också en mera cremefärgad ton i basen. Fomatone 542 II har en ännu varmare Chamois-ton. Sen kan man eftertona också, men här är ingen toning tillagd, bara 15-20 sek i selen för att få något lite djupare svärta och bättre hållbarhet. Det ändrar inte själva silvertonen. Vill man ha tonförändring med selen får man tona betydligt längre.
BW4 - 2020. Vimmerby - juli 2019.
BW5 - 2020. Läen - juni 2019.
Det här papperet, Fomatone 532 II, har en speciell yta som är svagt grängad eller strukturerad. När man scannar kopian blir det därför lite "glittrigt" i skuggorna. Det ser lite ojämnt ut i svärtan. När man ser originalbilden så uppträder inte detta lika framträdande. Jag tycker papperet är ganska vackert att kopiera på, med sin silverton och baston åt sephia-hållet. Vet inte om jag fick det rätt vid scanningen, men jag har alltid samma färginställning när jag scannar och jag tycker att det ser ut att vara ganska likt originalbilden, åtminstone på min skärm.
//
Hälsar Eva