EMAKS BETRAKTELSER 428/Det är som det är...
...dvs att nya silvergelatinpapper i regel inte fungerar för lith. Men det finns några undantag.
För fem år sedan köpte jag ett par 100-paket 20x25cm" Rollei Vintage 111. Dom har fungrat väl för lithkopiering. Införskaffade därför nya såna papper i vinter, även i 24x30cm. Men det visade sig att de nya är omöjliga att lithkopiera på. Det blir snöbollseffekt, oavsett hur man gör. Förblötning av det exponerade papperet säger en del förståsigpåare ska hjälpa mot sånt, men varken 5, 10 eller 30 minuter hjälpte ett dugg. Så detta papper, vilket är samma emulsion som Fomabrom Variant 111 och 112, är bara att lägga till handlingarna vad gäller lith. Inget värt att chansa på mera. Man får bara hoppas att Fomas nya Fomatone ska fungera som de tidigare, men mig spelar det mindre roll för jag har mängder med Fomatone-papper av gamla batchar som jag vet fungerar alldeles utmärkt för lith. Jag klarar mig många år framåt med dom. Jag är innerligt glad att jag var klok nog att köpa på mig så mycket jag hade råd med av Fomas lithfungerande papper för många år sen. Och som många säkert vet har jag massor av andra fabrikat som inte tillverkas längre och som också fungerar perfekt för lithkopiering. Men detta Variant (Rollei Vintage) 111 var ganska fint med sin lite återhållsamma färgton åt rosa och den grova kornstrukturen. Har dock några paket av de äldre batcharna Variant 111 kvar i stl 30x40, som jag vet fungerar bra med lithframkallare.
Lith 66b - 2020. Hirtshals, Jylland - juli 2015.
Idag blev det en bild från Jylland 2015 och den är gjord på Slavich Unibrom 160BP. Det papperet produceras fortfarande i den ryska fabriken och batchen jag kopierat den på är inköpt för 1½ år sen. Jag har precis beställt en ny order med Unibrom från deras partner GEOLA i Litauen, och man får hoppas dessa ska fungera lika bra som dom jag köpte senast. Men som sagt, helt säker kan man aldrig vara när det gäller specialmetoder som lithprinting. Vad det är tillverkarna mixtrar med då det ibland inte fungerar från batch till batch, har jag ingen aning om? Men jag börjar bli mer och mer övertygad om att slumpen har större betydelse än man tror (kanske t.om avgörande) när det det gäller lithförfarande. Både vid tillverkningen av papperet och själva användandet och förfarandet i mörkrummet. Väldigt små förändringar kan få stora konsekvenser, och därför blir känslan det avgörande i mörkrummet när man pysslar med lith. Bara några futtiga sekunders skillnad när man drar upp bilden ur skålen och stoppar framkallningen, kan t.ex ge avsevärda skillnader i bildresultatetet. Och kanske är det lika känsligt vid tillverkningen, att små skillnader i temperaturer, sammansättning av gelatinet eller annat, kan vara det som avgör om en batch av samma pappersfabrikat ska fungera likadant som en annan vid lithkopiering, eller inte?
//
Förutom lith, gör du även vanliga traditionella förstoringar?
Du får väl mer tid över nu till kreativt arbete som statsanställd.
MVH Janne (med 2 års yrkeserfarenhet dito)
Jag kan tänka mig att det här med oförutsägbarheten är lite tveeggat. Det är ju bra ed förutsägbarhet men samtdiigt kan slumpens roll för slutresultatet också vara lite spännande. Och varje print blir ju helt unik.
Funderar lite på att rigga mitt gamla mörkrum igen. Jag har ett antal gamla förpackningar med fotopapper på vinden. Vet du vilket det vanligaste problemet med gamla papper är, förutom rena ljusskador? Slöja?
/F