Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 428/Det är som det är...

...dvs att nya silvergelatinpapper i regel inte fungerar för lith. Men det finns några undantag.

För fem år sedan köpte jag ett par 100-paket 20x25cm" Rollei Vintage 111. Dom har fungrat väl för lithkopiering. Införskaffade därför nya såna papper i vinter, även i 24x30cm. Men det visade sig att de nya är omöjliga att lithkopiera på. Det blir snöbollseffekt, oavsett hur man gör. Förblötning av det exponerade papperet säger en del förståsigpåare ska hjälpa mot sånt, men varken 5, 10 eller 30 minuter hjälpte ett dugg. Så detta papper, vilket är samma emulsion som Fomabrom Variant 111 och 112, är bara att lägga till handlingarna vad gäller lith. Inget värt att chansa på mera. Man får bara hoppas att Fomas nya Fomatone ska fungera som de tidigare, men mig spelar det mindre roll för jag har mängder med Fomatone-papper av gamla batchar som jag vet fungerar alldeles utmärkt för lith. Jag klarar mig många år framåt med dom. Jag är innerligt glad att jag var klok nog att köpa på mig så mycket jag hade råd med av Fomas lithfungerande papper för många år sen. Och som många säkert vet har jag massor av andra fabrikat som inte tillverkas längre och som också fungerar perfekt för lithkopiering. Men detta Variant (Rollei Vintage) 111 var ganska fint med sin lite återhållsamma färgton åt rosa och den grova kornstrukturen. Har dock några paket av de äldre batcharna Variant 111 kvar i stl 30x40, som jag vet fungerar bra med lithframkallare. 


Lith 66b - 2020. Hirtshals, Jylland - juli 2015.

Idag blev det en bild från Jylland 2015 och den är gjord på Slavich Unibrom 160BP. Det papperet produceras fortfarande i den ryska fabriken och batchen jag kopierat den på är inköpt för 1½ år sen. Jag har precis beställt en ny order med Unibrom från deras partner GEOLA i Litauen, och man får hoppas dessa ska fungera lika bra som dom jag köpte  senast. Men som sagt, helt säker kan man aldrig vara när det gäller specialmetoder som lithprinting. Vad det är tillverkarna mixtrar med då det ibland inte fungerar från batch till batch, har jag ingen aning om? Men jag börjar bli mer och mer övertygad om att slumpen har större betydelse än man tror (kanske t.om avgörande) när det det gäller lithförfarande. Både vid tillverkningen av papperet och själva användandet och förfarandet i mörkrummet. Väldigt små förändringar kan få stora konsekvenser, och därför blir känslan det avgörande i mörkrummet när man pysslar med lith. Bara några futtiga sekunders skillnad när man drar upp bilden ur skålen och stoppar framkallningen, kan t.ex ge avsevärda skillnader i bildresultatetet. Och kanske är det lika känsligt vid tillverkningen, att små skillnader i temperaturer, sammansättning av gelatinet eller annat, kan vara det som avgör om en batch av samma pappersfabrikat ska fungera likadant som en annan vid lithkopiering, eller inte?

//

Inlagt 2020-06-13 19:48 | Läst 1713 ggr. | Permalink
Den bilden gillar jag skarpt.
Förutom lith, gör du även vanliga traditionella förstoringar?
Du får väl mer tid över nu till kreativt arbete som statsanställd.
MVH Janne (med 2 års yrkeserfarenhet dito)
Svar från Nils Bergqvist 2020-06-13 20:58
Blir inte mycket vanlig svartvitkopiering numera, men det kan ändra sig. Bäst vad det är så gör man lite vanligt svartvitt också kanske? ja den här bilden skull nog fungera oavsett teknik.
Intressant blogg som vanligt!

Jag kan tänka mig att det här med oförutsägbarheten är lite tveeggat. Det är ju bra ed förutsägbarhet men samtdiigt kan slumpens roll för slutresultatet också vara lite spännande. Och varje print blir ju helt unik.

Funderar lite på att rigga mitt gamla mörkrum igen. Jag har ett antal gamla förpackningar med fotopapper på vinden. Vet du vilket det vanligaste problemet med gamla papper är, förutom rena ljusskador? Slöja?

/F
Svar från Nils Bergqvist 2020-06-13 23:02
Det är väl det med slöja och ljusskador, men har dom förvarats mörkt så bör de möjligen enbart vara slöjade, och då brukar det fungera fint med lith.
Fredrikpersson 2020-06-13 23:14
OK. Tack Nils. Jag får väl helt enkelt köra några blad oexponerat i framkallare för att få koll på hur det ser ut med slöjandet.
Sten-Åke Sändh 2020-06-13 23:37
Intressant om en "kopia" aldrig kan bli en exakt kopia utan istället blir något annat.
Svar från Nils Bergqvist 2020-06-13 23:43
Antislöjmedel brukar också kunna "återställa" slöjade papper. Benzotriasol eller kaliumbromid brukar användas.
Svar från Nils Bergqvist 2020-06-13 23:46
Sten-Åke, så är det med lithprinting. Svårt att få två exakt likadana "kopior" (kopia brukar traditionellt användas som beteckning för en mörkrumsprint). Men ibland lyckas man något så när. Som du ser betecknar jag denna 66b, har en till 66a som inte ser likadan ut, skiljer i skuggor och himlens strukturer. Lite ljusare totalt också.
Sten-Åke Sändh 2020-06-14 08:39
Det är verkar verkligen ett hantverk i bästa mening - och lite slump, vilket är det verkligt fascinerande vid sidan av bildernas inneboende och vackra karaktär.