EMAKS BETRAKTELSER 419/Ett negativ - tre lithprintar
Det ryska papperet Slavich Unibrom 160BP passar utmärkt att lithkopiera negativ från mina toycams på. Det är mest Diana jag har använt tidigare, men även Holga. Ingen av dom tillverkas längre. Jo Diana+ finns ju i nytillverkning från Lomography i Österrike, men den ger inte riktigt samma resultat som Diana original från 1960-talet. Jag gillar originalet bäst. Men Unibrom passar också fint för annat, te.x ett landskap från hemmaskogen vid Toragöl, fotograferat med en vanlig småbilds systemkamera. Kommer dock inte ihåg vilket av mina kamerahus som användes men jag gjorde tre printar i mörkrummet häromdan i alla fall, ingen blev likadan men alla godkända ändå. Lite olika kontrast och ljushet bara. Vet inte vem jag gillar bäst av dom?
Lith 60a, b och c - 2020. Toragöl i hemmaskogen vid Lessebo.
På kamerahuset satt en Zeiss Ultron 1,8/50mm från ca 1970 och filmen var Eastman Double-X 5222 från Kodak (en oslagbar film enligt min egen åsikt), så visst fungerar det även att kopiera i mörkrummet med Unibrom och negativ från vanliga systemkameror med optik som tecknar perfekt, också. Den första kopian till vänster blev lite skir och ljus med lägre kontrast, så jag selentonade den ganska länge för att få den lite mörkare. Detta gjorde att svärtans ton ändrades ganska mycket, på det sättet att den blev mera neutral, medan de ljusare partierna inte förändrades nämnvärt i tonen. Det är så selentoning brukar bli vid längre toningar, svärtan i skuggor och mellandagrar påverkas mest, medan de ljusare partierna nästan inte påverkas alls. De två sista printarna fick bara en kort selentoning på 20 sek, mest för att göra dom mera beständiga och stabila i silveremulsionen, vilket i princip bara påverkar marginellt så att svärtan djupnar något lite grand med lätt kontrasthöjning som följd, och den varma tonen som kom av lithkopieringen finns fortfarande kvar i hela gråskalan.
//