EMAKS BETRAKTELSER 415/Notterydsskogen för några veckor sen...
Nygjord i veckan, en av bilderna från Notteryds "urskog", en lithprint som inte ser så lithaktig ut. Det beror på proportionerna med spädningen av de båda delarna A och B i lithframkallaren. Man kan få det att variera på olika sätt med olika proportioner. Den här bilden fick jag också skugga och efterbelysa en del på, och förvånasvärt hittade jag rätt med det redan vid första försöket. Man får väl "skylla på" erfarenheten man tillskansat sig genom åren. Nästa kopia blev dock något lite mörkare i skuggorna. När det gäller lithkopiering så styr man skuggorna med framkallningstiden och högdagrarna med belysningstiden. Och det är ganska svårt att dra upp bilden ur framkallaren i exakt rätt ögonblick med två olika kopior. Lite partiell selentoning samt slutlig pyttekort selentoning av hela bilden, sen var det klart för slutsköljning, avskrapning, torkning och planing. Någon retusch av vita dammprickar behövdes inte på den här kopian. Vad gäller selentoningen så påverkade den bildtonen ytterst marginellt, mest att svärtan djupnade lite grand. Den varmbruna tonen kommer av lithframkallaren direkt.
Lith 48a - 2020. Notteryds urskog.
Fotograferad med Lomo LCA120 och Kodak Plus-X120, som framkallats i Fomadon R09. Kopian gjord på Forte Fortezo Tropical, ett papper som tål höga temperaturer och fungerar fint i tropiska förhållanden med hög värme. Därför också perfekt för lithkopiering, då den härdade emulsionen tål höga temperatur i framkallaren. Detta för att få ner de annars ganska långa framkallningstiderna som blir vid normal rumstemperatur. Med en del andra papper så kan emulsionen nämligen lossna och/eller skadas om framkallaren är för varm.
Och förresten så finns en del nyinlagt på mitt K888 GALLERY, bl.a en utställning med huvuddelen av mina lithprintar från 2019.
//
- hawk