Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 371/Ett negativ som blev över...

Hittade denna ruta på en av mina filmer från i somras. Tagen på Eastman Double-X 5222, med Praktica PLC3 och Zeiss Jena Flektogon electric 2,4/35mm. Den optiken har en närgräns på strax under 20cm och här var jag nog ganska nära det tror jag. Man får en snygg bokeh på full glugg med en sån optik på korta avstånd. Flektogonen står sig bra även i övrigt och inte bara som "macro" vidvinkel.



Som vanligt när jag arbetar med digitalisering av negativ, så scannar jag dom oftast i färgläge och med alla filter/presets/skärpningar etc avstängda i scannerprogrammet. Då blir filmkornet som det ser ut (om man har en scanner med tillräckligt bra prestanda). Rådet att stänga av all automatik och annat vid scanningen fick jag av framlidne Stefan Ohlsson efter att han scannat ett negativ åt mig för att jämföra med min egna scanning av en ruta tagen med Tri-X. Jag scannar alltid till TIFF, alltså okomprimerat format, och arbetar sen med filen i ett gammalt PS Elements som säkert många skulle beteckna som stenåldern. Men det fungerar fint för mig. Fast visst sneglar man lite på senaste Elements, med funktionen att bl.a kunna färglägga svartvita bilder.

Jag använder inga som helst plug-ins eller presets för filmer och annat när jag redigerar, för jag vill kunna styra allting själv och inte låta nån programmakare agera boss över hur jag vill ha mina bilder. Här har jag bara gjort en enkel kontrast-ljusjustering av TIFF-filen samt lagt på en ton i svärtan som jag tycker passar. Jag använder då inga färdiga sephiaflter eller annat (som ju också finns i Elements) utan jag har gått in i "adjust color" och tagit fram tonen själv genom att skuggorna minskats ner i blått samt ökats lite på rött. Därefter har jag justerat färgintensitéten som jag vill ha den. Då liknar det vad jag brukar göra i mörkrummet när jag selentonar en kopia på t.ex Fortes Polywarmtone. Det blir mest skuggorna som  påverkas och högdagrarna betydligt mindre. Tonen lägger sig alltså mest i svärtan, och inte som ett filter över hela bilden.
//

Inlagt 2019-10-20 16:52 | Läst 1760 ggr. | Permalink
Snyggt. Du är en beundransvärd tekniknisse!
- hawk